Nu lanserar Wiges nytt varumärke

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Life Wear är namnet på Wiges nya varumärke med plagg i ekologisk odlad bambu och lanseringen kommer att ske successivt under 2018. Namnet är varumärkesskyddad av Wiges sedan 2015 och ska samla företagets hållbara produkter. Satsningen görs för att erbjuda alternativ till konventionellt odlad bomull.

- För att säkerställa plaggens påverkan på vår miljö finns en noggrant genomförd livscykelanalys, som tagits fram tillsammans med bland andra Swerea IVF samttredjepartsgranskad av Bureau Veritas. Den bambu som används i Wiges produkter odlas utan vare sig konstbevattning eller bekämpningsmedel. Den efterföljande tillverkningsprocessen fram till materialet bambuviskos sker till stor del i slutna system med hög återanvändning av vatten och kemikalier, säger Tomas Kristiansson, marknadschef i en kommentar.

Kinnabaserade Wiges har trikå som specialitet och omsätter i dag omkring 120 miljoner kronor med produktion av kläder, underkläder och strumpor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stutterheim i nytt samarbete

Modemärket har ett nytt samarbete med ett italienskt märke skapat och ritat av namnkunnig designer.

Välkommen till Habit Modegalan 2018

"Ambitionen är att sammanföra de svenska modeveckorna"

Inför kommande mode- och inköpsveckor i Stockholm ställde Habit frågan till Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén om det snart är aktuellt att arrangera veckorna samtidigt.

Tungt för modebolag?

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Londré Textiles med ny vd

Nyhetsbrev

Hon ser växande intresse för produktion i Indien

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingföretag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Arkiv

Kerber byter läge

Butik för Holebrook

Här öppnar modeföretaget första permanenta butiken.

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Love Stories i svenskt samarbete

Amsterdambaserat underklädesmärke ritar åt svensk modekedja.

Ellos blandat med vintageklassiker – samarbetar med Bukowskis

E-handlaren samarbetar med auktionshuset i höst.

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

Förvärv i skönhetsbranschen

Två onlineaktörer inom skönhet blir en när Eleven förvärvar Nordicfeel.

Chiquelle hoppar på AR-tåget

Lanserar shoppingupplevelse i 3D och släpper AG-app i samarbete med Figuratic.

Plus

Miljardsatsning i ny galleria

Citycon investerar 120 miljoner euro i Mölndal galleria som öppnar i höst.

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Fortsatt trögt för MQ - omorganiserar inom inköp

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Spansk modemästare till Borås

Textilmuseet i Borås välkomnar internationell utställning om modeskaparen Cristóbal Balenciaga. Invigs i mitten av december.

Han kan prisas av NK

Varuhuset presenterar nu inför NK Galan tre nominerade vardera i kategorierna framtidslöfte och innovationspris.

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Inditex ångar på

Vinner rätten till röda sulan

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Han tar över Bergendahls

Svensk modeduo till Woolmark Prize

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

De startar Unique Social

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161