Hon tar paus för att finna kreativiteten igen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ann-Sofie Back pausar det egna varumärket för att hitta tillbaka till kreativiteten och modeskapandet, det framgår av en intervju DN. I artikeln framgår också att hon söker hemvist för sitt stora modearkiv.

I en stor artikel med Dagens Nyheter framgår att modedesignern Ann-Sofie Back väljer att ta en paus med det självbetitlade varumärket.

- Jag behöver tid att fundera på hur jag ska gå vidare. Det känns som om jag bara har tryckt ut mer och mer produkter den senaste tiden, med fler och fler släpp per säsong. Det blir ingen paus i skapandet och det urholkar kreativiteten. Det blir varken fräscht idémässigt eller ur en hållbarhetsaspekt. Jag måste hitta ett nytt sätt att förhålla mig till modeskapandet som känns kreativt och utmanande igen, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Samtidigt som det framgår att hon nu pausar varumärket så efterlyser hon ett museum som har möjlighet att ta över och framförallt vårda det arkiv, uppskattningsvis 10 000 plagg från tre etiketter, hon byggt upp med plagg från kollektionsdebuten i Paris 2001 till kollektionen för våren 2018.

Förutom plagg finns lookbooks, pressklipp och filmer och Ann-Sofie Back är rädd att hon inte kan ta hand om arkivet på ett bra sätt och att det ska gå förlorat. 

I artikeln framgår att de institutioner som Dagens Nyheter varit i kontakt med som bland andra Textilmuseet i Borås, Nationalmuseum och Nordiska museet i Stockholm menar att intresset är stort men att det är knepigt att ta hand om så stora arkiv. Därtill konstateras att det inte finns någon självklar plats för mode, som inte bara handlar om dräkthistoriaoch folklivsforskning, på dagens museer även om det publika intresset för mode är stort.

- Det finns som bekant inget renodalt modemuseum i Sverige och vad jag vet tyvärr heller inga mecenater, som inom konstvärlden. Det finns ingen tradition här i Sverige att samla på modedesign. Internationellt har samlare som Isabella Blow och Hamish Bowles betytt mycket för att stötta banbrytande modeskapare. Drömmen vore självklart att en av de stora institutionerna i Sverige kunde tänka sig att ta hand om arkivet i sin helhet, och dessutom göra en retrospektiv innan allt packas ner igen. Det skulle också kunna vara ett bra startskott till ett modemuseum i Stockholm, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Ann-Sofie Back lanserade det självbetitlade varumärket 2001 efter examen från Beckmans designhögskola i Stockholm och Central Saint Martins i London. Hon har även varit verksam som designer och creative director för andra varumärken som Acne Studios och Cheap Monday där hon verkade 1999 till 2017. I eget namn har hon designat de tre egna etiketterna Ann Sofie Back, Ateljé och BACK. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Nyhetsbrev

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Arkiv

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nya hos MQ

Billigare kläder och skor

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Dansk designer vann modetävling

Från John Henric till Najell

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Plus

Revolver prickar Pitti

Michael Kors stiger i förhandeln efter rapport

Modebolaget Michael Kors stärktes omkring 5 procent i den amerikanska förhandeln.

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M under sommaren

Röda siffror för Intersport

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.215