23948sdkhjf

De är bäst på hållbarhet i modebranschen

Hållbarhet allt högre på modeföretagens agenda men utvecklingen går för långsamt, enligt färsk hållbarhetsrapport. Bäst i klassen: Små och medelstora företag i mellanpris- och premiumsegmenten.

Hållbarhet i produktion och socialt arbete blir naturligt en allt viktigare parameter för modeföretagen. I färska 124-sidiga rapporten Pulse of the Fashion Industry report  framgår attt 57 procent av de medverkade modeföretagen uppger att hållbarhetsaspekten finns med i nära nog samtliga strategiska beslut företagen tar vilket var en ökning med 23 procent mot fjolårets rapport. 75 procent av modeföretagen ska enligt rapporten förbättrat hållbart och socialt arbete under det senaste året. 

Men i rapporten framgår också att utvecklingen inte går tillräckligt fort eller är tillräckligt djupgående och att företagen agerar olika snabbt för att driva på utvecklingen. Bäst på att hitta nya hållbara arbetssätt  är små och medelstora företag i medelpris- eller premiumsegemneten medan mindre företag som arbetar med lågt pris är de som är sämst på hållbarhet.

I rapporten framgår också att de företag som gått i bräschen börjar också att se ett tak på vilka förbättringar som kan bli gjorda och behöver nya verktyg och nya innovationer att luta sig mot för att kunna fortsätta arbetet.

Det så kallade måttet Pulse score kliver upp sex enheter från 32 i fjol till 38 på en skala av 100 enligt rapporten. I rapporten framgår även ånyo att hållbarhet och socialt ansvarstagande kan vara en konkurrensfördel och något som kan avspegla sig på sista raden och i modeföretagens resultat.

I rapporten framgår att investeringar i resurseffektivisering, säkra arbetsförhållanden inom produktion och hållbara material har visats sig förbättra modeföretagens rörelsemarginal.

Rappprten innehåller även en så kallade Pulse curve som gör det möjligt att mäta företagens hållbara vinningar mot varandra samt en Roadmap to scale, en guide för mer hållbart modeföretagande.

Rapporten släpps också inför årets upplaga av hållbarhetskonferensen Copenhagen Fashion Summit som i år är ett tvådagarsevenemang som äger rum 15 till 16 maj.

Pulse report har tagit fram i  samarbete med The Boston Consulting Group och bygger på statistik från Sustainable Apparel Coalition’s Higg Index och intervjuer med ledare i modebranschen från lyxmodekonglomeratet Kering men även ledare från Target, Bestseller och H&M är delaktiga och intervjuade i rapporten som finns att ladda ned här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094