23948sdkhjf

Ökad försäljning för Zalando

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade och besöken till e-handlaren blev fler under årets första kvartal.

Zalandos försäljning för första kvartalet uppgick till 1 196 miljarder euro (980) vilket var en försäljningsökning med 22 procent. Det justerade rörelseresultatet blev 0,4 miljoner euro (20,3) och rörelsemarginalen landade på 0,0 procent (2,1).

Under kvartalet lade Zalando till skönhet, första nya kategorilanseringen på fyra år, för den tyska marknaden. Lanseringen ska, enligt företaget, ha varit lyckosam med ett sortimentet om drygt  4 000 produkter från 130 varumärken.

Under kvartalet ska antalet aktiva konsumenter ökat med 3,5 miljoner personer till totalt 23,9 miljoner aktiva kunder vilket var en ökning med nära 17 procent. I genomsnitt lade varje kund fyra order under de senaste tolv månaderna.

Kunderna når vanligen e-handlaren via mobil och besöken från mobilen ökade med 76,6 procent under årets första kvartal. Den genomsnittliga varukorgen uppgår till 60 euro vilket var en minskning från 63 euro under samma kvartal i fjol.

I rapporten skriver vd Rubin Ritter att ” en försenad start på vår- och sommarsäsongen pressar modeindustrin” men att siktet är inställt på lönsam tillväxt. E-handlaren håller fast vid tillväxtmålen om 20 till 25 procent per år och med ett justerat rörelseresultat om 220 till 270 miljoner euro.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Butiksnytt
Swims med butik

Ny hos Scandinavian Man

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Höjt tillväxtmål för Nelly

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.285