23948sdkhjf

Hon tar paus för att finna kreativiteten igen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ann-Sofie Back pausar det egna varumärket för att hitta tillbaka till kreativiteten och modeskapandet, det framgår av en intervju DN. I artikeln framgår också att hon söker hemvist för sitt stora modearkiv.

I en stor artikel med Dagens Nyheter framgår att modedesignern Ann-Sofie Back väljer att ta en paus med det självbetitlade varumärket.

- Jag behöver tid att fundera på hur jag ska gå vidare. Det känns som om jag bara har tryckt ut mer och mer produkter den senaste tiden, med fler och fler släpp per säsong. Det blir ingen paus i skapandet och det urholkar kreativiteten. Det blir varken fräscht idémässigt eller ur en hållbarhetsaspekt. Jag måste hitta ett nytt sätt att förhålla mig till modeskapandet som känns kreativt och utmanande igen, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Samtidigt som det framgår att hon nu pausar varumärket så efterlyser hon ett museum som har möjlighet att ta över och framförallt vårda det arkiv, uppskattningsvis 10 000 plagg från tre etiketter, hon byggt upp med plagg från kollektionsdebuten i Paris 2001 till kollektionen för våren 2018.

Förutom plagg finns lookbooks, pressklipp och filmer och Ann-Sofie Back är rädd att hon inte kan ta hand om arkivet på ett bra sätt och att det ska gå förlorat. 

I artikeln framgår att de institutioner som Dagens Nyheter varit i kontakt med som bland andra Textilmuseet i Borås, Nationalmuseum och Nordiska museet i Stockholm menar att intresset är stort men att det är knepigt att ta hand om så stora arkiv. Därtill konstateras att det inte finns någon självklar plats för mode, som inte bara handlar om dräkthistoriaoch folklivsforskning, på dagens museer även om det publika intresset för mode är stort.

- Det finns som bekant inget renodalt modemuseum i Sverige och vad jag vet tyvärr heller inga mecenater, som inom konstvärlden. Det finns ingen tradition här i Sverige att samla på modedesign. Internationellt har samlare som Isabella Blow och Hamish Bowles betytt mycket för att stötta banbrytande modeskapare. Drömmen vore självklart att en av de stora institutionerna i Sverige kunde tänka sig att ta hand om arkivet i sin helhet, och dessutom göra en retrospektiv innan allt packas ner igen. Det skulle också kunna vara ett bra startskott till ett modemuseum i Stockholm, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Ann-Sofie Back lanserade det självbetitlade varumärket 2001 efter examen från Beckmans designhögskola i Stockholm och Central Saint Martins i London. Hon har även varit verksam som designer och creative director för andra varumärken som Acne Studios och Cheap Monday där hon verkade 1999 till 2017. I eget namn har hon designat de tre egna etiketterna Ann Sofie Back, Ateljé och BACK. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Club Xprs i konkurs: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Vd Victor Appelqvist berättar för Habit om konkursbeslutet.

Habit Modegalan
Här är finalisterna i Årets kreativa kundupplevelse

De nominerade i Habits Modegalans Årets kreativa kundupplevelse riktar sig till olika målgrupper.

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs, skriver Market.

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Designar åt Uniqlo

Samarbetskollektionen ska värma kunder i höst.

Arkiv

Butiksnytt
Fullföljer butiksetableringsplan - två nya butiker i Stockholm

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Habit Modegalan
Snart dags för Habit Modegalan

Plus

Bra fart för profilleverantörerna

Tar Y/Project till herrmodemässa

Han gästar Pitti Uomo med Parisbaserat varumärke.

Butiksnytt
I dag öppnar D.Brand x Friends

Här är Kim och David Pirzadehs nya butikskoncept.

Flattered med ny storägare

Köper tillbaka eget märke

Johan Lindeberg får modejätte med sig när han nu förvärvar varumärke han grundat.

Habit Modegalan
Här öppnar Our Legacy

Galanominerade Our Legacy intar en ny marknad med sin femte butik.

Cos växer upp och ned

Satsar på manlig fägring

Kändispar för Ellos

De har plockat fram två kollektioner i samarbete med Ellos och syns även i e-handlarens julkampanj.

Omställningsår och resultattapp för RNB

Minskad försäljning och försämrat rörelseresultat för modekoncernen som ser framtiden i den ökande e-handeln. Sorgebarnet är verksamheterna på NK.

Aplace stänger butik - danskt märke flyttar in

Plus

Nykomling toppar tillväxtlistan

HABITS MARKNADSNUMMER DEL 6/8: I en bransch som växte med 3 procent gör uppstickaren I Can I Will avtryck.

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Care of Carl lägger till ny marknad

Jobb & Karriär
Tar över kreativt på Lacoste

En modern man

MoS mot trend

Jackor från förr

Ny teknikchef till NA-KD

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.276