23948sdkhjf

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Hur står sig modegiganter när en ny generation vill ha kvalitet, starka varumärken och fäster vikt vid hållbarhet? Inte alls, enligt en ny rapport som Veckans Affärer tagit del av som menar att millennials förstört för ”Fast fashion”.

Snabbt kedjemode får det allt tuffare och nådde sin topp när millennials delade och sedermera värdesänkte "fast fashion" i sociala medier 2016.

Istället törstar Generation Z, födda år 2000 till 2010, efter mode som är hållbart och kvalitativt och framförallt kommer från starka varumärken, enligt tidningen Veckans Affärer som stödjer antagandet på en rapport framtagen av storbanken Bank of America Merrill Lynch, Investors Beware: Gen Z is Changing the Landscape Again, och som bygger på 150 000 respondenter.

Analysen blir att hetsig konsumtion av billigare mode inte ligger i tiden och att den nya generationen väljer färre men dyrare plagg. Dock visar rapporten att 41 procent av 18- till 21-åringarna föredrar att handla i fysiska butiker, vilket är fler än i åldersspannen 22 till 30 år och 31 till 38 år.

Slutsatsen banken också gör är att det blir dyrare för stora modegiganter som H&M och Inditex att nå nya nya kunder och att delvis millennials grusat förutsättningarna för god utveckling sedan toppen för snabbt mode nåddes 2016.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.414