23948sdkhjf

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Rodebjer har fortsatt att satsa på näthandeln, i kombination med det fysiska butikerna och återförsäljarna, och nu har e-handeln enligt företaget växt rejält till att utgöra 15 procent av företagets försäljning.

Nätförsäljningen har ökat sedan modeföretaget valde att göra ett plattformsbyte, som innefattade nio regionala sidor, och målet är att näthandeln ska växa med 40 procent under 2017. Det är ett mål som företaget nu tror kommer uppnås och något man menar delvis har att göra med satsningen på en AI-tjänst.

Enligt ett pressmeddelande använder sig Rodebjer av tjänsten Einstein AI och därmed kan företaget bättre analysera kundens eget beteendemönster på sajten och analys av en stor mängd tidigare kunddata.

 – Vi började med att slå på Einstein för produktrekommendationer och gladdes åt hur smidigt det var att koppla på tjänsten till våra befintliga dataströmmar, säger Janne Kailan som är e-handels - och omnikanalsansvarig på Rodebjer.

– När vi satte upp Einstein i somras var det verkligen en ’out of the box’-lösning som fungerade på en gång, trots att tjänsten i sig är väldigt avancera, säger Janne Kailan.

Under hösten utökades användningen av tjänsten till att även innefatta särskilda, prediktiva, sökningar och sorteringar på sajten.

 –  Det gör att kund A och B får olika resultat även om de använder samma sökord, men som är mer anpassad till individen. I och med att de funktionerna använder samma data som rekommendationerna handlade det mer eller mindre bara om att slå på funktionen för att den skulle börja fungera, säger Janne Kailan i en kommentar.

Förutom e-handel har Rodebjer butiker i Stockholm.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115