23948sdkhjf

Wish-kunder slipper avgift

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Den 1 mars införde statligt ägda Postnord ett nytt system för att kräva ut moms på postförsändelser från länder utanför EU. Det innebär att konsumenten, utöver momsen, får betala en avgift på 75 kronor för paket med ett värde upp till 1 500 kronor, och 125 kronor för paket som är värda mer. Denna avgift har fått smeknamnet Kina-avgiften eftersom en stor andel av försändelserna kommer från Kina.

Läs också: Postnord + Wish = sant

Sedan avgiften infördes har antalet postförsändelser från sajter som Wish och Ali Express minskat drastiskt – från upp till 150 000 försändelser om dagen ankommer nu cirka 15 000 till Arlanda.

Postnord har länge talat om att man för diskussioner med utländska e-handelsplattformar om att de ska kunna ta ut momsen själva. Det innebär att administrationen på Postmord skulle minimeras och att hanteringsavgiften då skulle bli överflödig. Nu finns en sådan överenskommelse på plats med sajten Wish. Det avslöjar Breakit idag.

”Det enda som återstår är kontraktuella detaljer och ett möte med Tullverket. Pressreleasen, som ska skickas ut inom kort, ska redan vara skriven”, skriver Breakit och hänvisar till en källa som även ska ha angett att liknande överenskommelser är på gång med fler aktörer. Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Posten, har bekräftat för Breakit att ett avtal med en stor aktör är på gång.

Det kan tillkomma en mindre avgift från Wish för administrationen kring att ta ut momsen. Den kommer troligen att ligga på cirka tio kronor, skriver Breakit.

Mer om: Postnord
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Från RMPR till Presskontakterna

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.217