23948sdkhjf

Moodie: ”Starten var över all förväntan”

I slutet av mars öppnade barnklädesföretaget permanent butik i Borås. Nu väntar fortsatt fokus på att växa med e-handel men Moodie vill även knyta till sig återförsäljare.

Moodie grundades av Bea Björling och Anna Björling i mars 2017. Grundarduon är svägerskor och har ett förflutet från modemärket Svea och butikskedjan Lager 157.

Den permanenta butiken på Österlånggatan16 i Borås följer på flera, enligt företaget lyckosamma, pop up-butiker för det blott ett år gamla märket.

- Vi brukar säga att moodie är ett varumärke som föddes ur en önskan om frihet. Jag och min kollega Bea möttes på Lager 157 där jag arbetade som sortimentsansvarig och Bea som controller på barnavdelningen. Det visade sig av en slump att vi båda gick och drömde om att starta eget. Efter 20 år i branschen var det helt enkelt dags. Vi ville tillföra marknaden något vi själva kände att vi saknade.Vi vill göra ett prisvärt varumärke med enkel och grafisk design, säger Anna Björling till Habit.

Designidéen är att erbjuda mjuka barnkläder i god passform av enkel design.

Duon har valt att ha ett mindre babysortiment och istället lägga fokus på storlekarna 90 till 160. Mest efterfrågade storlekar är enligt Anna Björling utan tvekan 110 till 130. 

Produktionen ligger i Turkiet hos leverantörer som duon arbetat med i många år vilket enligt Anna Björling känns tryggt då produktionen är relativt nära hos fabriker som de vet arbetar under goda former.

Närmast i tiden för Moodie är att göra nya samarbeten, knyta till sig några återförsäljare men också fortsätta att fokusera på att växa med den egna  e-handeln. Butiken fungerar även som showroom, kontor och lager. I höst ska en liten ”heminredningsavdelning” adderas i butiken med bland annat lampor, kuddar och lekpåsar.

Hur har starten varit?

- Starten var över all förväntan. Vi förutspådde att det skulle blir en lugn start då vi inte gjort någon vidare reklam för öppningen samt att lokalen inte ligger på gågatan. Men det verkar ha funnits ett uppdämt behov av vår typ av sortiment då barnklädesutbudet något krasst uttryckt endast är det som kedjorna tillhandahåller. Det är många småbarnsmammor som är inne och handlar men även många mor- och farmödrar som handlar till barnbarnen. Det var en kundkategori vi helt underskattat, säger Anna Björling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141