23948sdkhjf

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nätmodehandeln ökade med 13 procent under årets första kvartal och de mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor, 36 procent, enligt e-baormetern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Nätet störst på Black Friday

”Detta är en god tillväxtsiffra för branschen i ett historiskt perspektiv – i synnerhet i ljuset av den kräftgång som präglat branschen generellt. Tillväxten är också stark i ljuset av utlandshandeln. Mode är den mest populära varugruppen att handla från utlandet, vilket påverkar den svenska försäljningen både i butik och på nätet. En tvåsiffrig tillväxttakt under de förutsättningarna får därför betraktas som tillfredsställande för branschen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-modehandeln uppgick under den senaste månaden till 1 151 kronor och svensken spenderade 824 kronor på e-handlat mode från utländska sajter.

31 procent av e-handelskunder som handlar med utländska sajter köper mode. Kina, Storbritannien och Tyskland är alltjämt i topp bland de länder konsumenten väljer att handla ifrån. Anledningarna till shopping på utländska sajter är lägre pris, att kunden letar varor som inte är tillgängliga i Sverige och att det finns ett större utbud.

Sporthandeln uppvisade en av kvartalets starkaste jämförelsesiffra med en ökning om 26 procent. Snittköpet i sporthandeln ligger på 1 165 kronor den senaste månaden och 11 procent har e-handlat sportvaror i snitt varje månad och lika många har e-handlat sportartiklar från utländska sajter. Topp tre länder att handla från är Kina, Tyskland och Storbritannien.

Under första kvartalet 2018 ökade e-handeln totalt i Sverige med 17 procent jämfört med samma period i fjol och den starka tillväxtsiffran förklaras också av en svag jämförelsesiffra. Prognosen för helåret 2018 är en tillväxt om 15 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta cirka 77 miljarder kronor under året.

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor baserat på siffran från i fjol. Adderas svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsätter e-handeln ytterligare 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att den totala e-handelsmarknaden motsvarar cirka 80 miljarder kronor. Var sjätte e-handelskrona går till utländska företag idag.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Camilla Malmströms mot norsk ägare

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Plus

Hantverk vs hightech

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Arkiv

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Prisad modebutik öppnar webbutik

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Team Sportia-butik i konkurs

Filippa K lanserar ny e-handel

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

NA-KD till Kompassen

JD Sports förvärvar sportkedja

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162