23948sdkhjf

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hur står sig modegiganter när en ny generation vill ha kvalitet, starka varumärken och fäster vikt vid hållbarhet? Inte alls, enligt en ny rapport som Veckans Affärer tagit del av som menar att millennials förstört för ”Fast fashion”.

Snabbt kedjemode får det allt tuffare och nådde sin topp när millennials delade och sedermera värdesänkte "fast fashion" i sociala medier 2016.

Läs också: Vintagemode hos & Other Stories

Istället törstar Generation Z, födda år 2000 till 2010, efter mode som är hållbart och kvalitativt och framförallt kommer från starka varumärken, enligt tidningen Veckans Affärer som stödjer antagandet på en rapport framtagen av storbanken Bank of America Merrill Lynch, Investors Beware: Gen Z is Changing the Landscape Again, och som bygger på 150 000 respondenter.

Analysen blir att hetsig konsumtion av billigare mode inte ligger i tiden och att den nya generationen väljer färre men dyrare plagg. Dock visar rapporten att 41 procent av 18- till 21-åringarna föredrar att handla i fysiska butiker, vilket är fler än i åldersspannen 22 till 30 år och 31 till 38 år.

Slutsatsen banken också gör är att det blir dyrare för stora modegiganter som H&M och Inditex att nå nya nya kunder och att delvis millennials grusat förutsättningarna för god utveckling sedan toppen för snabbt mode nåddes 2016.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Här stänger Åhléns också

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Wood Wood öppnar i London

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Nyhetsbrev

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Arkiv

Så mycket växte e-modehandeln

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Plus

Så ska hon vässa Lindex modeaffär

Bolagets vd, Susanne Ehnbåge, ska utveckla Lindex digitala affärer och stärka intäkter och lönsamhet efter två utmanande år. Habit har träffat henne.

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Remake gästar Ringen

WeSC minskade förlusten och ökade försäljningen

Branschprofiler till Habits nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ökad rörelseförlust för Boozt

Dystert för Tiger of Sweden

Nettoomsättning och rörelseresultat backade rejält under tredje kvartalet.

Så många får gå från Gina Tricot – fackliga förhandlingar avslutade

Jobb & Karriär
Han går till Day et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Jobb & Karriär
Ny vd för textil- och arbetsklädesföretaget

Se alla Företagens egna nyheter

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.149