23948sdkhjf

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hur står sig modegiganter när en ny generation vill ha kvalitet, starka varumärken och fäster vikt vid hållbarhet? Inte alls, enligt en ny rapport som Veckans Affärer tagit del av som menar att millennials förstört för ”Fast fashion”.

Snabbt kedjemode får det allt tuffare och nådde sin topp när millennials delade och sedermera värdesänkte "fast fashion" i sociala medier 2016.

Läs också: Nytt H&M-koncept även till Sverige

Istället törstar Generation Z, födda år 2000 till 2010, efter mode som är hållbart och kvalitativt och framförallt kommer från starka varumärken, enligt tidningen Veckans Affärer som stödjer antagandet på en rapport framtagen av storbanken Bank of America Merrill Lynch, Investors Beware: Gen Z is Changing the Landscape Again, och som bygger på 150 000 respondenter.

Analysen blir att hetsig konsumtion av billigare mode inte ligger i tiden och att den nya generationen väljer färre men dyrare plagg. Dock visar rapporten att 41 procent av 18- till 21-åringarna föredrar att handla i fysiska butiker, vilket är fler än i åldersspannen 22 till 30 år och 31 till 38 år.

Slutsatsen banken också gör är att det blir dyrare för stora modegiganter som H&M och Inditex att nå nya nya kunder och att delvis millennials grusat förutsättningarna för god utveckling sedan toppen för snabbt mode nåddes 2016.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Från RMPR till Presskontakterna

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187