23948sdkhjf

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hur står sig modegiganter när en ny generation vill ha kvalitet, starka varumärken och fäster vikt vid hållbarhet? Inte alls, enligt en ny rapport som Veckans Affärer tagit del av som menar att millennials förstört för ”Fast fashion”.

Snabbt kedjemode får det allt tuffare och nådde sin topp när millennials delade och sedermera värdesänkte "fast fashion" i sociala medier 2016.

Läs också: Här bygger H&M om och ut

Istället törstar Generation Z, födda år 2000 till 2010, efter mode som är hållbart och kvalitativt och framförallt kommer från starka varumärken, enligt tidningen Veckans Affärer som stödjer antagandet på en rapport framtagen av storbanken Bank of America Merrill Lynch, Investors Beware: Gen Z is Changing the Landscape Again, och som bygger på 150 000 respondenter.

Analysen blir att hetsig konsumtion av billigare mode inte ligger i tiden och att den nya generationen väljer färre men dyrare plagg. Dock visar rapporten att 41 procent av 18- till 21-åringarna föredrar att handla i fysiska butiker, vilket är fler än i åldersspannen 22 till 30 år och 31 till 38 år.

Slutsatsen banken också gör är att det blir dyrare för stora modegiganter som H&M och Inditex att nå nya nya kunder och att delvis millennials grusat förutsättningarna för god utveckling sedan toppen för snabbt mode nåddes 2016.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202