23948sdkhjf

Digitaliseringen fortsätter skörda butiker

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så många butiker går i graven fram till 2025, enligt en rapport från Svensk Handel.

Om sju år kommer antalet butiker inom sällanköpshandeln ha minskat med upp till 11 000; från dagens 45 000 butiker till 34 000. Antalet sysselsatta väntas sjunka med mellan 28 000 och 49 000. Det spår Svensk Handel i sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet” som är den andra i sitt slag. Den första släpptes för drygt ett år sedan. Även i den såg framtiden för handeln mörk ut. Förklaringen är den växande digitaliseringen och den expansiva e-handeln. Sedan den förra rapporten har den digitala utvecklingen gått snabbare än vad arbetsgivarorganisationen då förutspådde. 

– Ibland är det svårt att sia. En prognos är alltid en prognos, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, i en kommentar till Habit.

Vilka branscher som är särskilt utsatta nämns inte i rapporten.

Läs också: Kraftig ökning av konkurser

– Den som kommer få det minst tufft är dagligvaruhandeln. Men i princip kommer alla att känna av det, säger Karin Johansson och pekar bland annat ut kläd- och skohandeln vars e-handel utgör drygt 15 procent av den totala omsättningen för branschen.

– Modehandeln har nått brytpunkten då stukturen för handeln drastiskt förändras.

Och modehandeln har haft det kämpigt. Mellan 2011 och 2017 har var femte skobutik gått i graven, eller drygt 330 butiker. Inom klädhandeln har drygt var tionde butik stängt, eller totalt 1 000 butiker.

Vad de totalt 11 000 butikslokalerna som kommer att försvinna ersätts med, kan inte Karin Johansson säga något om.

Läs också: Modehandeln ser minskade marginaler

– Den frågan diskuterar vi mycket med fastighetsägarna. Jag tror inte riktigt de förstår utmaningarna. Beredvilligheten att anpassa hyresnivåerna är ganska begränsad från deras sida.

Vad skulle kunna göras för att minska butiksdöden?

– Varje enskild butik måste fundera på sin egen utveckling och affärsutveckling. Men att blunda för e-handeln kan man inte göra. Man måste möta kunden på nätet. Den som är helt osynlig på nätet kommer inte överleva.

För det är inom e-handeln som tillväxten sker. Under 2017 låg i princip hela tillväxten där. En utveckling som spås fortsätta. Fram till 2025 är det den inhemska och utländska e-handeln som alltjämt spås driva tillväxten, samtidigt som allt fler fysiska butiker försvinner.

Under 2017 omsatte e-handeln inom sällanköp i Sverige 63 miljarder kronor. År 2025 spås den ha ökat till som mest 172 miljarder kronor, och utgöra 29 procent av den totala omsättningen i sällanköpsvaruhandeln på nästan 600 miljarder kronor. Samtidigt tros svenskarna öka sin utländska e-handelskonsumtion från dagens 13 miljarder kronor till mellan 49 och 103 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113