Lindex fortsätter tappa – Sämst utveckling i Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Värre än befarat för Lindex som ska stänga över 20 butiker under innevarande år men samtidigt bjuda på nya koncept. Det framgår av Stockmanns delårsrapport för första kvartalet.

Lindex försäljning fortsätter rasa och nu väntar, som tidigare aviserat,  översyn av butiksnätet.

”Siffran är större än vi uppskattade i början av året och återspeglar de försvagade utsikterna för modemarknaden i Sverige”, skriver Stockmann i rapporten.

Nu ligger fokus under året på att optimera butikslägen och "olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas”, heter det i rapporten.

Därtill ska nya format presenteras.

Det totala antalet butiker väntas minska med över 20 butiker jämfört med år 2017.

Lindex omsättning uppgick under första kvartalet, januari till mars, till 114,8 miljoner euro, en minskning med 6,8 procent, jämfört med 123,2 miljoner euro för motsvarande kvartal i fjol. Den jämförbara försäljningen minskade med 5,3 procent med hänsyn tagen till valutakurser. Försäljningen minskade i Norden och Litauen, mest i Sverige, medan försäljningen ökar inom e-handeln och utvecklingen är bättre på övriga marknader.

Det justerade rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -15,9 miljoner euro och det rapporterade rörelseresultatet till -16,2 miljoner euro (-14,7), som en följd av mindre försäljning jämfört med året innan.

Bruttomarginalen för kvartalet ökade till 57,7 procent (57,2). I rapporten framgår även att Stockmanns investeringarna under första kvartalet uppgick till sammanlagt 7,8 miljoner euro (7,8) och att lejonparten gått till butiksförnyelser och digitalisering för Lindex.

Under kvartalet öppnade 2 butiker medan 6 stängde. Antalet egna butiker uppgick till 441 och antalet franchisebutiker uppgick till 45.

I januari aviserade Stockmann att ledningsförändringar väntar under året då Susanne Ehnbåge tillträder som vd senast i augusti 2018. Elisabeth Peregi är för närvarande Lindex tillförordnad verkställande direktör.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Nyhetsbrev

Handplockat och klassiskt

Arkiv

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Lekfullt och kreativt

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

De 17 utvalda

Här är de svenska och danska varumärkena som handplockats till utställningsparaplyet Scandinavian Manifesto och Pitti Uomo i Florens i juni.

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142