RNB tror på delningsekonomi – Investerar i e-handelsbolag

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernen går in i e-handelsbolaget Hyber.

Via nya initiativet Retailers Lab, samägt av RNB och Wellstreet, förvärvar modekoncernen RNB Retail and brands 10 procent av e-handelsbolaget Hyber. Investeringen är Retailers Labs första och följer även på att rikskapitalbolaget Wellstreet redan tidigare tilldelat Hyper extern finansiering om över 3 miljoner kronor.

Hyber är en plattformen där föräldrar kan abonnera på utvalda barnprodukter. Efter RNBs investering ska plattformen börja erbjuda ytterplagg för uthyrning från RNBs dotterbolag Polarn O. Pyret.

- Vi ser fram emot samarbetet med Hyber då Polarn O. Pyrets högkvalitativa plagg passar denna typ av verksamhet väl med vårt mål om tre barn i varje plagg. Plaggens livslängd har alltid varit en central fråga för oss och i och med samarbetet med Hyber får vi nu möjligheten att förlänga livet på ytterligare fler plagg, säger Nanna Hedlund vd på Polarn O. Pyret och styrelseledamot i Retailers Lab i en kommentar.

Polarn O. Pyrets marknads- och e-handelschef Petra Stenecker har även valts in i
Hybers styrelse.

Läs också: Så uppgraderas Man of a Kind
- Att få in RNB som ägare gör att vi kan ta bolaget till en helt ny nivå med den kraft,
kompetens och erfarenhet de tillför. Nu lanserar vi Polarn O. Pyret på Hyber, vilket
stärker vårt erbjudande för familjer över hela Sverige och bidrar till att vi tar en
ledande marknadsposition, säger Douglas Heidergren, vd på Hyber.

- Vi ser en enorm potential i uthyrningsmarknaden och Hyber har redan bevisat att modellen fungerar. Det är superkul att få bekräftelse och uppbackning från detaljhandelsveteranerna på RNB som nu satsar med oss när Hyber ska växla upp,säger Mikael Wintzell, vd och medgrundare till Wellstreet.

Mer om: Hyper | Polarn O. Pyret | RNB


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nyhetsbrev

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Arkiv

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny Sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Nya hos MQ

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Selfridges storsatsar på accessoarer

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Från John Henric till Najell

Scorett på turné

Dansk designer vann modetävling

Plus

Revolver prickar Pitti

Michael Kors stiger i förhandeln efter rapport

Modebolaget Michael Kors stärktes omkring 5 procent i den amerikanska förhandeln.

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M under sommaren

Röda siffror för Intersport

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196