23948sdkhjf

De är bäst på hållbarhet i modebranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hållbarhet allt högre på modeföretagens agenda men utvecklingen går för långsamt, enligt färsk hållbarhetsrapport. Bäst i klassen: Små och medelstora företag i mellanpris- och premiumsegmenten.

Hållbarhet i produktion och socialt arbete blir naturligt en allt viktigare parameter för modeföretagen. I färska 124-sidiga rapporten Pulse of the Fashion Industry report  framgår attt 57 procent av de medverkade modeföretagen uppger att hållbarhetsaspekten finns med i nära nog samtliga strategiska beslut företagen tar vilket var en ökning med 23 procent mot fjolårets rapport. 75 procent av modeföretagen ska enligt rapporten förbättrat hållbart och socialt arbete under det senaste året. 

Men i rapporten framgår också att utvecklingen inte går tillräckligt fort eller är tillräckligt djupgående och att företagen agerar olika snabbt för att driva på utvecklingen. Bäst på att hitta nya hållbara arbetssätt  är små och medelstora företag i medelpris- eller premiumsegemneten medan mindre företag som arbetar med lågt pris är de som är sämst på hållbarhet.

I rapporten framgår också att de företag som gått i bräschen börjar också att se ett tak på vilka förbättringar som kan bli gjorda och behöver nya verktyg och nya innovationer att luta sig mot för att kunna fortsätta arbetet.

Det så kallade måttet Pulse score kliver upp sex enheter från 32 i fjol till 38 på en skala av 100 enligt rapporten. I rapporten framgår även ånyo att hållbarhet och socialt ansvarstagande kan vara en konkurrensfördel och något som kan avspegla sig på sista raden och i modeföretagens resultat.

I rapporten framgår att investeringar i resurseffektivisering, säkra arbetsförhållanden inom produktion och hållbara material har visats sig förbättra modeföretagens rörelsemarginal.

Rappprten innehåller även en så kallade Pulse curve som gör det möjligt att mäta företagens hållbara vinningar mot varandra samt en Roadmap to scale, en guide för mer hållbart modeföretagande.

Rapporten släpps också inför årets upplaga av hållbarhetskonferensen Copenhagen Fashion Summit som i år är ett tvådagarsevenemang som äger rum 15 till 16 maj.

Pulse report har tagit fram i  samarbete med The Boston Consulting Group och bygger på statistik från Sustainable Apparel Coalition’s Higg Index och intervjuer med ledare i modebranschen från lyxmodekonglomeratet Kering men även ledare från Target, Bestseller och H&M är delaktiga och intervjuade i rapporten som finns att ladda ned här.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.138