23948sdkhjf

Digitaliseringen fortsätter skörda butiker

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så många butiker går i graven fram till 2025, enligt en rapport från Svensk Handel.

Om sju år kommer antalet butiker inom sällanköpshandeln ha minskat med upp till 11 000; från dagens 45 000 butiker till 34 000. Antalet sysselsatta väntas sjunka med mellan 28 000 och 49 000. Det spår Svensk Handel i sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet” som är den andra i sitt slag. Den första släpptes för drygt ett år sedan. Även i den såg framtiden för handeln mörk ut. Förklaringen är den växande digitaliseringen och den expansiva e-handeln. Sedan den förra rapporten har den digitala utvecklingen gått snabbare än vad arbetsgivarorganisationen då förutspådde. 

– Ibland är det svårt att sia. En prognos är alltid en prognos, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, i en kommentar till Habit.

Vilka branscher som är särskilt utsatta nämns inte i rapporten.

Läs också: Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

– Den som kommer få det minst tufft är dagligvaruhandeln. Men i princip kommer alla att känna av det, säger Karin Johansson och pekar bland annat ut kläd- och skohandeln vars e-handel utgör drygt 15 procent av den totala omsättningen för branschen.

– Modehandeln har nått brytpunkten då stukturen för handeln drastiskt förändras.

Och modehandeln har haft det kämpigt. Mellan 2011 och 2017 har var femte skobutik gått i graven, eller drygt 330 butiker. Inom klädhandeln har drygt var tionde butik stängt, eller totalt 1 000 butiker.

Vad de totalt 11 000 butikslokalerna som kommer att försvinna ersätts med, kan inte Karin Johansson säga något om.

Läs också: Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

– Den frågan diskuterar vi mycket med fastighetsägarna. Jag tror inte riktigt de förstår utmaningarna. Beredvilligheten att anpassa hyresnivåerna är ganska begränsad från deras sida.

Vad skulle kunna göras för att minska butiksdöden?

– Varje enskild butik måste fundera på sin egen utveckling och affärsutveckling. Men att blunda för e-handeln kan man inte göra. Man måste möta kunden på nätet. Den som är helt osynlig på nätet kommer inte överleva.

För det är inom e-handeln som tillväxten sker. Under 2017 låg i princip hela tillväxten där. En utveckling som spås fortsätta. Fram till 2025 är det den inhemska och utländska e-handeln som alltjämt spås driva tillväxten, samtidigt som allt fler fysiska butiker försvinner.

Under 2017 omsatte e-handeln inom sällanköp i Sverige 63 miljarder kronor. År 2025 spås den ha ökat till som mest 172 miljarder kronor, och utgöra 29 procent av den totala omsättningen i sällanköpsvaruhandeln på nästan 600 miljarder kronor. Samtidigt tros svenskarna öka sin utländska e-handelskonsumtion från dagens 13 miljarder kronor till mellan 49 och 103 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.292