Wish-kunder slipper avgift

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Den 1 mars införde statligt ägda Postnord ett nytt system för att kräva ut moms på postförsändelser från länder utanför EU. Det innebär att konsumenten, utöver momsen, får betala en avgift på 75 kronor för paket med ett värde upp till 1 500 kronor, och 125 kronor för paket som är värda mer. Denna avgift har fått smeknamnet Kina-avgiften eftersom en stor andel av försändelserna kommer från Kina.

Läs också: Postnord + Wish = sant

Sedan avgiften infördes har antalet postförsändelser från sajter som Wish och Ali Express minskat drastiskt – från upp till 150 000 försändelser om dagen ankommer nu cirka 15 000 till Arlanda.

Postnord har länge talat om att man för diskussioner med utländska e-handelsplattformar om att de ska kunna ta ut momsen själva. Det innebär att administrationen på Postmord skulle minimeras och att hanteringsavgiften då skulle bli överflödig. Nu finns en sådan överenskommelse på plats med sajten Wish. Det avslöjar Breakit idag.

”Det enda som återstår är kontraktuella detaljer och ett möte med Tullverket. Pressreleasen, som ska skickas ut inom kort, ska redan vara skriven”, skriver Breakit och hänvisar till en källa som även ska ha angett att liknande överenskommelser är på gång med fler aktörer. Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Posten, har bekräftat för Breakit att ett avtal med en stor aktör är på gång.

Det kan tillkomma en mindre avgift från Wish för administrationen kring att ta ut momsen. Den kommer troligen att ligga på cirka tio kronor, skriver Breakit.

Mer om: Postnord


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.584