”Vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Pernilla Barkman, vd eleven.se, berättar om sidans erfarenheter efter snart en vecka med den nya tjänsten Instagram Shopping.

När kom ni igång med Instagram Shopping?

– Vi kom igång samma dag som det lanserades, den 24 april.

Var det svårt?

– Nej! Vi har en ansvarig för sociala medier och har redan hela maskineriet för detta på plats så för vår del var det inte svårt.

Hur har det gått hittills?

– Det tittar vi på just nu. Vi vill inte gå ut med några siffror än eftersom det gått så kort tid men det jag kan säga är att vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in via Insta-shopping, trots att tjänsten är så ny. Nu kan vi dessutom följa upp vilket resultat vi får av att finnas på Instagram samtidigt som användarupplevelsen blir bättre eftersom man kan klicka sig in till det man vill se på ett smidigare sätt.

– Jag tror att Instagram Shopping kan bli ännu bättre i framtiden om fler influencers kommer igång med det. Då kan det ge mer trafik och vi kan mäta vad det egentligen ger att jobba med influencers. Vissa större influensers får använda instagram shopping idag men långt ifrån alla

Varför valde ni att hoppa på Instagram Shopping så snabbt?

– Vi brukar vara snabba när det händer nya saker. Vi har onlinefokus och vår kundanskaffning kommer främst från nätet, därför är det viktigt att vara snabb med nya online-funktioner.

På vilka sociala medier är ni störst idag?

– Facebook och Instagram är våra största kanaler utåt idag.

Har du något tips till andra som vill komma igång med Instagram Shopping?

– Det har fortfarande gått lite kort tid för att utvärdera djupare men jag tror helt enkelt att man bara ska testa.

Vad har ni för mål framöver?

– Vi ska fortsätta testa och utveckla vår användning av tjänsten.

Instagram Shopping lanserades i Sverige under tisdagen förra veckan, den 24 april. Genom tjänsten kan taggar för olika produkter läggas in i en bild med information om exempelvis pris. Den som klickar på informationsrutan skickas sedan vidare direkt till företagets nätbutik, där köpet kan slutföras. Genom tjänsten kan man tagga upp till fem produkter per bild eller maximalt 20 per ”bildkarusell”.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Nyhetsbrev

Handplockat och klassiskt

Arkiv

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Lekfullt och kreativt

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

De 17 utvalda

Här är de svenska och danska varumärkena som handplockats till utställningsparaplyet Scandinavian Manifesto och Pitti Uomo i Florens i juni.

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135