23948sdkhjf

Peak Performance i nya händer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Danska IC Group har sålt sportmodemärket till finska sportjätten Amer Sports.

IC Group säljer Peak Performance till finska Amer Sports Corporation för 1,9 miljarder danska kronor, motsvarade 2,6 miljarder kronor. 

Försäljningsprocessen har pågått under sex månader, sedan den 5 oktober då IC Group aviserade avsikten att helt eller delvis sälja bolaget. I Amer Sport ingår ett stort antal sportmärken, både inom hårdvara och kläder, som Salomon, Wilson, Ataomic, Arcteryx och Suunto.

Köpet förväntas bli slutfört den 30 juni 2018. I ett pressmeddelande från IC Group säger Amer Sports vd Heikki Takala att förvärvet är i linje med bolagets framtida strategi att växa inom sportmode och att bolaget tar med förvärvet ”ett viktigt steg mot vårt långsiktiga mål att nå en försäljning på 1,5 miljarder euro inom segmentet”. 

Amer Sport, grundat 1950, har huvudkontor i Helsingfors.

Peak Performance grundades 1986 i Åre och förvärvades av 1998 av
Carli Gry International som efter sammangåendet med InWear Group blev IC Companys som i dag går under namnet IC Group. Huvudkontor finns i dag i Frihamnen i Stockholm och vd är Nicolas Warchalowski. Företaget har försäljning på ett tjugotal marknader genom egna butiker, återförsäljare och e-handel. I Sverige finns nära 30
 egna butiker i Sverige samt e-handel.

Peak Performance försäljningen uppgick till drygt 1 miljard danska kronor under det senaste räkenskapsåret som avslutades i september i fjol. Under det brutna räkenskapårets andra kvartal, som IC Group kommunicerade i februari, uppgick Peak Performance försäljning till 313 miljoner danska kronor, vilket var en ökning med 18,5 procent i lokala valutor driven av framförallt tillväxt via återförsäljarna.

I ett pressmeddelande skriver IC Group att modekoncernen nu fokuserar på att vässa och accelerera tillväxten i de kvarvarande modemärkena däribland Tiger of Sweden och By Malene Birger.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Arkiv

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

H&M till Centralamerika

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.398