Stadskärnor i småstäder har starkast handel

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Stadskärnor står för 16 procent av all detaljhandel och starkast är handeln i småstäderna.

16 procent av den totala detaljhandelsförsäljningen äger rum i stadskärnor. Det kan jämföras med köpcentrum (21 procent), handelsområden (18 procent) och e-handel (8 procent). Allra starkast är försäljningen i stadskärnor i småstäder när man jämför mot den totala försäljningen i kommunen eller per invånare. Det framgår av en kartläggning av Sveriges stadskärnor som utförts av HUI Research och Cityindex på uppdrag av Agora.

Läs också: Han kritiserar HUI

Starkast försäljning i förhållande till kommunen i stort har Oxelösund följt av Hallstahammar och Tranås. När det gäller försäljningen i förhållande till antalet invånare ligger Visby i topp. Två kommer Ulricehamn och sedan Stenungsund.

Kartläggningen visar även att 20 av 124 städer i Sverige saknar en stadskärna, bland annat Lidingö, Borlänge och Jordbro. Där är centrumbildningen för gles för att definieras som en stadskärna och kallas därför istället för stadsdelscentrum. Försäljningen i de övriga städernas kärnor uppgår som sagt till 16 procent av landets totala detaljhandelsförsäljning, motsvarande 120 miljarder kronor. Om även hotell, restauranger och kommersiell service räknas in drar stadskärnorna in 178 miljarder kronor.

– Stadskärnorna har kommit relativt långt i omställningen från ett detaljhandelsdominerat utbud till ett mer varierat och balanserat sådant, till exempel med mer restaurang- och serviceverksamheter. Detta innebär sannolikt att effekterna av ökad e-handel blir något mindre i stadskärnan än på andra platser, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

Mer om:Agora |Cityindex |HUI


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny Sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Arkiv

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Nya hos MQ

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Selfridges storsatsar på accessoarer

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Från John Henric till Najell

Scorett på turné

Dansk designer vann modetävling

Plus

Revolver prickar Pitti

Michael Kors stiger i förhandeln efter rapport

Modebolaget Michael Kors stärktes omkring 5 procent i den amerikanska förhandeln.

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M under sommaren

Röda siffror för Intersport

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191