23948sdkhjf

H&M:s kunder köper färre påsar

Så mycket har plastpåseförbrukningen minskat i kedjans svenska butiker. I höst väntar papperspåsar.

Plastpåseförbrukningen i H&M:s butiker i Sverige har minskat med 58 procent det senaste året och sedan initiativet One Bag Habit, i samarbete med Kappahl och Lindex, lanserades. För att markera årsdagen sedan påsinitiativet drogs igång i ska kedjan under juni erbjuda kunderna möjligheten att köpa en tygpåse till samma pris som en plastpåse.

Under hösten ska kedjan gå över till att sälja papperspåsar av 100 procent återvunna material.

Överskottet från H&M Sveriges påsförsäljning går till WaterAids projekt i norra Bangladesh och donationen sedan årsdagen uppgår nu till 5,9 miljoner kronor. För pengarna får skolelever tillgång till rent vatten, toaletter och utbildning inom hygien. Donationen sker årligen och i samband med årsdagen av One Bag Habit uppgår den summan till cirka 5,9 miljoner kronor.

Vid halvårsrapporteringen i december hade förbrukningen minskat med 50 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094