23948sdkhjf

Kortbedrägerierna ökar lavinartat

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder” – Kortbedrägerierna har ökat med 50 procent i år men e-handlarnas intresse för att införa säkerhetsåtgärder är svalt. Det hoppas polisen på att kunna ändra.

Förra året anmäldes 80 000 bedrägerier i form av card not present, CNP – där köp genomförs med stulna kortuppgifter.

– Vi fick in 80 000 anmälningar förra året men vi räknar med att mörkertalet är dubbelt så stort. CNP är det vanligaste brottet i världen, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Nationellt bedrägericenter på Polisen till Dagens Handel.

CNP-köp genomförs med stulna kortuppgifter som man kommer över via dataintrång på större organisationer och företag. Uppgifterna säljs sedan via så kallade cardingsajter på Darknet. År 2017 stals 4,7 miljarder dataposter globalt.

Ökade med 50 procent i år

Antalet CNP-köp gick upp med fem procent förra året vilket gör det till den bedrägerityp som ökar mest. Under de första fyra månaderna i år gick de upp med 50 procent jämfört med motsvarande period 2017.

Det kan se mörkt ut men det finns åtgärder för att komma till bukt med problemet och skydda konsumenterna från bedrägerier. Ett sätt är att införa säkerhetstjänsten 3D Secure, som i e-handeln kan ses i form av bland annat Verified by Visa eller Mastercard Secure Code. Den går ut på att konsumenten förutom sina kortuppgifter även måste ange ett personligt lösenord för att genomföra ett köp.

Påverkar inte affären

Ett företag som infört 3D Secure är den digitala marknadsplatsen Tradera. Det ledde till att antalet kortbedrägerier på sidan minskade med 97 procent under det första året. Tradera såg också att den extra säkerhetsåtgärden inte påverkade affären negativt. Det var alltså inte så att kunderna drog sig för att handla.

– E-handlarna har inget eget sug efter att ansluta sig till 3D Secure. Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder. Tradera är dock ett exempel på att det inte påverkar affären. Jag tror att man som handlare snarare kan använda sin höjda säkerhet som ett säljargument, säger Jan Olsson.

– Vi förespråkar att alla nätbutiker ska ansluta sig till 3D Secure och att man ska informera tidigt och tydligt om att man har det. Bland annat kontaktar vi de företag där vi ser att de stulna kortuppgifterna används mest och informerar dem om vad de kan göra åt saken.

Vänder sig även till bankerna

I kampen mot bedrägerierna vänder sig polisen även till bankerna.

– Man kan göra som Nordea, där kortet alltid är spärrat för internetköp om man inte loggar in och låser upp det med BankID. Sedan är kortet bara upplåst i en timme. Det har fått bort 60 procent av bedrägerierna men även bankerna är skeptiska till sådana åtgärder för att de är rädda att förlora kunder, säger Jan Olsson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Så sålde Lexington Company

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Minskad omsättning för Björn Borg

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Arkiv

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Handlarna tror på julen

Imaginärt för Carlings

Vestiaire Collective med ny vd

Butiksnytt
Nya under i Solna

Mässfusion i Berlin

Skräddarsydda kartonger i e-handlarens nya lager

Kläder i topp under Black Friday

Så mycket ökar omsättningen mot i fjol, enligt Svensk Handel.

Hon är ett stjärnskott

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Butiksnytt
Efter Best of Brands - satsar med ny butik

Kedjans tidigare vd Henrik Hultman satsar med ny multibrandbutik i Asecs. Därtill är han aktuell som delägare i en butik för Jeansbolaget i Jönköping.

Jobb & Karriär
ATP Ateliers grundare till e-modehandlare

Hon går in i Nellys styrelse och lägger därmed ytterligare styrelseuppdrag på CV:et.

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Från Houdini Sportswear till Texstar

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Jobb & Karriär
Twilfits vd lämnar företaget

Habit Modegalan
De har den bästa logistiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15