23948sdkhjf

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

Danish Fashion Institute, DAFI, bryts upp i två självständiga sällskap som ha olika fokusområden; nya Copenhagen Fashion Week ska ha fokus på modeveckan och Danish Fashion Institute som i samma veva byter namn till Global Fashion Agenda med fokus på hållbarhet.

Sedan 2009 arrangerar DAFI nyss avslutade och årligt återkommande hållbarhetskonferensen Copenhagen Fashion Summit. För två år sedan togs beslutet  att växla det globala engagemanget inom hållbarhetsfrågor.

Tudelningen i två sällskap görs för att de två ska kunna fokusera helt och fullt ut på respektive område och få ut maximal potential i båda verksamheterna.

Copenhagen Fashion Week med vd Camilla Frank vid rodret får ny styrelse bestående av Soullands vd Jacob Kampp Berliner som kliver in som styrelseordförande, Dansk Mode & Textils vd Thomas Klausen som styrelseledamot samt Cecilie Ingdal, chefredaktör för Elle Danmark som går in som ny styrelsemedlem.

Sedan 2006 har DAFI arrangerat Copenhagen Fashion Week som per 22 maj nu blir ett dotterbolag i Design Society vid sidan om Global Fashion Agenda, Dansk Design Center och INDEX: Design to Improve Life.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155