23948sdkhjf

Digitaliseringen fortsätter skörda butiker

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så många butiker går i graven fram till 2025, enligt en rapport från Svensk Handel.

Om sju år kommer antalet butiker inom sällanköpshandeln ha minskat med upp till 11 000; från dagens 45 000 butiker till 34 000. Antalet sysselsatta väntas sjunka med mellan 28 000 och 49 000. Det spår Svensk Handel i sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet” som är den andra i sitt slag. Den första släpptes för drygt ett år sedan. Även i den såg framtiden för handeln mörk ut. Förklaringen är den växande digitaliseringen och den expansiva e-handeln. Sedan den förra rapporten har den digitala utvecklingen gått snabbare än vad arbetsgivarorganisationen då förutspådde. 

– Ibland är det svårt att sia. En prognos är alltid en prognos, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, i en kommentar till Habit.

Vilka branscher som är särskilt utsatta nämns inte i rapporten.

Läs också: Kraftig ökning av konkurser

– Den som kommer få det minst tufft är dagligvaruhandeln. Men i princip kommer alla att känna av det, säger Karin Johansson och pekar bland annat ut kläd- och skohandeln vars e-handel utgör drygt 15 procent av den totala omsättningen för branschen.

– Modehandeln har nått brytpunkten då stukturen för handeln drastiskt förändras.

Och modehandeln har haft det kämpigt. Mellan 2011 och 2017 har var femte skobutik gått i graven, eller drygt 330 butiker. Inom klädhandeln har drygt var tionde butik stängt, eller totalt 1 000 butiker.

Vad de totalt 11 000 butikslokalerna som kommer att försvinna ersätts med, kan inte Karin Johansson säga något om.

Läs också: Modehandeln ser minskade marginaler

– Den frågan diskuterar vi mycket med fastighetsägarna. Jag tror inte riktigt de förstår utmaningarna. Beredvilligheten att anpassa hyresnivåerna är ganska begränsad från deras sida.

Vad skulle kunna göras för att minska butiksdöden?

– Varje enskild butik måste fundera på sin egen utveckling och affärsutveckling. Men att blunda för e-handeln kan man inte göra. Man måste möta kunden på nätet. Den som är helt osynlig på nätet kommer inte överleva.

För det är inom e-handeln som tillväxten sker. Under 2017 låg i princip hela tillväxten där. En utveckling som spås fortsätta. Fram till 2025 är det den inhemska och utländska e-handeln som alltjämt spås driva tillväxten, samtidigt som allt fler fysiska butiker försvinner.

Under 2017 omsatte e-handeln inom sällanköp i Sverige 63 miljarder kronor. År 2025 spås den ha ökat till som mest 172 miljarder kronor, och utgöra 29 procent av den totala omsättningen i sällanköpsvaruhandeln på nästan 600 miljarder kronor. Samtidigt tros svenskarna öka sin utländska e-handelskonsumtion från dagens 13 miljarder kronor till mellan 49 och 103 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123