Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Rodebjer har fortsatt att satsa på näthandeln, i kombination med det fysiska butikerna och återförsäljarna, och nu har e-handeln enligt företaget växt rejält till att utgöra 15 procent av företagets försäljning.

Nätförsäljningen har ökat sedan modeföretaget valde att göra ett plattformsbyte, som innefattade nio regionala sidor, och målet är att näthandeln ska växa med 40 procent under 2017. Det är ett mål som företaget nu tror kommer uppnås och något man menar delvis har att göra med satsningen på en AI-tjänst.

Enligt ett pressmeddelande använder sig Rodebjer av tjänsten Einstein AI och därmed kan företaget bättre analysera kundens eget beteendemönster på sajten och analys av en stor mängd tidigare kunddata.

 – Vi började med att slå på Einstein för produktrekommendationer och gladdes åt hur smidigt det var att koppla på tjänsten till våra befintliga dataströmmar, säger Janne Kailan som är e-handels - och omnikanalsansvarig på Rodebjer.

– När vi satte upp Einstein i somras var det verkligen en ’out of the box’-lösning som fungerade på en gång, trots att tjänsten i sig är väldigt avancera, säger Janne Kailan.

Under hösten utökades användningen av tjänsten till att även innefatta särskilda, prediktiva, sökningar och sorteringar på sajten.

 –  Det gör att kund A och B får olika resultat även om de använder samma sökord, men som är mer anpassad till individen. I och med att de funktionerna använder samma data som rekommendationerna handlade det mer eller mindre bara om att slå på funktionen för att den skulle börja fungera, säger Janne Kailan i en kommentar.

Förutom e-handel har Rodebjer butiker i Stockholm.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155