Moodie: ”Starten var över all förväntan”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I slutet av mars öppnade barnklädesföretaget permanent butik i Borås. Nu väntar fortsatt fokus på att växa med e-handel men Moodie vill även knyta till sig återförsäljare.

Moodie grundades av Bea Björling och Anna Björling i mars 2017. Grundarduon är svägerskor och har ett förflutet från modemärket Svea och butikskedjan Lager 157.

Den permanenta butiken på Österlånggatan16 i Borås följer på flera, enligt företaget lyckosamma, pop up-butiker för det blott ett år gamla märket.

- Vi brukar säga att moodie är ett varumärke som föddes ur en önskan om frihet. Jag och min kollega Bea möttes på Lager 157 där jag arbetade som sortimentsansvarig och Bea som controller på barnavdelningen. Det visade sig av en slump att vi båda gick och drömde om att starta eget. Efter 20 år i branschen var det helt enkelt dags. Vi ville tillföra marknaden något vi själva kände att vi saknade.Vi vill göra ett prisvärt varumärke med enkel och grafisk design, säger Anna Björling till Habit.

Designidéen är att erbjuda mjuka barnkläder i god passform av enkel design.

Duon har valt att ha ett mindre babysortiment och istället lägga fokus på storlekarna 90 till 160. Mest efterfrågade storlekar är enligt Anna Björling utan tvekan 110 till 130. 

Produktionen ligger i Turkiet hos leverantörer som duon arbetat med i många år vilket enligt Anna Björling känns tryggt då produktionen är relativt nära hos fabriker som de vet arbetar under goda former.

Närmast i tiden för Moodie är att göra nya samarbeten, knyta till sig några återförsäljare men också fortsätta att fokusera på att växa med den egna  e-handeln. Butiken fungerar även som showroom, kontor och lager. I höst ska en liten ”heminredningsavdelning” adderas i butiken med bland annat lampor, kuddar och lekpåsar.

Hur har starten varit?

- Starten var över all förväntan. Vi förutspådde att det skulle blir en lugn start då vi inte gjort någon vidare reklam för öppningen samt att lokalen inte ligger på gågatan. Men det verkar ha funnits ett uppdämt behov av vår typ av sortiment då barnklädesutbudet något krasst uttryckt endast är det som kedjorna tillhandahåller. Det är många småbarnsmammor som är inne och handlar men även många mor- och farmödrar som handlar till barnbarnen. Det var en kundkategori vi helt underskattat, säger Anna Björling.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168