23948sdkhjf

Kortbedrägerierna ökar lavinartat

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder” – Kortbedrägerierna har ökat med 50 procent i år men e-handlarnas intresse för att införa säkerhetsåtgärder är svalt. Det hoppas polisen på att kunna ändra.

Förra året anmäldes 80 000 bedrägerier i form av card not present, CNP – där köp genomförs med stulna kortuppgifter.

– Vi fick in 80 000 anmälningar förra året men vi räknar med att mörkertalet är dubbelt så stort. CNP är det vanligaste brottet i världen, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Nationellt bedrägericenter på Polisen till Dagens Handel.

CNP-köp genomförs med stulna kortuppgifter som man kommer över via dataintrång på större organisationer och företag. Uppgifterna säljs sedan via så kallade cardingsajter på Darknet. År 2017 stals 4,7 miljarder dataposter globalt.

Ökade med 50 procent i år

Antalet CNP-köp gick upp med fem procent förra året vilket gör det till den bedrägerityp som ökar mest. Under de första fyra månaderna i år gick de upp med 50 procent jämfört med motsvarande period 2017.

Det kan se mörkt ut men det finns åtgärder för att komma till bukt med problemet och skydda konsumenterna från bedrägerier. Ett sätt är att införa säkerhetstjänsten 3D Secure, som i e-handeln kan ses i form av bland annat Verified by Visa eller Mastercard Secure Code. Den går ut på att konsumenten förutom sina kortuppgifter även måste ange ett personligt lösenord för att genomföra ett köp.

Påverkar inte affären

Ett företag som infört 3D Secure är den digitala marknadsplatsen Tradera. Det ledde till att antalet kortbedrägerier på sidan minskade med 97 procent under det första året. Tradera såg också att den extra säkerhetsåtgärden inte påverkade affären negativt. Det var alltså inte så att kunderna drog sig för att handla.

– E-handlarna har inget eget sug efter att ansluta sig till 3D Secure. Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder. Tradera är dock ett exempel på att det inte påverkar affären. Jag tror att man som handlare snarare kan använda sin höjda säkerhet som ett säljargument, säger Jan Olsson.

– Vi förespråkar att alla nätbutiker ska ansluta sig till 3D Secure och att man ska informera tidigt och tydligt om att man har det. Bland annat kontaktar vi de företag där vi ser att de stulna kortuppgifterna används mest och informerar dem om vad de kan göra åt saken.

Vänder sig även till bankerna

I kampen mot bedrägerierna vänder sig polisen även till bankerna.

– Man kan göra som Nordea, där kortet alltid är spärrat för internetköp om man inte loggar in och låser upp det med BankID. Sedan är kortet bara upplåst i en timme. Det har fått bort 60 procent av bedrägerierna men även bankerna är skeptiska till sådana åtgärder för att de är rädda att förlora kunder, säger Jan Olsson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Här är branschens ess i denim

Tre varumärken är nominerade till Årets Denimleverantör.

Jobb & Karriär
Han lämnar MQ

Efter drygt ett år på posten lämnar försäljningschefen modekedjan för att bli vd för Lagerhaus.

Butiksnytt
Butik för Svea

Jobb & Karriär
Från bilbranschen till mode

MQ värvar marknadschef från Volvo. Han har även arbetat för Adidas.

Twilfit om nya outletkonceptet

Vill växa med väskor

Smyckesföretaget Edblad utökar sortimentet med nya accessoarer till våren.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Dammodets nio i topp

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 2/7: Färgintensivt, storslagna mönster och vågade skärningar. Vårens trender är inget för blyga violer.

Arkiv

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Topeco och Atlas Design samsas i webbutik

Habit Modegalan
De är bäst på inköp

Kunskap och kreativitet lyfts fram när vinnaren i det nyinstiftade priset Årets Inköpare ska utses.

Butiksnytt
Swims med butik

Så ser första konceptbutiken ut. Märkets klädkollektion ritas av en svensk designduo.

Ny hos Scandinavian Man

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så ser en hållbar ledare ut

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Vestiaire Collective med nytt utseende

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189