23948sdkhjf

Hon tar paus för att finna kreativiteten igen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ann-Sofie Back pausar det egna varumärket för att hitta tillbaka till kreativiteten och modeskapandet, det framgår av en intervju DN. I artikeln framgår också att hon söker hemvist för sitt stora modearkiv.

I en stor artikel med Dagens Nyheter framgår att modedesignern Ann-Sofie Back väljer att ta en paus med det självbetitlade varumärket.

- Jag behöver tid att fundera på hur jag ska gå vidare. Det känns som om jag bara har tryckt ut mer och mer produkter den senaste tiden, med fler och fler släpp per säsong. Det blir ingen paus i skapandet och det urholkar kreativiteten. Det blir varken fräscht idémässigt eller ur en hållbarhetsaspekt. Jag måste hitta ett nytt sätt att förhålla mig till modeskapandet som känns kreativt och utmanande igen, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Samtidigt som det framgår att hon nu pausar varumärket så efterlyser hon ett museum som har möjlighet att ta över och framförallt vårda det arkiv, uppskattningsvis 10 000 plagg från tre etiketter, hon byggt upp med plagg från kollektionsdebuten i Paris 2001 till kollektionen för våren 2018.

Förutom plagg finns lookbooks, pressklipp och filmer och Ann-Sofie Back är rädd att hon inte kan ta hand om arkivet på ett bra sätt och att det ska gå förlorat. 

I artikeln framgår att de institutioner som Dagens Nyheter varit i kontakt med som bland andra Textilmuseet i Borås, Nationalmuseum och Nordiska museet i Stockholm menar att intresset är stort men att det är knepigt att ta hand om så stora arkiv. Därtill konstateras att det inte finns någon självklar plats för mode, som inte bara handlar om dräkthistoriaoch folklivsforskning, på dagens museer även om det publika intresset för mode är stort.

- Det finns som bekant inget renodalt modemuseum i Sverige och vad jag vet tyvärr heller inga mecenater, som inom konstvärlden. Det finns ingen tradition här i Sverige att samla på modedesign. Internationellt har samlare som Isabella Blow och Hamish Bowles betytt mycket för att stötta banbrytande modeskapare. Drömmen vore självklart att en av de stora institutionerna i Sverige kunde tänka sig att ta hand om arkivet i sin helhet, och dessutom göra en retrospektiv innan allt packas ner igen. Det skulle också kunna vara ett bra startskott till ett modemuseum i Stockholm, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Ann-Sofie Back lanserade det självbetitlade varumärket 2001 efter examen från Beckmans designhögskola i Stockholm och Central Saint Martins i London. Hon har även varit verksam som designer och creative director för andra varumärken som Acne Studios och Cheap Monday där hon verkade 1999 till 2017. I eget namn har hon designat de tre egna etiketterna Ann Sofie Back, Ateljé och BACK. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12