Kyla och påsk slog mot modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inte oväntat blev mars en dyster månad för modehandeln då kylan höll i sig och påsken missgynnade sällanköpshandeln i stort.

Klädhandeln backade med 7,0 procent i löpande priser och i fast och kalenderkorrigerade priser med 4,6 procent, enligt Detaljhandelsindex från Statistiska Centralbyrån och HUI Research.

Motsvarande siffror för skohandeln visar att försäljningen rasade med 15,9 procent och i fasta priser och kalenderkorrigerade priser uppgick försäljningen till -11,4 procent.

I rapporten skriver HUI Research och Statistiska Centralbyrån att ”detta beror i huvudsak på att påsken missgynnar sällanköpsvaruhandelns försäljning då hushållen prioriterar andra aktiviteter än shopping. Att Kung Bore behöll sitt grepp över landet i mars minskade också hushållens efterfrågan på modehandelns nyutkomna vårkollektioner, vilket resulterade i dystra försäljningstal för sektorn”.

Siffrorna för sport- och fritidshandeln visar en försäljningsökning om 1,6 procent och i fasta och kalenderkorrigerade ökade försäljningen med 6,1 procent.

Försäljningsvolymen i den totala detaljhandeln ökade i mars med 2,9 procent i mars 2018 jämfört med motsvarande månad 2017. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,6 procent.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,8 procent mellan mars 2017 och mars 2018.

Sällanköpsvaruhandelns preliminära tillväxttakt under mars månad landade på försiktiga 0,2 procent i löpande priser.

Rapporten för mars månad blev den sista i samarbetet mellan HUI Research och Statistiska Centralbyrån,SCB. SCB ska även fortsatt genomföra och publicera Detaljhandelsindex medan HUI ska presenetar ny och egen statistik.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188