23948sdkhjf

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nätmodehandeln ökade med 13 procent under årets första kvartal och de mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor, 36 procent, enligt e-baormetern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Postnord + Wish = sant

”Detta är en god tillväxtsiffra för branschen i ett historiskt perspektiv – i synnerhet i ljuset av den kräftgång som präglat branschen generellt. Tillväxten är också stark i ljuset av utlandshandeln. Mode är den mest populära varugruppen att handla från utlandet, vilket påverkar den svenska försäljningen både i butik och på nätet. En tvåsiffrig tillväxttakt under de förutsättningarna får därför betraktas som tillfredsställande för branschen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-modehandeln uppgick under den senaste månaden till 1 151 kronor och svensken spenderade 824 kronor på e-handlat mode från utländska sajter.

31 procent av e-handelskunder som handlar med utländska sajter köper mode. Kina, Storbritannien och Tyskland är alltjämt i topp bland de länder konsumenten väljer att handla ifrån. Anledningarna till shopping på utländska sajter är lägre pris, att kunden letar varor som inte är tillgängliga i Sverige och att det finns ett större utbud.

Sporthandeln uppvisade en av kvartalets starkaste jämförelsesiffra med en ökning om 26 procent. Snittköpet i sporthandeln ligger på 1 165 kronor den senaste månaden och 11 procent har e-handlat sportvaror i snitt varje månad och lika många har e-handlat sportartiklar från utländska sajter. Topp tre länder att handla från är Kina, Tyskland och Storbritannien.

Under första kvartalet 2018 ökade e-handeln totalt i Sverige med 17 procent jämfört med samma period i fjol och den starka tillväxtsiffran förklaras också av en svag jämförelsesiffra. Prognosen för helåret 2018 är en tillväxt om 15 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta cirka 77 miljarder kronor under året.

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor baserat på siffran från i fjol. Adderas svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsätter e-handeln ytterligare 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att den totala e-handelsmarknaden motsvarar cirka 80 miljarder kronor. Var sjätte e-handelskrona går till utländska företag idag.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Asos vinstvarnar

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Handlarna tappar tron till jul

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Arkiv

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Modemässa med hållbart i fokus

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153