Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hur står sig modegiganter när en ny generation vill ha kvalitet, starka varumärken och fäster vikt vid hållbarhet? Inte alls, enligt en ny rapport som Veckans Affärer tagit del av som menar att millennials förstört för ”Fast fashion”.

Snabbt kedjemode får det allt tuffare och nådde sin topp när millennials delade och sedermera värdesänkte "fast fashion" i sociala medier 2016.

Läs också: Nya protester mot H&M i New York

Istället törstar Generation Z, födda år 2000 till 2010, efter mode som är hållbart och kvalitativt och framförallt kommer från starka varumärken, enligt tidningen Veckans Affärer som stödjer antagandet på en rapport framtagen av storbanken Bank of America Merrill Lynch, Investors Beware: Gen Z is Changing the Landscape Again, och som bygger på 150 000 respondenter.

Analysen blir att hetsig konsumtion av billigare mode inte ligger i tiden och att den nya generationen väljer färre men dyrare plagg. Dock visar rapporten att 41 procent av 18- till 21-åringarna föredrar att handla i fysiska butiker, vilket är fler än i åldersspannen 22 till 30 år och 31 till 38 år.

Slutsatsen banken också gör är att det blir dyrare för stora modegiganter som H&M och Inditex att nå nya nya kunder och att delvis millennials grusat förutsättningarna för god utveckling sedan toppen för snabbt mode nåddes 2016.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166