Han har vänt Gina Tricot

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Magnus Månsson har snart suttit ett år på vd-posten. I maj 2017 kom han till ett bolag som efter flera år av tillväxt hade tappat både fart och lönsamhet.

– Styrelsen hade påbörjat en förändringsresa och den har vi kört vidare på. I stora drag fanns det ett fundament i form av historik, processer, ett varumärke och 2 000 anställda, men det fanns en vilsenhet i målbilden, säger han till Habit.

Läs också: Mingel från Habit Modebranschens Dag

Förändringsarbetet har skett på flera fronter i bolaget.

– Vi har gjort väldigt många förändringar. Dels i hur vi jobbar, dels organisatoriska förändringar; hur butikerna ser ut, e-handeln och hur vi knyter ihop de båda, hur vi levererar, servicenivå i butik och hur vi paketerar varumärket. Hela min strategi bygger på alla de här delarna.

Innan bokslutet som släpps i juni blir offentligt vill Magnus Månsson varken kommunicera omsättning eller resultat.

– Jag kan säga att jag är nöjd. Vi har vänt bolaget. Vi tjänar pengar och vi har en tillväxt. Mer vill jag inte säga.

Läs också: Från glasögonbranschen till Gina Tricot

Under Habit Modebranschens Dag, som arrangeras av tidningen Habit, kommer Magnus Månsson bland annat att berätta om hur han tar sig an ett turnaround-uppdrag.

– Jag kommer att dela med mig av en omvärldsanalys, mina lärdomar i form av misstag och framgångar av bolag som är i en förändringsfas och hur jag arbetar med förändringen rent operativt.

Säkra din plats på Habit Modebranschens Dag här!

Se hela programmet här: Habit Modebranschens Dag 2018



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Nyhetsbrev

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Arkiv

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nya hos MQ

Billigare kläder och skor

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Dansk designer vann modetävling

Från John Henric till Najell

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Plus

Revolver prickar Pitti

Michael Kors stiger i förhandeln efter rapport

Modebolaget Michael Kors stärktes omkring 5 procent i den amerikanska förhandeln.

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M under sommaren

Röda siffror för Intersport

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177