23948sdkhjf

Lindex fortsätter tappa – Sämst utveckling i Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Värre än befarat för Lindex som ska stänga över 20 butiker under innevarande år men samtidigt bjuda på nya koncept. Det framgår av Stockmanns delårsrapport för första kvartalet.

Lindex försäljning fortsätter rasa och nu väntar, som tidigare aviserat,  översyn av butiksnätet.

”Siffran är större än vi uppskattade i början av året och återspeglar de försvagade utsikterna för modemarknaden i Sverige”, skriver Stockmann i rapporten.

Nu ligger fokus under året på att optimera butikslägen och "olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas”, heter det i rapporten.

Därtill ska nya format presenteras.

Det totala antalet butiker väntas minska med över 20 butiker jämfört med år 2017.

Lindex omsättning uppgick under första kvartalet, januari till mars, till 114,8 miljoner euro, en minskning med 6,8 procent, jämfört med 123,2 miljoner euro för motsvarande kvartal i fjol. Den jämförbara försäljningen minskade med 5,3 procent med hänsyn tagen till valutakurser. Försäljningen minskade i Norden och Litauen, mest i Sverige, medan försäljningen ökar inom e-handeln och utvecklingen är bättre på övriga marknader.

Det justerade rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -15,9 miljoner euro och det rapporterade rörelseresultatet till -16,2 miljoner euro (-14,7), som en följd av mindre försäljning jämfört med året innan.

Bruttomarginalen för kvartalet ökade till 57,7 procent (57,2). I rapporten framgår även att Stockmanns investeringarna under första kvartalet uppgick till sammanlagt 7,8 miljoner euro (7,8) och att lejonparten gått till butiksförnyelser och digitalisering för Lindex.

Under kvartalet öppnade 2 butiker medan 6 stängde. Antalet egna butiker uppgick till 441 och antalet franchisebutiker uppgick till 45.

I januari aviserade Stockmann att ledningsförändringar väntar under året då Susanne Ehnbåge tillträder som vd senast i augusti 2018. Elisabeth Peregi är för närvarande Lindex tillförordnad verkställande direktör.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.144