23948sdkhjf

Han tror på kepsen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ekonom lanserar premiumkepsar under varumärket Stiksen.

Asim Khandker ligger bakom premiumvarumärket Stiksen vars första kollektion, The Merino Collection, just lanserats.

Grundtanken är att presentera kepsen som fin accessoarer och inte en huvudbonad endast för sportsammanhang, fritidshäng eller som markör för olika subkulturer.

- Vår vision är att kepsen ska passa in vid finare tillfällen och vara ett komplement till en business casual dress code. Nu finns äntligen en keps på marknaden som klär upp personer, till skillnad från de flesta andra kepsar som ger en mer avslappnad och ledig look. Hela min barn- och ungdom har jag fått höra att jag inte får bära keps i klassrummet, vid matbordet osv, så för mig handlar det i slutändan inte om att sälja ytterligare ett varumärke, utan istället om att förändra en hel världs syn på kepsar, säger Asim Khandker, grundare av Stiksen i en kommentar.

Den första kollektionen består av kepsar i fem färger; pitch black, midnight blue, ladyburg burgundy, moss green och dune Beige. Kepsarna har en utsida av merinoull, en del kashmir och polyester och en insida i bomull.

Modellen är en så kallad ”baseball cap” med ett designat one-size-fits-all-spänne. En diskret detalj på kepsens vänstra baksida är en 24K guldpläterad logotyp. Lansering och försäljning sker initialt via egen webbutik.

Grundaren Asim Khandker har en bakgrund inom ekonomi och är utbildad vid Handelshögskolan. Han har tidigare och parallellt med studierna drivit ett B2B-profilbolag tillsammans med sin bror, där han sålde "custom made"-kepsar till företag och andra organisationer.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129