23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Under räkenskapsårets första kvartal, januari till mars, minskade koncernens nettoomsättning med 8,9 procent till 169,2 miljoner kronor (185,7). Rensat för valutaeffekter låg försäljningsminskningen på 10, 6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 15,1 miljoner kronor (6,7) och resultat efter skatt uppgick under perioden till 14,9 miljoner kronor (5,0).

Under kvartalet minskade nettoomsättningen rejält och i rapporten skriver bolaget att tappet delvis beror på mindre trafik och försäljning i fysiska butiker, lägre försäljning i Finland och att skodistribution nu sköts av extern partner i Danmark.

I rapporten skriver bolaget att ”nedgången i Finland är signifikant” och delvis beror på stark jämförelsesiffra som inte kunnat matchas på grund av lägre införsäljning.

I Sverige ökade försäljningen i grossistledet och via sporthandeln men i de egna butikerna minskar försäljningen. I jämförbara butiker låg minskningen på 3 procent och försäljningen minskade med 14 procent i Sverige totalt. Den egna e-handeln ökade under kvartalet med 50 procent och utvecklingen är även enligt bolaget god via externa e-handlare. Tillväxten hos e-tailers ligger på 19 procent och omsättningen ökar till 20,1 miljoner jämfört med 16,9 miljoner för samma kvartal i fjol.

Även verksamheten i Benelux haltar och där minskade verksamhetens omsättning med 13 procent och det är samma sak för bolaget där; grossistverksamheten växer medan omsättningen i butikerna faller och backar i jämförbara butiker med 17 procent.

Nedgången inom varumärkesförsäljningen ligger inom under- och sportkläder och skor, ned med 7 procent, medan andra licensprodukter växer som solglasögon.

Under kvartalet stängde två butiker, en i Sverige och en i Norge och vid utgången av mars uppgick det totala antalet butiker till 39 varav 34 är egna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web01