Han har vänt Gina Tricot

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Magnus Månsson har snart suttit ett år på vd-posten. I maj 2017 kom han till ett bolag som efter flera år av tillväxt hade tappat både fart och lönsamhet.

– Styrelsen hade påbörjat en förändringsresa och den har vi kört vidare på. I stora drag fanns det ett fundament i form av historik, processer, ett varumärke och 2 000 anställda, men det fanns en vilsenhet i målbilden, säger han till Habit.

Läs också: Gina Tricot och Lager Outlet till Telgehuset

Förändringsarbetet har skett på flera fronter i bolaget.

– Vi har gjort väldigt många förändringar. Dels i hur vi jobbar, dels organisatoriska förändringar; hur butikerna ser ut, e-handeln och hur vi knyter ihop de båda, hur vi levererar, servicenivå i butik och hur vi paketerar varumärket. Hela min strategi bygger på alla de här delarna.

Innan bokslutet som släpps i juni blir offentligt vill Magnus Månsson varken kommunicera omsättning eller resultat.

– Jag kan säga att jag är nöjd. Vi har vänt bolaget. Vi tjänar pengar och vi har en tillväxt. Mer vill jag inte säga.

Läs också: Modekedja arrangerade välgörenhetsgala - skänkte halv miljon

Under Habit Modebranschens Dag, som arrangeras av tidningen Habit, kommer Magnus Månsson bland annat att berätta om hur han tar sig an ett turnaround-uppdrag.

– Jag kommer att dela med mig av en omvärldsanalys, mina lärdomar i form av misstag och framgångar av bolag som är i en förändringsfas och hur jag arbetar med förändringen rent operativt.

Säkra din plats på Habit Modebranschens Dag här!

Se hela programmet här: Habit Modebranschens Dag 2018



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

De planerar expansion i Sverige

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Gap: Resultat under förväntan

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Nyhetsbrev

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Carven i konkurs

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157