23948sdkhjf

Moodie: ”Starten var över all förväntan”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I slutet av mars öppnade barnklädesföretaget permanent butik i Borås. Nu väntar fortsatt fokus på att växa med e-handel men Moodie vill även knyta till sig återförsäljare.

Moodie grundades av Bea Björling och Anna Björling i mars 2017. Grundarduon är svägerskor och har ett förflutet från modemärket Svea och butikskedjan Lager 157.

Den permanenta butiken på Österlånggatan16 i Borås följer på flera, enligt företaget lyckosamma, pop up-butiker för det blott ett år gamla märket.

- Vi brukar säga att moodie är ett varumärke som föddes ur en önskan om frihet. Jag och min kollega Bea möttes på Lager 157 där jag arbetade som sortimentsansvarig och Bea som controller på barnavdelningen. Det visade sig av en slump att vi båda gick och drömde om att starta eget. Efter 20 år i branschen var det helt enkelt dags. Vi ville tillföra marknaden något vi själva kände att vi saknade.Vi vill göra ett prisvärt varumärke med enkel och grafisk design, säger Anna Björling till Habit.

Designidéen är att erbjuda mjuka barnkläder i god passform av enkel design.

Duon har valt att ha ett mindre babysortiment och istället lägga fokus på storlekarna 90 till 160. Mest efterfrågade storlekar är enligt Anna Björling utan tvekan 110 till 130. 

Produktionen ligger i Turkiet hos leverantörer som duon arbetat med i många år vilket enligt Anna Björling känns tryggt då produktionen är relativt nära hos fabriker som de vet arbetar under goda former.

Närmast i tiden för Moodie är att göra nya samarbeten, knyta till sig några återförsäljare men också fortsätta att fokusera på att växa med den egna  e-handeln. Butiken fungerar även som showroom, kontor och lager. I höst ska en liten ”heminredningsavdelning” adderas i butiken med bland annat lampor, kuddar och lekpåsar.

Hur har starten varit?

- Starten var över all förväntan. Vi förutspådde att det skulle blir en lugn start då vi inte gjort någon vidare reklam för öppningen samt att lokalen inte ligger på gågatan. Men det verkar ha funnits ett uppdämt behov av vår typ av sortiment då barnklädesutbudet något krasst uttryckt endast är det som kedjorna tillhandahåller. Det är många småbarnsmammor som är inne och handlar men även många mor- och farmödrar som handlar till barnbarnen. Det var en kundkategori vi helt underskattat, säger Anna Björling.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.252