23948sdkhjf

Så gick det för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Under räkenskapsårets första kvartal, januari till mars, minskade koncernens nettoomsättning med 8,9 procent till 169,2 miljoner kronor (185,7). Rensat för valutaeffekter låg försäljningsminskningen på 10, 6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 15,1 miljoner kronor (6,7) och resultat efter skatt uppgick under perioden till 14,9 miljoner kronor (5,0).

Under kvartalet minskade nettoomsättningen rejält och i rapporten skriver bolaget att tappet delvis beror på mindre trafik och försäljning i fysiska butiker, lägre försäljning i Finland och att skodistribution nu sköts av extern partner i Danmark.

I rapporten skriver bolaget att ”nedgången i Finland är signifikant” och delvis beror på stark jämförelsesiffra som inte kunnat matchas på grund av lägre införsäljning.

I Sverige ökade försäljningen i grossistledet och via sporthandeln men i de egna butikerna minskar försäljningen. I jämförbara butiker låg minskningen på 3 procent och försäljningen minskade med 14 procent i Sverige totalt. Den egna e-handeln ökade under kvartalet med 50 procent och utvecklingen är även enligt bolaget god via externa e-handlare. Tillväxten hos e-tailers ligger på 19 procent och omsättningen ökar till 20,1 miljoner jämfört med 16,9 miljoner för samma kvartal i fjol.

Även verksamheten i Benelux haltar och där minskade verksamhetens omsättning med 13 procent och det är samma sak för bolaget där; grossistverksamheten växer medan omsättningen i butikerna faller och backar i jämförbara butiker med 17 procent.

Nedgången inom varumärkesförsäljningen ligger inom under- och sportkläder och skor, ned med 7 procent, medan andra licensprodukter växer som solglasögon.

Under kvartalet stängde två butiker, en i Sverige och en i Norge och vid utgången av mars uppgick det totala antalet butiker till 39 varav 34 är egna.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

The Kooples mot ny ägare?

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Nyhetsbrev

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Utmanande kvartal för Asos

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106