De är bäst på hållbarhet i modebranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hållbarhet allt högre på modeföretagens agenda men utvecklingen går för långsamt, enligt färsk hållbarhetsrapport. Bäst i klassen: Små och medelstora företag i mellanpris- och premiumsegmenten.

Hållbarhet i produktion och socialt arbete blir naturligt en allt viktigare parameter för modeföretagen. I färska 124-sidiga rapporten Pulse of the Fashion Industry report  framgår attt 57 procent av de medverkade modeföretagen uppger att hållbarhetsaspekten finns med i nära nog samtliga strategiska beslut företagen tar vilket var en ökning med 23 procent mot fjolårets rapport. 75 procent av modeföretagen ska enligt rapporten förbättrat hållbart och socialt arbete under det senaste året. 

Men i rapporten framgår också att utvecklingen inte går tillräckligt fort eller är tillräckligt djupgående och att företagen agerar olika snabbt för att driva på utvecklingen. Bäst på att hitta nya hållbara arbetssätt  är små och medelstora företag i medelpris- eller premiumsegemneten medan mindre företag som arbetar med lågt pris är de som är sämst på hållbarhet.

I rapporten framgår också att de företag som gått i bräschen börjar också att se ett tak på vilka förbättringar som kan bli gjorda och behöver nya verktyg och nya innovationer att luta sig mot för att kunna fortsätta arbetet.

Det så kallade måttet Pulse score kliver upp sex enheter från 32 i fjol till 38 på en skala av 100 enligt rapporten. I rapporten framgår även ånyo att hållbarhet och socialt ansvarstagande kan vara en konkurrensfördel och något som kan avspegla sig på sista raden och i modeföretagens resultat.

I rapporten framgår att investeringar i resurseffektivisering, säkra arbetsförhållanden inom produktion och hållbara material har visats sig förbättra modeföretagens rörelsemarginal.

Rappprten innehåller även en så kallade Pulse curve som gör det möjligt att mäta företagens hållbara vinningar mot varandra samt en Roadmap to scale, en guide för mer hållbart modeföretagande.

Rapporten släpps också inför årets upplaga av hållbarhetskonferensen Copenhagen Fashion Summit som i år är ett tvådagarsevenemang som äger rum 15 till 16 maj.

Pulse report har tagit fram i  samarbete med The Boston Consulting Group och bygger på statistik från Sustainable Apparel Coalition’s Higg Index och intervjuer med ledare i modebranschen från lyxmodekonglomeratet Kering men även ledare från Target, Bestseller och H&M är delaktiga och intervjuade i rapporten som finns att ladda ned här.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158