Moodie: ”Starten var över all förväntan”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I slutet av mars öppnade barnklädesföretaget permanent butik i Borås. Nu väntar fortsatt fokus på att växa med e-handel men Moodie vill även knyta till sig återförsäljare.

Moodie grundades av Bea Björling och Anna Björling i mars 2017. Grundarduon är svägerskor och har ett förflutet från modemärket Svea och butikskedjan Lager 157.

Den permanenta butiken på Österlånggatan16 i Borås följer på flera, enligt företaget lyckosamma, pop up-butiker för det blott ett år gamla märket.

- Vi brukar säga att moodie är ett varumärke som föddes ur en önskan om frihet. Jag och min kollega Bea möttes på Lager 157 där jag arbetade som sortimentsansvarig och Bea som controller på barnavdelningen. Det visade sig av en slump att vi båda gick och drömde om att starta eget. Efter 20 år i branschen var det helt enkelt dags. Vi ville tillföra marknaden något vi själva kände att vi saknade.Vi vill göra ett prisvärt varumärke med enkel och grafisk design, säger Anna Björling till Habit.

Designidéen är att erbjuda mjuka barnkläder i god passform av enkel design.

Duon har valt att ha ett mindre babysortiment och istället lägga fokus på storlekarna 90 till 160. Mest efterfrågade storlekar är enligt Anna Björling utan tvekan 110 till 130. 

Produktionen ligger i Turkiet hos leverantörer som duon arbetat med i många år vilket enligt Anna Björling känns tryggt då produktionen är relativt nära hos fabriker som de vet arbetar under goda former.

Närmast i tiden för Moodie är att göra nya samarbeten, knyta till sig några återförsäljare men också fortsätta att fokusera på att växa med den egna  e-handeln. Butiken fungerar även som showroom, kontor och lager. I höst ska en liten ”heminredningsavdelning” adderas i butiken med bland annat lampor, kuddar och lekpåsar.

Hur har starten varit?

- Starten var över all förväntan. Vi förutspådde att det skulle blir en lugn start då vi inte gjort någon vidare reklam för öppningen samt att lokalen inte ligger på gågatan. Men det verkar ha funnits ett uppdämt behov av vår typ av sortiment då barnklädesutbudet något krasst uttryckt endast är det som kedjorna tillhandahåller. Det är många småbarnsmammor som är inne och handlar men även många mor- och farmödrar som handlar till barnbarnen. Det var en kundkategori vi helt underskattat, säger Anna Björling.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

De planerar expansion i Sverige

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Gap: Resultat under förväntan

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Nyhetsbrev

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Carven i konkurs

Missa inte Habit Modebranschens Dag

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13