23948sdkhjf

Wish-kunder slipper avgift

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Den 1 mars införde statligt ägda Postnord ett nytt system för att kräva ut moms på postförsändelser från länder utanför EU. Det innebär att konsumenten, utöver momsen, får betala en avgift på 75 kronor för paket med ett värde upp till 1 500 kronor, och 125 kronor för paket som är värda mer. Denna avgift har fått smeknamnet Kina-avgiften eftersom en stor andel av försändelserna kommer från Kina.

Läs också: Så ska Stadium lyfta e-handelslogistiken

Sedan avgiften infördes har antalet postförsändelser från sajter som Wish och Ali Express minskat drastiskt – från upp till 150 000 försändelser om dagen ankommer nu cirka 15 000 till Arlanda.

Postnord har länge talat om att man för diskussioner med utländska e-handelsplattformar om att de ska kunna ta ut momsen själva. Det innebär att administrationen på Postmord skulle minimeras och att hanteringsavgiften då skulle bli överflödig. Nu finns en sådan överenskommelse på plats med sajten Wish. Det avslöjar Breakit idag.

”Det enda som återstår är kontraktuella detaljer och ett möte med Tullverket. Pressreleasen, som ska skickas ut inom kort, ska redan vara skriven”, skriver Breakit och hänvisar till en källa som även ska ha angett att liknande överenskommelser är på gång med fler aktörer. Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Posten, har bekräftat för Breakit att ett avtal med en stor aktör är på gång.

Det kan tillkomma en mindre avgift från Wish för administrationen kring att ta ut momsen. Den kommer troligen att ligga på cirka tio kronor, skriver Breakit.

Mer om: Postnord


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så ser en hållbar ledare ut

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.195