23948sdkhjf

Hon tar paus för att finna kreativiteten igen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ann-Sofie Back pausar det egna varumärket för att hitta tillbaka till kreativiteten och modeskapandet, det framgår av en intervju DN. I artikeln framgår också att hon söker hemvist för sitt stora modearkiv.

I en stor artikel med Dagens Nyheter framgår att modedesignern Ann-Sofie Back väljer att ta en paus med det självbetitlade varumärket.

- Jag behöver tid att fundera på hur jag ska gå vidare. Det känns som om jag bara har tryckt ut mer och mer produkter den senaste tiden, med fler och fler släpp per säsong. Det blir ingen paus i skapandet och det urholkar kreativiteten. Det blir varken fräscht idémässigt eller ur en hållbarhetsaspekt. Jag måste hitta ett nytt sätt att förhålla mig till modeskapandet som känns kreativt och utmanande igen, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Samtidigt som det framgår att hon nu pausar varumärket så efterlyser hon ett museum som har möjlighet att ta över och framförallt vårda det arkiv, uppskattningsvis 10 000 plagg från tre etiketter, hon byggt upp med plagg från kollektionsdebuten i Paris 2001 till kollektionen för våren 2018.

Förutom plagg finns lookbooks, pressklipp och filmer och Ann-Sofie Back är rädd att hon inte kan ta hand om arkivet på ett bra sätt och att det ska gå förlorat. 

I artikeln framgår att de institutioner som Dagens Nyheter varit i kontakt med som bland andra Textilmuseet i Borås, Nationalmuseum och Nordiska museet i Stockholm menar att intresset är stort men att det är knepigt att ta hand om så stora arkiv. Därtill konstateras att det inte finns någon självklar plats för mode, som inte bara handlar om dräkthistoriaoch folklivsforskning, på dagens museer även om det publika intresset för mode är stort.

- Det finns som bekant inget renodalt modemuseum i Sverige och vad jag vet tyvärr heller inga mecenater, som inom konstvärlden. Det finns ingen tradition här i Sverige att samla på modedesign. Internationellt har samlare som Isabella Blow och Hamish Bowles betytt mycket för att stötta banbrytande modeskapare. Drömmen vore självklart att en av de stora institutionerna i Sverige kunde tänka sig att ta hand om arkivet i sin helhet, och dessutom göra en retrospektiv innan allt packas ner igen. Det skulle också kunna vara ett bra startskott till ett modemuseum i Stockholm, säger Ann-Sofie Back till tidningen.

Ann-Sofie Back lanserade det självbetitlade varumärket 2001 efter examen från Beckmans designhögskola i Stockholm och Central Saint Martins i London. Hon har även varit verksam som designer och creative director för andra varumärken som Acne Studios och Cheap Monday där hon verkade 1999 till 2017. I eget namn har hon designat de tre egna etiketterna Ann Sofie Back, Ateljé och BACK. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Norrmalmstorg Florens

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Kan bli årets designer

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.09