Kortbedrägerierna ökar lavinartat

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder” – Kortbedrägerierna har ökat med 50 procent i år men e-handlarnas intresse för att införa säkerhetsåtgärder är svalt. Det hoppas polisen på att kunna ändra.

Förra året anmäldes 80 000 bedrägerier i form av card not present, CNP – där köp genomförs med stulna kortuppgifter.

– Vi fick in 80 000 anmälningar förra året men vi räknar med att mörkertalet är dubbelt så stort. CNP är det vanligaste brottet i världen, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Nationellt bedrägericenter på Polisen till Dagens Handel.

CNP-köp genomförs med stulna kortuppgifter som man kommer över via dataintrång på större organisationer och företag. Uppgifterna säljs sedan via så kallade cardingsajter på Darknet. År 2017 stals 4,7 miljarder dataposter globalt.

Ökade med 50 procent i år

Antalet CNP-köp gick upp med fem procent förra året vilket gör det till den bedrägerityp som ökar mest. Under de första fyra månaderna i år gick de upp med 50 procent jämfört med motsvarande period 2017.

Det kan se mörkt ut men det finns åtgärder för att komma till bukt med problemet och skydda konsumenterna från bedrägerier. Ett sätt är att införa säkerhetstjänsten 3D Secure, som i e-handeln kan ses i form av bland annat Verified by Visa eller Mastercard Secure Code. Den går ut på att konsumenten förutom sina kortuppgifter även måste ange ett personligt lösenord för att genomföra ett köp.

Påverkar inte affären

Ett företag som infört 3D Secure är den digitala marknadsplatsen Tradera. Det ledde till att antalet kortbedrägerier på sidan minskade med 97 procent under det första året. Tradera såg också att den extra säkerhetsåtgärden inte påverkade affären negativt. Det var alltså inte så att kunderna drog sig för att handla.

– E-handlarna har inget eget sug efter att ansluta sig till 3D Secure. Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder. Tradera är dock ett exempel på att det inte påverkar affären. Jag tror att man som handlare snarare kan använda sin höjda säkerhet som ett säljargument, säger Jan Olsson.

– Vi förespråkar att alla nätbutiker ska ansluta sig till 3D Secure och att man ska informera tidigt och tydligt om att man har det. Bland annat kontaktar vi de företag där vi ser att de stulna kortuppgifterna används mest och informerar dem om vad de kan göra åt saken.

Vänder sig även till bankerna

I kampen mot bedrägerierna vänder sig polisen även till bankerna.

– Man kan göra som Nordea, där kortet alltid är spärrat för internetköp om man inte loggar in och låser upp det med BankID. Sedan är kortet bara upplåst i en timme. Det har fått bort 60 procent av bedrägerierna men även bankerna är skeptiska till sådana åtgärder för att de är rädda att förlora kunder, säger Jan Olsson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2