23948sdkhjf

Hon tar paus för att finna kreativiteten igen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ann-Sofie Back pausar det egna varumärket för att hitta tillbaka till kreativiteten och modeskapandet, det framgår av en intervju DN. I artikeln framgår också att hon söker hemvist för sitt stora modearkiv.

I en stor artikel med Dagens Nyheter framgår att modedesignern Ann-Sofie Back väljer att ta en paus med det självbetitlade varumärket.

- Jag behöver tid att fundera på hur jag ska gå vidare. Det känns som om jag bara har tryckt ut mer och mer produkter den senaste tiden, med fler och fler släpp per säsong. Det blir ingen paus i skapandet och det urholkar kreativiteten. Det blir varken fräscht idémässigt eller ur en hållbarhetsaspekt. Jag måste hitta ett nytt sätt att förhålla mig till modeskapandet som känns kreativt och utmanande igen, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Samtidigt som det framgår att hon nu pausar varumärket så efterlyser hon ett museum som har möjlighet att ta över och framförallt vårda det arkiv, uppskattningsvis 10 000 plagg från tre etiketter, hon byggt upp med plagg från kollektionsdebuten i Paris 2001 till kollektionen för våren 2018.

Förutom plagg finns lookbooks, pressklipp och filmer och Ann-Sofie Back är rädd att hon inte kan ta hand om arkivet på ett bra sätt och att det ska gå förlorat. 

I artikeln framgår att de institutioner som Dagens Nyheter varit i kontakt med som bland andra Textilmuseet i Borås, Nationalmuseum och Nordiska museet i Stockholm menar att intresset är stort men att det är knepigt att ta hand om så stora arkiv. Därtill konstateras att det inte finns någon självklar plats för mode, som inte bara handlar om dräkthistoriaoch folklivsforskning, på dagens museer även om det publika intresset för mode är stort.

- Det finns som bekant inget renodalt modemuseum i Sverige och vad jag vet tyvärr heller inga mecenater, som inom konstvärlden. Det finns ingen tradition här i Sverige att samla på modedesign. Internationellt har samlare som Isabella Blow och Hamish Bowles betytt mycket för att stötta banbrytande modeskapare. Drömmen vore självklart att en av de stora institutionerna i Sverige kunde tänka sig att ta hand om arkivet i sin helhet, och dessutom göra en retrospektiv innan allt packas ner igen. Det skulle också kunna vara ett bra startskott till ett modemuseum i Stockholm, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Ann-Sofie Back lanserade det självbetitlade varumärket 2001 efter examen från Beckmans designhögskola i Stockholm och Central Saint Martins i London. Hon har även varit verksam som designer och creative director för andra varumärken som Acne Studios och Cheap Monday där hon verkade 1999 till 2017. I eget namn har hon designat de tre egna etiketterna Ann Sofie Back, Ateljé och BACK. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Byter Bruket mot Tuna Park

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Nyhetsbrev

Bada i CDLP

Arkiv

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Tar in kapital för expansion

Här stänger Åhléns också

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Wood Wood öppnar i London

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Så mycket växte e-modehandeln

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Ny yta för reseffekter

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.158