23948sdkhjf

Ökad försäljning för Zalando

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade och besöken till e-handlaren blev fler under årets första kvartal.

Zalandos försäljning för första kvartalet uppgick till 1 196 miljarder euro (980) vilket var en försäljningsökning med 22 procent. Det justerade rörelseresultatet blev 0,4 miljoner euro (20,3) och rörelsemarginalen landade på 0,0 procent (2,1).

Under kvartalet lade Zalando till skönhet, första nya kategorilanseringen på fyra år, för den tyska marknaden. Lanseringen ska, enligt företaget, ha varit lyckosam med ett sortimentet om drygt  4 000 produkter från 130 varumärken.

Under kvartalet ska antalet aktiva konsumenter ökat med 3,5 miljoner personer till totalt 23,9 miljoner aktiva kunder vilket var en ökning med nära 17 procent. I genomsnitt lade varje kund fyra order under de senaste tolv månaderna.

Kunderna når vanligen e-handlaren via mobil och besöken från mobilen ökade med 76,6 procent under årets första kvartal. Den genomsnittliga varukorgen uppgår till 60 euro vilket var en minskning från 63 euro under samma kvartal i fjol.

I rapporten skriver vd Rubin Ritter att ” en försenad start på vår- och sommarsäsongen pressar modeindustrin” men att siktet är inställt på lönsam tillväxt. E-handlaren håller fast vid tillväxtmålen om 20 till 25 procent per år och med ett justerat rörelseresultat om 220 till 270 miljoner euro.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115