23948sdkhjf

Stadskärnor i småstäder har starkast handel

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Stadskärnor står för 16 procent av all detaljhandel och starkast är handeln i småstäderna.

16 procent av den totala detaljhandelsförsäljningen äger rum i stadskärnor. Det kan jämföras med köpcentrum (21 procent), handelsområden (18 procent) och e-handel (8 procent). Allra starkast är försäljningen i stadskärnor i småstäder när man jämför mot den totala försäljningen i kommunen eller per invånare. Det framgår av en kartläggning av Sveriges stadskärnor som utförts av HUI Research och Cityindex på uppdrag av Agora.

Läs också: Kedjorna som driver omsättningen

Starkast försäljning i förhållande till kommunen i stort har Oxelösund följt av Hallstahammar och Tranås. När det gäller försäljningen i förhållande till antalet invånare ligger Visby i topp. Två kommer Ulricehamn och sedan Stenungsund.

Kartläggningen visar även att 20 av 124 städer i Sverige saknar en stadskärna, bland annat Lidingö, Borlänge och Jordbro. Där är centrumbildningen för gles för att definieras som en stadskärna och kallas därför istället för stadsdelscentrum. Försäljningen i de övriga städernas kärnor uppgår som sagt till 16 procent av landets totala detaljhandelsförsäljning, motsvarande 120 miljarder kronor. Om även hotell, restauranger och kommersiell service räknas in drar stadskärnorna in 178 miljarder kronor.

– Stadskärnorna har kommit relativt långt i omställningen från ett detaljhandelsdominerat utbud till ett mer varierat och balanserat sådant, till exempel med mer restaurang- och serviceverksamheter. Detta innebär sannolikt att effekterna av ökad e-handel blir något mindre i stadskärnan än på andra platser, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

Mer om:Agora |Cityindex |HUI
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Byter Bruket mot Tuna Park

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Nyhetsbrev

Bada i CDLP

Arkiv

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Tar in kapital för expansion

Här stänger Åhléns också

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Wood Wood öppnar i London

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Så mycket växte e-modehandeln

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Ny yta för reseffekter

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.15