23948sdkhjf

”Vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in”

Pernilla Barkman, vd eleven.se, berättar om sidans erfarenheter efter snart en vecka med den nya tjänsten Instagram Shopping.

När kom ni igång med Instagram Shopping?

– Vi kom igång samma dag som det lanserades, den 24 april.

Var det svårt?

– Nej! Vi har en ansvarig för sociala medier och har redan hela maskineriet för detta på plats så för vår del var det inte svårt.

Hur har det gått hittills?

– Det tittar vi på just nu. Vi vill inte gå ut med några siffror än eftersom det gått så kort tid men det jag kan säga är att vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in via Insta-shopping, trots att tjänsten är så ny. Nu kan vi dessutom följa upp vilket resultat vi får av att finnas på Instagram samtidigt som användarupplevelsen blir bättre eftersom man kan klicka sig in till det man vill se på ett smidigare sätt.

– Jag tror att Instagram Shopping kan bli ännu bättre i framtiden om fler influencers kommer igång med det. Då kan det ge mer trafik och vi kan mäta vad det egentligen ger att jobba med influencers. Vissa större influensers får använda instagram shopping idag men långt ifrån alla

Varför valde ni att hoppa på Instagram Shopping så snabbt?

– Vi brukar vara snabba när det händer nya saker. Vi har onlinefokus och vår kundanskaffning kommer främst från nätet, därför är det viktigt att vara snabb med nya online-funktioner.

På vilka sociala medier är ni störst idag?

– Facebook och Instagram är våra största kanaler utåt idag.

Har du något tips till andra som vill komma igång med Instagram Shopping?

– Det har fortfarande gått lite kort tid för att utvärdera djupare men jag tror helt enkelt att man bara ska testa.

Vad har ni för mål framöver?

– Vi ska fortsätta testa och utveckla vår användning av tjänsten.

Instagram Shopping lanserades i Sverige under tisdagen förra veckan, den 24 april. Genom tjänsten kan taggar för olika produkter läggas in i en bild med information om exempelvis pris. Den som klickar på informationsrutan skickas sedan vidare direkt till företagets nätbutik, där köpet kan slutföras. Genom tjänsten kan man tagga upp till fem produkter per bild eller maximalt 20 per ”bildkarusell”.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109