23948sdkhjf

Ecco tror på 3D

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Skotillverkaren har inlett pilotprojektet Quant-U.

Ecco har lanserat ett innovationspilotprojekt, Quant-U, där kunden ska få individanpassade skor 3D-utskrivna direkt i butik. Skon tas fram efter att kundens fot och gångstil analyserats i stående läge och under gång. Den data som samlas in används sedan för att 3D-printa en mellansula i silikon helt baserad på kundens fötter. Tekniken visades upp under ett event i Stockholm i slutet av maj och pilotprojekt som står även placerat i en av Eccos butiker i Amsterdam.

Just nu finns tekniken i vår butik i Amsterdam och under juni kommer vi även att introducera den i Kina. Än så länge samlar vi in data och kandidater för projektet, men vi kommer att ha hunnit skapa ett par hundra skor med den här tekniken under året. Nästa år siktar vi på att bredda oss och komma upp i ett par tusen skor. Tekniken är ganska enkel att skala upp, men samtidigt måste utrustningen finnas i butikerna och personalen måste utbildas i hur det fungerar, säger Patrizio Carlucci, chef för Eccos innovationslabb i en kommentar.

I butikerna kommer de specialtillverkade sulorna att initialt ta ett par timmar att tillverka, men den tiden kommer att gå ner allt eftersom tekniken utvecklas. Ecco menar att tekniken också är hållbar då sulan kan föras från en utsliten sko till en ny.

För att ta fram Ecco har samarbetat med Dassault Systèmes 3DExperience-plattform och företagets FashionLab-del.

Dataanalysen som utförs i samband med skapandet av skon är samtidigt något som framöver kommer att kunna flytta in i själva skon och då väntar nästa steg i produktutvecklingen.

Mer om: Ecco
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Bubbleroom blickar mot öst

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136