23948sdkhjf

Han har vänt Gina Tricot

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Magnus Månsson har snart suttit ett år på vd-posten. I maj 2017 kom han till ett bolag som efter flera år av tillväxt hade tappat både fart och lönsamhet.

– Styrelsen hade påbörjat en förändringsresa och den har vi kört vidare på. I stora drag fanns det ett fundament i form av historik, processer, ett varumärke och 2 000 anställda, men det fanns en vilsenhet i målbilden, säger han till Habit.

Läs också: Gina Tricots vd: ”Jag försöker alltid titta framåt”

Förändringsarbetet har skett på flera fronter i bolaget.

– Vi har gjort väldigt många förändringar. Dels i hur vi jobbar, dels organisatoriska förändringar; hur butikerna ser ut, e-handeln och hur vi knyter ihop de båda, hur vi levererar, servicenivå i butik och hur vi paketerar varumärket. Hela min strategi bygger på alla de här delarna.

Innan bokslutet som släpps i juni blir offentligt vill Magnus Månsson varken kommunicera omsättning eller resultat.

– Jag kan säga att jag är nöjd. Vi har vänt bolaget. Vi tjänar pengar och vi har en tillväxt. Mer vill jag inte säga.

Läs också: Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Under Habit Modebranschens Dag, som arrangeras av tidningen Habit, kommer Magnus Månsson bland annat att berätta om hur han tar sig an ett turnaround-uppdrag.

– Jag kommer att dela med mig av en omvärldsanalys, mina lärdomar i form av misstag och framgångar av bolag som är i en förändringsfas och hur jag arbetar med förändringen rent operativt.

Säkra din plats på Habit Modebranschens Dag här!

Se hela programmet här: Habit Modebranschens Dag 2018

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116