23948sdkhjf

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Den amerikanska betaljätten Paypal ska köpa svenska Izettle för 2,2 miljarder dollar, vilket motsvarar 19,2 miljarder svenska kronor. Det bekräftar Dan Schulman, vd för Paypal, till Bloomberg. 

Som en följd av uppköpet ställs Izettles börsnotering in. Den skulle annars ha ägt rum i år.

– Sent i noteringsprocessen hörde Paypal av sig och visade ett starkt intresse för Izettle. Relationen med Paypal är inte ny, vi har faktiskt diskuterat olika sätt att samarbeta i flera år. Men den här gången riktades samtalet snabbt in på hur vi kunde tjäna på att slå oss ihop, skriver Izettles vd Jacob de Geer i en kommentar.

– De två bolagen har kompletterande erbjudanden och geografisk täckning, tillägger han och menar att företagen nu ska satsa på att expandera tillsammans.

Izettle grundades år 2010 av Jacob de Geer och Magnus Nilsson.

Affären väntas bli klar under det tredje kvartalet i år.

Mer om: Izettle | Paypal


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Här är branschens ess i denim

Tre varumärken är nominerade till Årets Denimleverantör.

Jobb & Karriär
Han lämnar MQ

Efter drygt ett år på posten lämnar försäljningschefen modekedjan för att bli vd för Lagerhaus.

Butiksnytt
Butik för Svea

Jobb & Karriär
Från bilbranschen till mode

MQ värvar marknadschef från Volvo. Han har även arbetat för Adidas.

Twilfit om nya outletkonceptet

Vill växa med väskor

Smyckesföretaget Edblad utökar sortimentet med nya accessoarer till våren.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Dammodets nio i topp

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 2/7: Färgintensivt, storslagna mönster och vågade skärningar. Vårens trender är inget för blyga violer.

Arkiv

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Topeco och Atlas Design samsas i webbutik

Habit Modegalan
De är bäst på inköp

Kunskap och kreativitet lyfts fram när vinnaren i det nyinstiftade priset Årets Inköpare ska utses.

Butiksnytt
Swims med butik

Så ser första konceptbutiken ut. Märkets klädkollektion ritas av en svensk designduo.

Ny hos Scandinavian Man

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så ser en hållbar ledare ut

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Vestiaire Collective med nytt utseende

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15