Så ska Elly Pistol växa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget satsar mot Nordamerika med nytt kapital och ny vd. Därtill välkomnas återförsäljare.

Peter Lenerius går in som vd för Elly Pistol. Därtill får modeföretaget tillskott om 2,4 miljoner kronor från befintliga och nya ägare; däribland JNE Invest samt entreprenören och investeraren Fredrik Adolfsson.

Varumärket grundades av Cecilia de Champs 2015 och pengarna och den nya organisationen ska bädda för fortsatt tillväxt i bland annat USA. Avtal har tecknats med distributörer och agenten The Park Showroom i både USA och Kanada och målsättning för varumärket, som växt genom digitalt och sociala medier, är att nå även fysiska butiker. Medverkar i finansieringsrundan gör bland annat JNE Invest, samt entreprenören och investeraren Fredrik Adolfsson.

– Vår största marknad är fortfarande Sverige, eftersom det är det enda land vi aktivt marknadsfört oss i än så länge, men tack vare vår e-handel och kommunikationen med våra kunder via digitala kanaler ser vi att intresset från USA växer snabbt, säger Cecilia de Champs, grundare av Elly Pistol i en kommentar.

Elly Pistol har försäljning i 40 länder och varumärket har till dags dato haft försäljning via egna digitala kanaler men ska nu även möta efterfrågan från återförsäljare. Inför hösten 2018 ska ett antal butiker väljas ut, både i Norden och USA,som ska få sälja varumärket.

Nya vd:n Peter Lenerius kommer närmast från en position som Nordisk vd för det Kaliforniska surf- och lifestyle-varumärket Hang Ten. Han har tidigare i egenskap av global vd varit ansvarig för varumärkesförflyttningen och internationaliseringen av sportvarumärket Rehband.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Nyhetsbrev

Handplockat och klassiskt

Arkiv

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Lekfullt och kreativt

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

De 17 utvalda

Här är de svenska och danska varumärkena som handplockats till utställningsparaplyet Scandinavian Manifesto och Pitti Uomo i Florens i juni.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167