23948sdkhjf

Ökad försäljning för Zalando

Försäljningen ökade och besöken till e-handlaren blev fler under årets första kvartal.

Zalandos försäljning för första kvartalet uppgick till 1 196 miljarder euro (980) vilket var en försäljningsökning med 22 procent. Det justerade rörelseresultatet blev 0,4 miljoner euro (20,3) och rörelsemarginalen landade på 0,0 procent (2,1).

Under kvartalet lade Zalando till skönhet, första nya kategorilanseringen på fyra år, för den tyska marknaden. Lanseringen ska, enligt företaget, ha varit lyckosam med ett sortimentet om drygt  4 000 produkter från 130 varumärken.

Under kvartalet ska antalet aktiva konsumenter ökat med 3,5 miljoner personer till totalt 23,9 miljoner aktiva kunder vilket var en ökning med nära 17 procent. I genomsnitt lade varje kund fyra order under de senaste tolv månaderna.

Kunderna når vanligen e-handlaren via mobil och besöken från mobilen ökade med 76,6 procent under årets första kvartal. Den genomsnittliga varukorgen uppgår till 60 euro vilket var en minskning från 63 euro under samma kvartal i fjol.

I rapporten skriver vd Rubin Ritter att ” en försenad start på vår- och sommarsäsongen pressar modeindustrin” men att siktet är inställt på lönsam tillväxt. E-handlaren håller fast vid tillväxtmålen om 20 till 25 procent per år och med ett justerat rörelseresultat om 220 till 270 miljoner euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062