23948sdkhjf

Moodie: ”Starten var över all förväntan”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I slutet av mars öppnade barnklädesföretaget permanent butik i Borås. Nu väntar fortsatt fokus på att växa med e-handel men Moodie vill även knyta till sig återförsäljare.

Moodie grundades av Bea Björling och Anna Björling i mars 2017. Grundarduon är svägerskor och har ett förflutet från modemärket Svea och butikskedjan Lager 157.

Den permanenta butiken på Österlånggatan16 i Borås följer på flera, enligt företaget lyckosamma, pop up-butiker för det blott ett år gamla märket.

- Vi brukar säga att moodie är ett varumärke som föddes ur en önskan om frihet. Jag och min kollega Bea möttes på Lager 157 där jag arbetade som sortimentsansvarig och Bea som controller på barnavdelningen. Det visade sig av en slump att vi båda gick och drömde om att starta eget. Efter 20 år i branschen var det helt enkelt dags. Vi ville tillföra marknaden något vi själva kände att vi saknade.Vi vill göra ett prisvärt varumärke med enkel och grafisk design, säger Anna Björling till Habit.

Designidéen är att erbjuda mjuka barnkläder i god passform av enkel design.

Duon har valt att ha ett mindre babysortiment och istället lägga fokus på storlekarna 90 till 160. Mest efterfrågade storlekar är enligt Anna Björling utan tvekan 110 till 130. 

Produktionen ligger i Turkiet hos leverantörer som duon arbetat med i många år vilket enligt Anna Björling känns tryggt då produktionen är relativt nära hos fabriker som de vet arbetar under goda former.

Närmast i tiden för Moodie är att göra nya samarbeten, knyta till sig några återförsäljare men också fortsätta att fokusera på att växa med den egna  e-handeln. Butiken fungerar även som showroom, kontor och lager. I höst ska en liten ”heminredningsavdelning” adderas i butiken med bland annat lampor, kuddar och lekpåsar.

Hur har starten varit?

- Starten var över all förväntan. Vi förutspådde att det skulle blir en lugn start då vi inte gjort någon vidare reklam för öppningen samt att lokalen inte ligger på gågatan. Men det verkar ha funnits ett uppdämt behov av vår typ av sortiment då barnklädesutbudet något krasst uttryckt endast är det som kedjorna tillhandahåller. Det är många småbarnsmammor som är inne och handlar men även många mor- och farmödrar som handlar till barnbarnen. Det var en kundkategori vi helt underskattat, säger Anna Björling.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109