De är bäst på hållbarhet i modebranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hållbarhet allt högre på modeföretagens agenda men utvecklingen går för långsamt, enligt färsk hållbarhetsrapport. Bäst i klassen: Små och medelstora företag i mellanpris- och premiumsegmenten.

Hållbarhet i produktion och socialt arbete blir naturligt en allt viktigare parameter för modeföretagen. I färska 124-sidiga rapporten Pulse of the Fashion Industry report  framgår attt 57 procent av de medverkade modeföretagen uppger att hållbarhetsaspekten finns med i nära nog samtliga strategiska beslut företagen tar vilket var en ökning med 23 procent mot fjolårets rapport. 75 procent av modeföretagen ska enligt rapporten förbättrat hållbart och socialt arbete under det senaste året. 

Men i rapporten framgår också att utvecklingen inte går tillräckligt fort eller är tillräckligt djupgående och att företagen agerar olika snabbt för att driva på utvecklingen. Bäst på att hitta nya hållbara arbetssätt  är små och medelstora företag i medelpris- eller premiumsegemneten medan mindre företag som arbetar med lågt pris är de som är sämst på hållbarhet.

I rapporten framgår också att de företag som gått i bräschen börjar också att se ett tak på vilka förbättringar som kan bli gjorda och behöver nya verktyg och nya innovationer att luta sig mot för att kunna fortsätta arbetet.

Det så kallade måttet Pulse score kliver upp sex enheter från 32 i fjol till 38 på en skala av 100 enligt rapporten. I rapporten framgår även ånyo att hållbarhet och socialt ansvarstagande kan vara en konkurrensfördel och något som kan avspegla sig på sista raden och i modeföretagens resultat.

I rapporten framgår att investeringar i resurseffektivisering, säkra arbetsförhållanden inom produktion och hållbara material har visats sig förbättra modeföretagens rörelsemarginal.

Rappprten innehåller även en så kallade Pulse curve som gör det möjligt att mäta företagens hållbara vinningar mot varandra samt en Roadmap to scale, en guide för mer hållbart modeföretagande.

Rapporten släpps också inför årets upplaga av hållbarhetskonferensen Copenhagen Fashion Summit som i år är ett tvådagarsevenemang som äger rum 15 till 16 maj.

Pulse report har tagit fram i  samarbete med The Boston Consulting Group och bygger på statistik från Sustainable Apparel Coalition’s Higg Index och intervjuer med ledare i modebranschen från lyxmodekonglomeratet Kering men även ledare från Target, Bestseller och H&M är delaktiga och intervjuade i rapporten som finns att ladda ned här.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Nyhetsbrev

Handplockat och klassiskt

Arkiv

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Lekfullt och kreativt

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

De 17 utvalda

Här är de svenska och danska varumärkena som handplockats till utställningsparaplyet Scandinavian Manifesto och Pitti Uomo i Florens i juni.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166