Ökad försäljning för Zalando

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade och besöken till e-handlaren blev fler under årets första kvartal.

Zalandos försäljning för första kvartalet uppgick till 1 196 miljarder euro (980) vilket var en försäljningsökning med 22 procent. Det justerade rörelseresultatet blev 0,4 miljoner euro (20,3) och rörelsemarginalen landade på 0,0 procent (2,1).

Under kvartalet lade Zalando till skönhet, första nya kategorilanseringen på fyra år, för den tyska marknaden. Lanseringen ska, enligt företaget, ha varit lyckosam med ett sortimentet om drygt  4 000 produkter från 130 varumärken.

Under kvartalet ska antalet aktiva konsumenter ökat med 3,5 miljoner personer till totalt 23,9 miljoner aktiva kunder vilket var en ökning med nära 17 procent. I genomsnitt lade varje kund fyra order under de senaste tolv månaderna.

Kunderna når vanligen e-handlaren via mobil och besöken från mobilen ökade med 76,6 procent under årets första kvartal. Den genomsnittliga varukorgen uppgår till 60 euro vilket var en minskning från 63 euro under samma kvartal i fjol.

I rapporten skriver vd Rubin Ritter att ” en försenad start på vår- och sommarsäsongen pressar modeindustrin” men att siktet är inställt på lönsam tillväxt. E-handlaren håller fast vid tillväxtmålen om 20 till 25 procent per år och med ett justerat rörelseresultat om 220 till 270 miljoner euro.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Nyhetsbrev

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Arkiv

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nya hos MQ

Billigare kläder och skor

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Dansk designer vann modetävling

Från John Henric till Najell

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Plus

Revolver prickar Pitti

Michael Kors stiger i förhandeln efter rapport

Modebolaget Michael Kors stärktes omkring 5 procent i den amerikanska förhandeln.

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M under sommaren

Röda siffror för Intersport

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152