23948sdkhjf

”Vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Pernilla Barkman, vd eleven.se, berättar om sidans erfarenheter efter snart en vecka med den nya tjänsten Instagram Shopping.

När kom ni igång med Instagram Shopping?

– Vi kom igång samma dag som det lanserades, den 24 april.

Var det svårt?

– Nej! Vi har en ansvarig för sociala medier och har redan hela maskineriet för detta på plats så för vår del var det inte svårt.

Hur har det gått hittills?

– Det tittar vi på just nu. Vi vill inte gå ut med några siffror än eftersom det gått så kort tid men det jag kan säga är att vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in via Insta-shopping, trots att tjänsten är så ny. Nu kan vi dessutom följa upp vilket resultat vi får av att finnas på Instagram samtidigt som användarupplevelsen blir bättre eftersom man kan klicka sig in till det man vill se på ett smidigare sätt.

– Jag tror att Instagram Shopping kan bli ännu bättre i framtiden om fler influencers kommer igång med det. Då kan det ge mer trafik och vi kan mäta vad det egentligen ger att jobba med influencers. Vissa större influensers får använda instagram shopping idag men långt ifrån alla

Varför valde ni att hoppa på Instagram Shopping så snabbt?

– Vi brukar vara snabba när det händer nya saker. Vi har onlinefokus och vår kundanskaffning kommer främst från nätet, därför är det viktigt att vara snabb med nya online-funktioner.

På vilka sociala medier är ni störst idag?

– Facebook och Instagram är våra största kanaler utåt idag.

Har du något tips till andra som vill komma igång med Instagram Shopping?

– Det har fortfarande gått lite kort tid för att utvärdera djupare men jag tror helt enkelt att man bara ska testa.

Vad har ni för mål framöver?

– Vi ska fortsätta testa och utveckla vår användning av tjänsten.

Instagram Shopping lanserades i Sverige under tisdagen förra veckan, den 24 april. Genom tjänsten kan taggar för olika produkter läggas in i en bild med information om exempelvis pris. Den som klickar på informationsrutan skickas sedan vidare direkt till företagets nätbutik, där köpet kan slutföras. Genom tjänsten kan man tagga upp till fem produkter per bild eller maximalt 20 per ”bildkarusell”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152