De 17 utvalda

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Här är de svenska och danska varumärkena som handplockats till utställningsparaplyet Scandinavian Manifesto och Pitti Uomo i Florens i juni.

De deltar i Scandinavian Manifesto:

Hope

Tonsure

Mfpen

Uniforms for the Dedicated

Whyred

Mucker

Blanche

Norse Projects

Johannes Adele

Velour

Rue de Tokyo

Filippa K

Packmack

Schnayderman´s

Forét

Organic Basics

Newline Halo

Som tidigare aviserat samarbetar, med start i sommar, danska modemässan Revolver och herrmodemässarrangören Pitti Immagine i Florens. 17 skandinaviska varumärken har nu plockats ut och får möjlighet att visa upp sig under paraplyet Scandinavian Manifesto under Pitti Uomo i juni.

I uppställningen finns både väletablerade och nya modemärken samt underkläder och accessoarer.

Från Sverige deltar Velour by Nostalgi, Hope, Uniforms for the Dedicated, Whyred, Mucker, Johannes Adele, Filippa K och Schnayderman´s. Från Danmark finns bland andra Tonsure, Mfpen, Rue de Tokyo och Norse Projects i uppställningen. Därtill finns ett varumärke, herrmodemässa till trots, som är ett renodlat dammodemärket och det är danska Blanche.

- De varumärken som deltar som en del av det skandinaviska manifestet har blivit handplockade med betoning på bland annat kvalitet, designsignatur eller hållbarhet, säger Christian Maibom, grundare och kreativ chef för Revolver i en kommentar.

- Samtidigt tror vi att detta urval starkt representerar spänningen i skandinavisk designdrivet mode.

Varumärkena ställer ut i området Arena Strozzi.

Pitti Uomo, upplaga 94, äger rum på Fortezza da Basso i Florens 12 till 15 juni.

Samarbetet mellan de båda modemässorna är planerat att löpa åtminstone över tre säsonger.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181