23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nätmodehandeln ökade med 13 procent under årets första kvartal och de mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor, 36 procent, enligt e-baormetern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

”Detta är en god tillväxtsiffra för branschen i ett historiskt perspektiv – i synnerhet i ljuset av den kräftgång som präglat branschen generellt. Tillväxten är också stark i ljuset av utlandshandeln. Mode är den mest populära varugruppen att handla från utlandet, vilket påverkar den svenska försäljningen både i butik och på nätet. En tvåsiffrig tillväxttakt under de förutsättningarna får därför betraktas som tillfredsställande för branschen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-modehandeln uppgick under den senaste månaden till 1 151 kronor och svensken spenderade 824 kronor på e-handlat mode från utländska sajter.

31 procent av e-handelskunder som handlar med utländska sajter köper mode. Kina, Storbritannien och Tyskland är alltjämt i topp bland de länder konsumenten väljer att handla ifrån. Anledningarna till shopping på utländska sajter är lägre pris, att kunden letar varor som inte är tillgängliga i Sverige och att det finns ett större utbud.

Sporthandeln uppvisade en av kvartalets starkaste jämförelsesiffra med en ökning om 26 procent. Snittköpet i sporthandeln ligger på 1 165 kronor den senaste månaden och 11 procent har e-handlat sportvaror i snitt varje månad och lika många har e-handlat sportartiklar från utländska sajter. Topp tre länder att handla från är Kina, Tyskland och Storbritannien.

Under första kvartalet 2018 ökade e-handeln totalt i Sverige med 17 procent jämfört med samma period i fjol och den starka tillväxtsiffran förklaras också av en svag jämförelsesiffra. Prognosen för helåret 2018 är en tillväxt om 15 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta cirka 77 miljarder kronor under året.

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor baserat på siffran från i fjol. Adderas svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsätter e-handeln ytterligare 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att den totala e-handelsmarknaden motsvarar cirka 80 miljarder kronor. Var sjätte e-handelskrona går till utländska företag idag.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094