Ecco tror på 3D

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Skotillverkaren har inlett pilotprojektet Quant-U.

Ecco har lanserat ett innovationspilotprojekt, Quant-U, där kunden ska få individanpassade skor 3D-utskrivna direkt i butik. Skon tas fram efter att kundens fot och gångstil analyserats i stående läge och under gång. Den data som samlas in används sedan för att 3D-printa en mellansula i silikon helt baserad på kundens fötter. Tekniken visades upp under ett event i Stockholm i slutet av maj och pilotprojekt som står även placerat i en av Eccos butiker i Amsterdam.

Just nu finns tekniken i vår butik i Amsterdam och under juni kommer vi även att introducera den i Kina. Än så länge samlar vi in data och kandidater för projektet, men vi kommer att ha hunnit skapa ett par hundra skor med den här tekniken under året. Nästa år siktar vi på att bredda oss och komma upp i ett par tusen skor. Tekniken är ganska enkel att skala upp, men samtidigt måste utrustningen finnas i butikerna och personalen måste utbildas i hur det fungerar, säger Patrizio Carlucci, chef för Eccos innovationslabb i en kommentar.

I butikerna kommer de specialtillverkade sulorna att initialt ta ett par timmar att tillverka, men den tiden kommer att gå ner allt eftersom tekniken utvecklas. Ecco menar att tekniken också är hållbar då sulan kan föras från en utsliten sko till en ny.

För att ta fram Ecco har samarbetat med Dassault Systèmes 3DExperience-plattform och företagets FashionLab-del.

Dataanalysen som utförs i samband med skapandet av skon är samtidigt något som framöver kommer att kunna flytta in i själva skon och då väntar nästa steg i produktutvecklingen.

Mer om: Ecco


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sara Danius till designhögskola

Sortimentsöversyn och vässat kunderbjudande väntar MQ

Modekedjan måste förbättra sitt kunderbjudande, se över sortimentet och bli vassare i såväl de fysiska butikerna som online, menar styrelseordförande Claes-Göran Sylvén.

Barnavdelningen flyttas när japansk kedja utökar

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen flyttas under hösten successivt till andra ytor i varuhuset.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

MQ vinstvarnar - varm sommar gav mindre trafik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Nyhetsbrev

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Arkiv

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

Framgång för Boozt

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Värmen sänker tron på framtiden

Från ABB till Coloreel

Ny butik och nya varumärken

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Från John Henric till Najell

Scorett på turné

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147