Ingen kräftgång i nätmodehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nätmodehandeln ökade med 13 procent under årets första kvartal och de mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor, 36 procent, enligt e-baormetern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Så ska Stadium lyfta e-handelslogistiken

”Detta är en god tillväxtsiffra för branschen i ett historiskt perspektiv – i synnerhet i ljuset av den kräftgång som präglat branschen generellt. Tillväxten är också stark i ljuset av utlandshandeln. Mode är den mest populära varugruppen att handla från utlandet, vilket påverkar den svenska försäljningen både i butik och på nätet. En tvåsiffrig tillväxttakt under de förutsättningarna får därför betraktas som tillfredsställande för branschen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-modehandeln uppgick under den senaste månaden till 1 151 kronor och svensken spenderade 824 kronor på e-handlat mode från utländska sajter.

31 procent av e-handelskunder som handlar med utländska sajter köper mode. Kina, Storbritannien och Tyskland är alltjämt i topp bland de länder konsumenten väljer att handla ifrån. Anledningarna till shopping på utländska sajter är lägre pris, att kunden letar varor som inte är tillgängliga i Sverige och att det finns ett större utbud.

Sporthandeln uppvisade en av kvartalets starkaste jämförelsesiffra med en ökning om 26 procent. Snittköpet i sporthandeln ligger på 1 165 kronor den senaste månaden och 11 procent har e-handlat sportvaror i snitt varje månad och lika många har e-handlat sportartiklar från utländska sajter. Topp tre länder att handla från är Kina, Tyskland och Storbritannien.

Under första kvartalet 2018 ökade e-handeln totalt i Sverige med 17 procent jämfört med samma period i fjol och den starka tillväxtsiffran förklaras också av en svag jämförelsesiffra. Prognosen för helåret 2018 är en tillväxt om 15 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta cirka 77 miljarder kronor under året.

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor baserat på siffran från i fjol. Adderas svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsätter e-handeln ytterligare 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att den totala e-handelsmarknaden motsvarar cirka 80 miljarder kronor. Var sjätte e-handelskrona går till utländska företag idag.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Nyhetsbrev

Nattklubb för New Black

Arkiv

Beckmans till Paris

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Vändning för H&M

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16