Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svensk Handel vill att politiker och fastighetsägare ska visa tydligare engagemang för levande fysisk handel.

Fem rekommendationer från Svensk Handel:

• Ny specialistkunskap behöver tillföras i kommunerna. Tjänster som stadsbyggnadsinspektör, stadsarkitekt, samhälls- och trafikplanerare behöver kompletteras med en tjänst där kunskapen om de kommersiella verksamheternas förutsättningar står i fokus.

• Varje kommun behöver en strategi för handeln kopplad till översiktsplanen. Tydliga riktlinjer och spelregler för handelns företag bidrar till rätt etableringar och lönsamma handelsföretag.

• Dialog med handelns aktörer i ett tidigt skede i planprocesser är viktigt för en hållbar stadsutveckling.

• Tillgänglighet, både för konsumenter och godstransporter, är centralt för en livskraftig handel.

• Affärs- och hyresmodeller behöver ses över. Kostnadstrycket på butikerna är stort och konkurrensen tuff. Flexibilitet gällande läge, lokalstorlek och hyreskontrakt efterfrågas så att både små och stora aktörer får förutsättningar att kunna experimentera mer med nya idéer och affärskoncept.

Även om e-handel och global konkurrens förändrar och påverkar fysisk handel så väntar Svensk Handel att majoriteten av kommersen ändå ska ske i fysiska butiker framgent.

Läs också: Värmen driver på modehandeln

Men Svensk Handel anser att tydligare riktlinjer behövs så att inte fler butiker ska behöva stänga eller krympa butiksytor på grund av olönsamhet. Nu uppmanar branschorganisationen kommunpolitiker och fastighetsägare att bättre engagera sig i handelns frågor också för att kunna välkomna ny handel.

Branschorganisationen efterlyser  även ny kompetens i kommunerna gällande kommersiella verksamheter, strategi för handel, dialog med aktörerna, tillgänglighet och att affärs- och hyresmodeller ses över.

– Vi ser att butiksdöden är en myt. Butiker kommer att stänga, men det kommer också tillkomma nya. För handelsföretagen är det viktigt att möta konsumenterna på den arena som de önskar, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

I Svensk Handels nya rapport ”Den fysiska handelsplatsen i en digital värld” framgår att 56 procent av konsumenterna besöker stadskärnor främst för butikerna. I val av handelsplats är enkelhet avgörande följt av att även butiksmixen är god.

Enligt Svensk Handels prognoser kommer den fysiska handeln utgöra 67 till 78 procent år 2025.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stutterheim i nytt samarbete

Modemärket har ett nytt samarbete med ett italienskt märke skapat och ritat av namnkunnig designer.

Välkommen till Habit Modegalan 2018

"Ambitionen är att sammanföra de svenska modeveckorna"

Inför kommande mode- och inköpsveckor i Stockholm ställde Habit frågan till Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén om det snart är aktuellt att arrangera veckorna samtidigt.

Tungt för modebolag?

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Londré Textiles med ny vd

Nyhetsbrev

Hon ser växande intresse för produktion i Indien

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingföretag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Arkiv

Kerber byter läge

Butik för Holebrook

Här öppnar modeföretaget första permanenta butiken.

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Love Stories i svenskt samarbete

Amsterdambaserat underklädesmärke ritar åt svensk modekedja.

Ellos blandat med vintageklassiker – samarbetar med Bukowskis

E-handlaren samarbetar med auktionshuset i höst.

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

Förvärv i skönhetsbranschen

Två onlineaktörer inom skönhet blir en när Eleven förvärvar Nordicfeel.

Chiquelle hoppar på AR-tåget

Lanserar shoppingupplevelse i 3D och släpper AG-app i samarbete med Figuratic.

Plus

Miljardsatsning i ny galleria

Citycon investerar 120 miljoner euro i Mölndal galleria som öppnar i höst.

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Fortsatt trögt för MQ - omorganiserar inom inköp

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Spansk modemästare till Borås

Textilmuseet i Borås välkomnar internationell utställning om modeskaparen Cristóbal Balenciaga. Invigs i mitten av december.

Han kan prisas av NK

Varuhuset presenterar nu inför NK Galan tre nominerade vardera i kategorierna framtidslöfte och innovationspris.

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Inditex ångar på

Vinner rätten till röda sulan

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Han tar över Bergendahls

Svensk modeduo till Woolmark Prize

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

De startar Unique Social

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.59