Kyla och påsk slog mot modehandeln
Klädhandeln backade med 7,0 procent i löpande priser och i fast och kalenderkorrigerade priser med 4,6 procent, enligt Detaljhandelsindex från Statistiska Centralbyrån och HUI Research.
Motsvarande siffror för skohandeln visar att försäljningen rasade med 15,9 procent och i fasta priser och kalenderkorrigerade priser uppgick försäljningen till -11,4 procent.
I rapporten skriver HUI Research och Statistiska Centralbyrån att ”detta beror i huvudsak på att påsken missgynnar sällanköpsvaruhandelns försäljning då hushållen prioriterar andra aktiviteter än shopping. Att Kung Bore behöll sitt grepp över landet i mars minskade också hushållens efterfrågan på modehandelns nyutkomna vårkollektioner, vilket resulterade i dystra försäljningstal för sektorn”.
Siffrorna för sport- och fritidshandeln visar en försäljningsökning om 1,6 procent och i fasta och kalenderkorrigerade ökade försäljningen med 6,1 procent.
Försäljningsvolymen i den totala detaljhandeln ökade i mars med 2,9 procent i mars 2018 jämfört med motsvarande månad 2017. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,6 procent.
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,8 procent mellan mars 2017 och mars 2018.
Sällanköpsvaruhandelns preliminära tillväxttakt under mars månad landade på försiktiga 0,2 procent i löpande priser.
Rapporten för mars månad blev den sista i samarbetet mellan HUI Research och Statistiska Centralbyrån,SCB. SCB ska även fortsatt genomföra och publicera Detaljhandelsindex medan HUI ska presenetar ny och egen statistik.