Kyla och påsk slog mot modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inte oväntat blev mars en dyster månad för modehandeln då kylan höll i sig och påsken missgynnade sällanköpshandeln i stort.

Klädhandeln backade med 7,0 procent i löpande priser och i fast och kalenderkorrigerade priser med 4,6 procent, enligt Detaljhandelsindex från Statistiska Centralbyrån och HUI Research.

Motsvarande siffror för skohandeln visar att försäljningen rasade med 15,9 procent och i fasta priser och kalenderkorrigerade priser uppgick försäljningen till -11,4 procent.

I rapporten skriver HUI Research och Statistiska Centralbyrån att ”detta beror i huvudsak på att påsken missgynnar sällanköpsvaruhandelns försäljning då hushållen prioriterar andra aktiviteter än shopping. Att Kung Bore behöll sitt grepp över landet i mars minskade också hushållens efterfrågan på modehandelns nyutkomna vårkollektioner, vilket resulterade i dystra försäljningstal för sektorn”.

Siffrorna för sport- och fritidshandeln visar en försäljningsökning om 1,6 procent och i fasta och kalenderkorrigerade ökade försäljningen med 6,1 procent.

Försäljningsvolymen i den totala detaljhandeln ökade i mars med 2,9 procent i mars 2018 jämfört med motsvarande månad 2017. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,6 procent.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,8 procent mellan mars 2017 och mars 2018.

Sällanköpsvaruhandelns preliminära tillväxttakt under mars månad landade på försiktiga 0,2 procent i löpande priser.

Rapporten för mars månad blev den sista i samarbetet mellan HUI Research och Statistiska Centralbyrån,SCB. SCB ska även fortsatt genomföra och publicera Detaljhandelsindex medan HUI ska presenetar ny och egen statistik.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Nyhetsbrev

Handplockat och klassiskt

Arkiv

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Lekfullt och kreativt

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

De 17 utvalda

Här är de svenska och danska varumärkena som handplockats till utställningsparaplyet Scandinavian Manifesto och Pitti Uomo i Florens i juni.

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144