Så gick det för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Under räkenskapsårets första kvartal, januari till mars, minskade koncernens nettoomsättning med 8,9 procent till 169,2 miljoner kronor (185,7). Rensat för valutaeffekter låg försäljningsminskningen på 10, 6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 15,1 miljoner kronor (6,7) och resultat efter skatt uppgick under perioden till 14,9 miljoner kronor (5,0).

Under kvartalet minskade nettoomsättningen rejält och i rapporten skriver bolaget att tappet delvis beror på mindre trafik och försäljning i fysiska butiker, lägre försäljning i Finland och att skodistribution nu sköts av extern partner i Danmark.

I rapporten skriver bolaget att ”nedgången i Finland är signifikant” och delvis beror på stark jämförelsesiffra som inte kunnat matchas på grund av lägre införsäljning.

I Sverige ökade försäljningen i grossistledet och via sporthandeln men i de egna butikerna minskar försäljningen. I jämförbara butiker låg minskningen på 3 procent och försäljningen minskade med 14 procent i Sverige totalt. Den egna e-handeln ökade under kvartalet med 50 procent och utvecklingen är även enligt bolaget god via externa e-handlare. Tillväxten hos e-tailers ligger på 19 procent och omsättningen ökar till 20,1 miljoner jämfört med 16,9 miljoner för samma kvartal i fjol.

Även verksamheten i Benelux haltar och där minskade verksamhetens omsättning med 13 procent och det är samma sak för bolaget där; grossistverksamheten växer medan omsättningen i butikerna faller och backar i jämförbara butiker med 17 procent.

Nedgången inom varumärkesförsäljningen ligger inom under- och sportkläder och skor, ned med 7 procent, medan andra licensprodukter växer som solglasögon.

Under kvartalet stängde två butiker, en i Sverige och en i Norge och vid utgången av mars uppgick det totala antalet butiker till 39 varav 34 är egna.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Nyhetsbrev

Handplockat och klassiskt

Arkiv

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Lekfullt och kreativt

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

De 17 utvalda

Här är de svenska och danska varumärkena som handplockats till utställningsparaplyet Scandinavian Manifesto och Pitti Uomo i Florens i juni.

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124