23948sdkhjf

Kyla och påsk slog mot modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inte oväntat blev mars en dyster månad för modehandeln då kylan höll i sig och påsken missgynnade sällanköpshandeln i stort.

Klädhandeln backade med 7,0 procent i löpande priser och i fast och kalenderkorrigerade priser med 4,6 procent, enligt Detaljhandelsindex från Statistiska Centralbyrån och HUI Research.

Motsvarande siffror för skohandeln visar att försäljningen rasade med 15,9 procent och i fasta priser och kalenderkorrigerade priser uppgick försäljningen till -11,4 procent.

I rapporten skriver HUI Research och Statistiska Centralbyrån att ”detta beror i huvudsak på att påsken missgynnar sällanköpsvaruhandelns försäljning då hushållen prioriterar andra aktiviteter än shopping. Att Kung Bore behöll sitt grepp över landet i mars minskade också hushållens efterfrågan på modehandelns nyutkomna vårkollektioner, vilket resulterade i dystra försäljningstal för sektorn”.

Siffrorna för sport- och fritidshandeln visar en försäljningsökning om 1,6 procent och i fasta och kalenderkorrigerade ökade försäljningen med 6,1 procent.

Försäljningsvolymen i den totala detaljhandeln ökade i mars med 2,9 procent i mars 2018 jämfört med motsvarande månad 2017. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,6 procent.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,8 procent mellan mars 2017 och mars 2018.

Sällanköpsvaruhandelns preliminära tillväxttakt under mars månad landade på försiktiga 0,2 procent i löpande priser.

Rapporten för mars månad blev den sista i samarbetet mellan HUI Research och Statistiska Centralbyrån,SCB. SCB ska även fortsatt genomföra och publicera Detaljhandelsindex medan HUI ska presenetar ny och egen statistik.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.146