23948sdkhjf

Kyla och påsk slog mot modehandeln

Inte oväntat blev mars en dyster månad för modehandeln då kylan höll i sig och påsken missgynnade sällanköpshandeln i stort.

Klädhandeln backade med 7,0 procent i löpande priser och i fast och kalenderkorrigerade priser med 4,6 procent, enligt Detaljhandelsindex från Statistiska Centralbyrån och HUI Research.

Motsvarande siffror för skohandeln visar att försäljningen rasade med 15,9 procent och i fasta priser och kalenderkorrigerade priser uppgick försäljningen till -11,4 procent.

I rapporten skriver HUI Research och Statistiska Centralbyrån att ”detta beror i huvudsak på att påsken missgynnar sällanköpsvaruhandelns försäljning då hushållen prioriterar andra aktiviteter än shopping. Att Kung Bore behöll sitt grepp över landet i mars minskade också hushållens efterfrågan på modehandelns nyutkomna vårkollektioner, vilket resulterade i dystra försäljningstal för sektorn”.

Siffrorna för sport- och fritidshandeln visar en försäljningsökning om 1,6 procent och i fasta och kalenderkorrigerade ökade försäljningen med 6,1 procent.

Försäljningsvolymen i den totala detaljhandeln ökade i mars med 2,9 procent i mars 2018 jämfört med motsvarande månad 2017. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,6 procent.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,8 procent mellan mars 2017 och mars 2018.

Sällanköpsvaruhandelns preliminära tillväxttakt under mars månad landade på försiktiga 0,2 procent i löpande priser.

Rapporten för mars månad blev den sista i samarbetet mellan HUI Research och Statistiska Centralbyrån,SCB. SCB ska även fortsatt genomföra och publicera Detaljhandelsindex medan HUI ska presenetar ny och egen statistik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083