De är bäst på hållbarhet i modebranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hållbarhet allt högre på modeföretagens agenda men utvecklingen går för långsamt, enligt färsk hållbarhetsrapport. Bäst i klassen: Små och medelstora företag i mellanpris- och premiumsegmenten.

Hållbarhet i produktion och socialt arbete blir naturligt en allt viktigare parameter för modeföretagen. I färska 124-sidiga rapporten Pulse of the Fashion Industry report  framgår attt 57 procent av de medverkade modeföretagen uppger att hållbarhetsaspekten finns med i nära nog samtliga strategiska beslut företagen tar vilket var en ökning med 23 procent mot fjolårets rapport. 75 procent av modeföretagen ska enligt rapporten förbättrat hållbart och socialt arbete under det senaste året. 

Men i rapporten framgår också att utvecklingen inte går tillräckligt fort eller är tillräckligt djupgående och att företagen agerar olika snabbt för att driva på utvecklingen. Bäst på att hitta nya hållbara arbetssätt  är små och medelstora företag i medelpris- eller premiumsegemneten medan mindre företag som arbetar med lågt pris är de som är sämst på hållbarhet.

I rapporten framgår också att de företag som gått i bräschen börjar också att se ett tak på vilka förbättringar som kan bli gjorda och behöver nya verktyg och nya innovationer att luta sig mot för att kunna fortsätta arbetet.

Det så kallade måttet Pulse score kliver upp sex enheter från 32 i fjol till 38 på en skala av 100 enligt rapporten. I rapporten framgår även ånyo att hållbarhet och socialt ansvarstagande kan vara en konkurrensfördel och något som kan avspegla sig på sista raden och i modeföretagens resultat.

I rapporten framgår att investeringar i resurseffektivisering, säkra arbetsförhållanden inom produktion och hållbara material har visats sig förbättra modeföretagens rörelsemarginal.

Rappprten innehåller även en så kallade Pulse curve som gör det möjligt att mäta företagens hållbara vinningar mot varandra samt en Roadmap to scale, en guide för mer hållbart modeföretagande.

Rapporten släpps också inför årets upplaga av hållbarhetskonferensen Copenhagen Fashion Summit som i år är ett tvådagarsevenemang som äger rum 15 till 16 maj.

Pulse report har tagit fram i  samarbete med The Boston Consulting Group och bygger på statistik från Sustainable Apparel Coalition’s Higg Index och intervjuer med ledare i modebranschen från lyxmodekonglomeratet Kering men även ledare från Target, Bestseller och H&M är delaktiga och intervjuade i rapporten som finns att ladda ned här.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142