Så gick det för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Under räkenskapsårets första kvartal, januari till mars, minskade koncernens nettoomsättning med 8,9 procent till 169,2 miljoner kronor (185,7). Rensat för valutaeffekter låg försäljningsminskningen på 10, 6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 15,1 miljoner kronor (6,7) och resultat efter skatt uppgick under perioden till 14,9 miljoner kronor (5,0).

Under kvartalet minskade nettoomsättningen rejält och i rapporten skriver bolaget att tappet delvis beror på mindre trafik och försäljning i fysiska butiker, lägre försäljning i Finland och att skodistribution nu sköts av extern partner i Danmark.

I rapporten skriver bolaget att ”nedgången i Finland är signifikant” och delvis beror på stark jämförelsesiffra som inte kunnat matchas på grund av lägre införsäljning.

I Sverige ökade försäljningen i grossistledet och via sporthandeln men i de egna butikerna minskar försäljningen. I jämförbara butiker låg minskningen på 3 procent och försäljningen minskade med 14 procent i Sverige totalt. Den egna e-handeln ökade under kvartalet med 50 procent och utvecklingen är även enligt bolaget god via externa e-handlare. Tillväxten hos e-tailers ligger på 19 procent och omsättningen ökar till 20,1 miljoner jämfört med 16,9 miljoner för samma kvartal i fjol.

Även verksamheten i Benelux haltar och där minskade verksamhetens omsättning med 13 procent och det är samma sak för bolaget där; grossistverksamheten växer medan omsättningen i butikerna faller och backar i jämförbara butiker med 17 procent.

Nedgången inom varumärkesförsäljningen ligger inom under- och sportkläder och skor, ned med 7 procent, medan andra licensprodukter växer som solglasögon.

Under kvartalet stängde två butiker, en i Sverige och en i Norge och vid utgången av mars uppgick det totala antalet butiker till 39 varav 34 är egna.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stutterheim i nytt samarbete

Modemärket har ett nytt samarbete med ett italienskt märke skapat och ritat av namnkunnig designer.

Välkommen till Habit Modegalan 2018

"Ambitionen är att sammanföra de svenska modeveckorna"

Inför kommande mode- och inköpsveckor i Stockholm ställde Habit frågan till Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén om det snart är aktuellt att arrangera veckorna samtidigt.

Tungt för modebolag?

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

Londré Textiles med ny vd

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Nyhetsbrev

Hon ser växande intresse för produktion i Indien

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingföretag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Arkiv

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Butik för Holebrook

Här öppnar modeföretaget första permanenta butiken.

Här är Svensk Digital Handels nya vd

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

Love Stories i svenskt samarbete

Amsterdambaserat underklädesmärke ritar åt svensk modekedja.

Ellos blandat med vintageklassiker – samarbetar med Bukowskis

E-handlaren samarbetar med auktionshuset i höst.

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Förvärv i skönhetsbranschen

Två onlineaktörer inom skönhet blir en när Eleven förvärvar Nordicfeel.

Chiquelle hoppar på AR-tåget

Lanserar shoppingupplevelse i 3D och släpper AG-app i samarbete med Figuratic.

Plus

Miljardsatsning i ny galleria

Citycon investerar 120 miljoner euro i Mölndal galleria som öppnar i höst.

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Fortsatt trögt för MQ - omorganiserar inom inköp

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Han kan prisas av NK

Varuhuset presenterar nu inför NK Galan tre nominerade vardera i kategorierna framtidslöfte och innovationspris.

Stort intresse för Odd Molly

Spansk modemästare till Borås

Textilmuseet i Borås välkomnar internationell utställning om modeskaparen Cristóbal Balenciaga. Invigs i mitten av december.

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

Inditex ångar på

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Vinner rätten till röda sulan

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Han tar över Bergendahls

Svensk modeduo till Woolmark Prize

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

De startar Unique Social

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136