23948sdkhjf

Så gick det för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Under räkenskapsårets första kvartal, januari till mars, minskade koncernens nettoomsättning med 8,9 procent till 169,2 miljoner kronor (185,7). Rensat för valutaeffekter låg försäljningsminskningen på 10, 6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 15,1 miljoner kronor (6,7) och resultat efter skatt uppgick under perioden till 14,9 miljoner kronor (5,0).

Under kvartalet minskade nettoomsättningen rejält och i rapporten skriver bolaget att tappet delvis beror på mindre trafik och försäljning i fysiska butiker, lägre försäljning i Finland och att skodistribution nu sköts av extern partner i Danmark.

I rapporten skriver bolaget att ”nedgången i Finland är signifikant” och delvis beror på stark jämförelsesiffra som inte kunnat matchas på grund av lägre införsäljning.

I Sverige ökade försäljningen i grossistledet och via sporthandeln men i de egna butikerna minskar försäljningen. I jämförbara butiker låg minskningen på 3 procent och försäljningen minskade med 14 procent i Sverige totalt. Den egna e-handeln ökade under kvartalet med 50 procent och utvecklingen är även enligt bolaget god via externa e-handlare. Tillväxten hos e-tailers ligger på 19 procent och omsättningen ökar till 20,1 miljoner jämfört med 16,9 miljoner för samma kvartal i fjol.

Även verksamheten i Benelux haltar och där minskade verksamhetens omsättning med 13 procent och det är samma sak för bolaget där; grossistverksamheten växer medan omsättningen i butikerna faller och backar i jämförbara butiker med 17 procent.

Nedgången inom varumärkesförsäljningen ligger inom under- och sportkläder och skor, ned med 7 procent, medan andra licensprodukter växer som solglasögon.

Under kvartalet stängde två butiker, en i Sverige och en i Norge och vid utgången av mars uppgick det totala antalet butiker till 39 varav 34 är egna.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11