23948sdkhjf

Detaljhandeln stark i april

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Bäst gick det för sällanköpsvaruhandeln.

Den kalenderkorrigerade försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 3,6 procent i april 2018 jämfört med motsvarande månad 2017. Det visar statistik som tagits fram av Statistiska Centralbyrån, SCB.

Läs också: Sval modehandel i april

Bäst gick det för sällanköpsvaruhandeln, som gick upp med 4,8 procent. Dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent.

När man tog hänsyn till den icke-kalenderkorrigerade men fastprisberäknade förändringen blev ökningen i detaljhandelns försäljningsvolym mindre: 2,8 procent jämfört med förra året. För sällanköpsvaruhandeln ökade försäljningsvolymen med 8,7 procent och för dagligvaruhandeln gick den ned med 4,4 procent. Skillnaden mellan de olika beräkningarna visar hur mycket kalenderkorrigeringen påverkas av påsken.

Fram till april redovisades detaljhandelsindex av SCB i samarbete med HUI. Det var då statistiken för mars månad som presenterades. HUI kommer från och med nu sätta samman statistik på egen hand för att bättre kunna följa strukturomvandlingen i handeln.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171