23948sdkhjf

Så ska Elly Pistol växa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget satsar mot Nordamerika med nytt kapital och ny vd. Därtill välkomnas återförsäljare.

Peter Lenerius går in som vd för Elly Pistol. Därtill får modeföretaget tillskott om 2,4 miljoner kronor från befintliga och nya ägare; däribland JNE Invest samt entreprenören och investeraren Fredrik Adolfsson.

Varumärket grundades av Cecilia de Champs 2015 och pengarna och den nya organisationen ska bädda för fortsatt tillväxt i bland annat USA. Avtal har tecknats med distributörer och agenten The Park Showroom i både USA och Kanada och målsättning för varumärket, som växt genom digitalt och sociala medier, är att nå även fysiska butiker. Medverkar i finansieringsrundan gör bland annat JNE Invest, samt entreprenören och investeraren Fredrik Adolfsson.

– Vår största marknad är fortfarande Sverige, eftersom det är det enda land vi aktivt marknadsfört oss i än så länge, men tack vare vår e-handel och kommunikationen med våra kunder via digitala kanaler ser vi att intresset från USA växer snabbt, säger Cecilia de Champs, grundare av Elly Pistol i en kommentar.

Elly Pistol har försäljning i 40 länder och varumärket har till dags dato haft försäljning via egna digitala kanaler men ska nu även möta efterfrågan från återförsäljare. Inför hösten 2018 ska ett antal butiker väljas ut, både i Norden och USA,som ska få sälja varumärket.

Nya vd:n Peter Lenerius kommer närmast från en position som Nordisk vd för det Kaliforniska surf- och lifestyle-varumärket Hang Ten. Han har tidigare i egenskap av global vd varit ansvarig för varumärkesförflyttningen och internationaliseringen av sportvarumärket Rehband.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125