23948sdkhjf

”Vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Pernilla Barkman, vd eleven.se, berättar om sidans erfarenheter efter snart en vecka med den nya tjänsten Instagram Shopping.

När kom ni igång med Instagram Shopping?

– Vi kom igång samma dag som det lanserades, den 24 april.

Var det svårt?

– Nej! Vi har en ansvarig för sociala medier och har redan hela maskineriet för detta på plats så för vår del var det inte svårt.

Hur har det gått hittills?

– Det tittar vi på just nu. Vi vill inte gå ut med några siffror än eftersom det gått så kort tid men det jag kan säga är att vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in via Insta-shopping, trots att tjänsten är så ny. Nu kan vi dessutom följa upp vilket resultat vi får av att finnas på Instagram samtidigt som användarupplevelsen blir bättre eftersom man kan klicka sig in till det man vill se på ett smidigare sätt.

– Jag tror att Instagram Shopping kan bli ännu bättre i framtiden om fler influencers kommer igång med det. Då kan det ge mer trafik och vi kan mäta vad det egentligen ger att jobba med influencers. Vissa större influensers får använda instagram shopping idag men långt ifrån alla

Varför valde ni att hoppa på Instagram Shopping så snabbt?

– Vi brukar vara snabba när det händer nya saker. Vi har onlinefokus och vår kundanskaffning kommer främst från nätet, därför är det viktigt att vara snabb med nya online-funktioner.

På vilka sociala medier är ni störst idag?

– Facebook och Instagram är våra största kanaler utåt idag.

Har du något tips till andra som vill komma igång med Instagram Shopping?

– Det har fortfarande gått lite kort tid för att utvärdera djupare men jag tror helt enkelt att man bara ska testa.

Vad har ni för mål framöver?

– Vi ska fortsätta testa och utveckla vår användning av tjänsten.

Instagram Shopping lanserades i Sverige under tisdagen förra veckan, den 24 april. Genom tjänsten kan taggar för olika produkter läggas in i en bild med information om exempelvis pris. Den som klickar på informationsrutan skickas sedan vidare direkt till företagets nätbutik, där köpet kan slutföras. Genom tjänsten kan man tagga upp till fem produkter per bild eller maximalt 20 per ”bildkarusell”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Arkiv

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Triumph inleder samarbete med Texaid

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Förbättrat Kappahl

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.141