23948sdkhjf

Peak Performance i nya händer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Danska IC Group har sålt sportmodemärket till finska sportjätten Amer Sports.

IC Group säljer Peak Performance till finska Amer Sports Corporation för 1,9 miljarder danska kronor, motsvarade 2,6 miljarder kronor. 

Försäljningsprocessen har pågått under sex månader, sedan den 5 oktober då IC Group aviserade avsikten att helt eller delvis sälja bolaget. I Amer Sport ingår ett stort antal sportmärken, både inom hårdvara och kläder, som Salomon, Wilson, Ataomic, Arcteryx och Suunto.

Köpet förväntas bli slutfört den 30 juni 2018. I ett pressmeddelande från IC Group säger Amer Sports vd Heikki Takala att förvärvet är i linje med bolagets framtida strategi att växa inom sportmode och att bolaget tar med förvärvet ”ett viktigt steg mot vårt långsiktiga mål att nå en försäljning på 1,5 miljarder euro inom segmentet”. 

Amer Sport, grundat 1950, har huvudkontor i Helsingfors.

Peak Performance grundades 1986 i Åre och förvärvades av 1998 av
Carli Gry International som efter sammangåendet med InWear Group blev IC Companys som i dag går under namnet IC Group. Huvudkontor finns i dag i Frihamnen i Stockholm och vd är Nicolas Warchalowski. Företaget har försäljning på ett tjugotal marknader genom egna butiker, återförsäljare och e-handel. I Sverige finns nära 30
 egna butiker i Sverige samt e-handel.

Peak Performance försäljningen uppgick till drygt 1 miljard danska kronor under det senaste räkenskapsåret som avslutades i september i fjol. Under det brutna räkenskapårets andra kvartal, som IC Group kommunicerade i februari, uppgick Peak Performance försäljning till 313 miljoner danska kronor, vilket var en ökning med 18,5 procent i lokala valutor driven av framförallt tillväxt via återförsäljarna.

I ett pressmeddelande skriver IC Group att modekoncernen nu fokuserar på att vässa och accelerera tillväxten i de kvarvarande modemärkena däribland Tiger of Sweden och By Malene Birger.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128