23948sdkhjf

Digitaliseringen fortsätter skörda butiker

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så många butiker går i graven fram till 2025, enligt en rapport från Svensk Handel.

Om sju år kommer antalet butiker inom sällanköpshandeln ha minskat med upp till 11 000; från dagens 45 000 butiker till 34 000. Antalet sysselsatta väntas sjunka med mellan 28 000 och 49 000. Det spår Svensk Handel i sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet” som är den andra i sitt slag. Den första släpptes för drygt ett år sedan. Även i den såg framtiden för handeln mörk ut. Förklaringen är den växande digitaliseringen och den expansiva e-handeln. Sedan den förra rapporten har den digitala utvecklingen gått snabbare än vad arbetsgivarorganisationen då förutspådde. 

– Ibland är det svårt att sia. En prognos är alltid en prognos, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, i en kommentar till Habit.

Vilka branscher som är särskilt utsatta nämns inte i rapporten.

Läs också: Handlarna tror på julen

– Den som kommer få det minst tufft är dagligvaruhandeln. Men i princip kommer alla att känna av det, säger Karin Johansson och pekar bland annat ut kläd- och skohandeln vars e-handel utgör drygt 15 procent av den totala omsättningen för branschen.

– Modehandeln har nått brytpunkten då stukturen för handeln drastiskt förändras.

Och modehandeln har haft det kämpigt. Mellan 2011 och 2017 har var femte skobutik gått i graven, eller drygt 330 butiker. Inom klädhandeln har drygt var tionde butik stängt, eller totalt 1 000 butiker.

Vad de totalt 11 000 butikslokalerna som kommer att försvinna ersätts med, kan inte Karin Johansson säga något om.

Läs också: Modehandeln ser minskade marginaler

– Den frågan diskuterar vi mycket med fastighetsägarna. Jag tror inte riktigt de förstår utmaningarna. Beredvilligheten att anpassa hyresnivåerna är ganska begränsad från deras sida.

Vad skulle kunna göras för att minska butiksdöden?

– Varje enskild butik måste fundera på sin egen utveckling och affärsutveckling. Men att blunda för e-handeln kan man inte göra. Man måste möta kunden på nätet. Den som är helt osynlig på nätet kommer inte överleva.

För det är inom e-handeln som tillväxten sker. Under 2017 låg i princip hela tillväxten där. En utveckling som spås fortsätta. Fram till 2025 är det den inhemska och utländska e-handeln som alltjämt spås driva tillväxten, samtidigt som allt fler fysiska butiker försvinner.

Under 2017 omsatte e-handeln inom sällanköp i Sverige 63 miljarder kronor. År 2025 spås den ha ökat till som mest 172 miljarder kronor, och utgöra 29 procent av den totala omsättningen i sällanköpsvaruhandeln på nästan 600 miljarder kronor. Samtidigt tros svenskarna öka sin utländska e-handelskonsumtion från dagens 13 miljarder kronor till mellan 49 och 103 miljarder kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Så sålde Lexington Company

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Minskad omsättning för Björn Borg

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Arkiv

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Handlarna tror på julen

Imaginärt för Carlings

Vestiaire Collective med ny vd

Butiksnytt
Nya under i Solna

Mässfusion i Berlin

Skräddarsydda kartonger i e-handlarens nya lager

Kläder i topp under Black Friday

Så mycket ökar omsättningen mot i fjol, enligt Svensk Handel.

Hon är ett stjärnskott

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Butiksnytt
Efter Best of Brands - satsar med ny butik

Kedjans tidigare vd Henrik Hultman satsar med ny multibrandbutik i Asecs. Därtill är han aktuell som delägare i en butik för Jeansbolaget i Jönköping.

Jobb & Karriär
ATP Ateliers grundare till e-modehandlare

Hon går in i Nellys styrelse och lägger därmed ytterligare styrelseuppdrag på CV:et.

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Från Houdini Sportswear till Texstar

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Jobb & Karriär
Twilfits vd lämnar företaget

Habit Modegalan
De har den bästa logistiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175