23948sdkhjf

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nätmodehandeln ökade med 13 procent under årets första kvartal och de mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor, 36 procent, enligt e-baormetern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Postnord + Wish = sant

”Detta är en god tillväxtsiffra för branschen i ett historiskt perspektiv – i synnerhet i ljuset av den kräftgång som präglat branschen generellt. Tillväxten är också stark i ljuset av utlandshandeln. Mode är den mest populära varugruppen att handla från utlandet, vilket påverkar den svenska försäljningen både i butik och på nätet. En tvåsiffrig tillväxttakt under de förutsättningarna får därför betraktas som tillfredsställande för branschen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-modehandeln uppgick under den senaste månaden till 1 151 kronor och svensken spenderade 824 kronor på e-handlat mode från utländska sajter.

31 procent av e-handelskunder som handlar med utländska sajter köper mode. Kina, Storbritannien och Tyskland är alltjämt i topp bland de länder konsumenten väljer att handla ifrån. Anledningarna till shopping på utländska sajter är lägre pris, att kunden letar varor som inte är tillgängliga i Sverige och att det finns ett större utbud.

Sporthandeln uppvisade en av kvartalets starkaste jämförelsesiffra med en ökning om 26 procent. Snittköpet i sporthandeln ligger på 1 165 kronor den senaste månaden och 11 procent har e-handlat sportvaror i snitt varje månad och lika många har e-handlat sportartiklar från utländska sajter. Topp tre länder att handla från är Kina, Tyskland och Storbritannien.

Under första kvartalet 2018 ökade e-handeln totalt i Sverige med 17 procent jämfört med samma period i fjol och den starka tillväxtsiffran förklaras också av en svag jämförelsesiffra. Prognosen för helåret 2018 är en tillväxt om 15 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta cirka 77 miljarder kronor under året.

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor baserat på siffran från i fjol. Adderas svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsätter e-handeln ytterligare 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att den totala e-handelsmarknaden motsvarar cirka 80 miljarder kronor. Var sjätte e-handelskrona går till utländska företag idag.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Extern vd till Ida Sjöstedt

Hon kliver in som vd och delägare i modemärket vars grundare nu kan fokusera på den kreativa processen.

Så vill underklädesmärke presentera sig närmare

Öppnar pop up-butik inför julhandeln.

Jobb & Karriär
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny cfo för modekedjan.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Nytt nummer av Habit

Möt Cristopher Nying, Our Legacys kreativa chef som går igång på motreaktioner.

Från Elodie Details till skoföretag

Stinaa J rekryterar försäljningschef och vice vd och öppnar därtill studiobutik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Datum fastställda för visningsveckan

Arkiv

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Så sålde Lexington Company

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Minskad omsättning för Björn Borg

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Butiksnytt
Nya under i Solna

Handlarna tror på julen

Vestiaire Collective med ny vd

Imaginärt för Carlings

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Mässfusion i Berlin

Hon är ett stjärnskott

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176