Så ska Elly Pistol växa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget satsar mot Nordamerika med nytt kapital och ny vd. Därtill välkomnas återförsäljare.

Peter Lenerius går in som vd för Elly Pistol. Därtill får modeföretaget tillskott om 2,4 miljoner kronor från befintliga och nya ägare; däribland JNE Invest samt entreprenören och investeraren Fredrik Adolfsson.

Varumärket grundades av Cecilia de Champs 2015 och pengarna och den nya organisationen ska bädda för fortsatt tillväxt i bland annat USA. Avtal har tecknats med distributörer och agenten The Park Showroom i både USA och Kanada och målsättning för varumärket, som växt genom digitalt och sociala medier, är att nå även fysiska butiker. Medverkar i finansieringsrundan gör bland annat JNE Invest, samt entreprenören och investeraren Fredrik Adolfsson.

– Vår största marknad är fortfarande Sverige, eftersom det är det enda land vi aktivt marknadsfört oss i än så länge, men tack vare vår e-handel och kommunikationen med våra kunder via digitala kanaler ser vi att intresset från USA växer snabbt, säger Cecilia de Champs, grundare av Elly Pistol i en kommentar.

Elly Pistol har försäljning i 40 länder och varumärket har till dags dato haft försäljning via egna digitala kanaler men ska nu även möta efterfrågan från återförsäljare. Inför hösten 2018 ska ett antal butiker väljas ut, både i Norden och USA,som ska få sälja varumärket.

Nya vd:n Peter Lenerius kommer närmast från en position som Nordisk vd för det Kaliforniska surf- och lifestyle-varumärket Hang Ten. Han har tidigare i egenskap av global vd varit ansvarig för varumärkesförflyttningen och internationaliseringen av sportvarumärket Rehband.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18