Han tror på kepsen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ekonom lanserar premiumkepsar under varumärket Stiksen.

Asim Khandker ligger bakom premiumvarumärket Stiksen vars första kollektion, The Merino Collection, just lanserats.

Grundtanken är att presentera kepsen som fin accessoarer och inte en huvudbonad endast för sportsammanhang, fritidshäng eller som markör för olika subkulturer.

- Vår vision är att kepsen ska passa in vid finare tillfällen och vara ett komplement till en business casual dress code. Nu finns äntligen en keps på marknaden som klär upp personer, till skillnad från de flesta andra kepsar som ger en mer avslappnad och ledig look. Hela min barn- och ungdom har jag fått höra att jag inte får bära keps i klassrummet, vid matbordet osv, så för mig handlar det i slutändan inte om att sälja ytterligare ett varumärke, utan istället om att förändra en hel världs syn på kepsar, säger Asim Khandker, grundare av Stiksen i en kommentar.

Den första kollektionen består av kepsar i fem färger; pitch black, midnight blue, ladyburg burgundy, moss green och dune Beige. Kepsarna har en utsida av merinoull, en del kashmir och polyester och en insida i bomull.

Modellen är en så kallad ”baseball cap” med ett designat one-size-fits-all-spänne. En diskret detalj på kepsens vänstra baksida är en 24K guldpläterad logotyp. Lansering och försäljning sker initialt via egen webbutik.

Grundaren Asim Khandker har en bakgrund inom ekonomi och är utbildad vid Handelshögskolan. Han har tidigare och parallellt med studierna drivit ett B2B-profilbolag tillsammans med sin bror, där han sålde "custom made"-kepsar till företag och andra organisationer.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144