23948sdkhjf

Han har vänt Gina Tricot

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Magnus Månsson har snart suttit ett år på vd-posten. I maj 2017 kom han till ett bolag som efter flera år av tillväxt hade tappat både fart och lönsamhet.

– Styrelsen hade påbörjat en förändringsresa och den har vi kört vidare på. I stora drag fanns det ett fundament i form av historik, processer, ett varumärke och 2 000 anställda, men det fanns en vilsenhet i målbilden, säger han till Habit.

Läs också: Gina Tricots vd: ”Jag försöker alltid titta framåt”

Förändringsarbetet har skett på flera fronter i bolaget.

– Vi har gjort väldigt många förändringar. Dels i hur vi jobbar, dels organisatoriska förändringar; hur butikerna ser ut, e-handeln och hur vi knyter ihop de båda, hur vi levererar, servicenivå i butik och hur vi paketerar varumärket. Hela min strategi bygger på alla de här delarna.

Innan bokslutet som släpps i juni blir offentligt vill Magnus Månsson varken kommunicera omsättning eller resultat.

– Jag kan säga att jag är nöjd. Vi har vänt bolaget. Vi tjänar pengar och vi har en tillväxt. Mer vill jag inte säga.

Läs också: Mingel från Habit Modebranschens Dag

Under Habit Modebranschens Dag, som arrangeras av tidningen Habit, kommer Magnus Månsson bland annat att berätta om hur han tar sig an ett turnaround-uppdrag.

– Jag kommer att dela med mig av en omvärldsanalys, mina lärdomar i form av misstag och framgångar av bolag som är i en förändringsfas och hur jag arbetar med förändringen rent operativt.

Säkra din plats på Habit Modebranschens Dag här!

Se hela programmet här: Habit Modebranschens Dag 2018

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Vill skapa skoklassiker

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.336