Smygtitt på Uniqlo

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I höst öppnar första butiken för Uniqlo i Sverige. På torsdagen hölls en presentation i Stockholm inför öppningen.

I höst öppnar japanska modekedjan Uniqlo butik i Stockholm. Butiken blir den första enheten i Norden för kedjan som grundades 1984.

Läs också: 1000-tals köade vid Uniqlo-premiär

Sverige blir den 20:e marknaden utanför Japan och till dags dato finns 1 900 butiker världen över. 

I Stockholm öppnar en butik om nära 1 600 kvadratmeter och fyra våningar i Sverigehuset på Hamngatan i Stockholm. Hur butiken ska se ut meddelas snart men stor vikt har fästs vid att bevara den särskilda, och k-märkta, arkitekturen signerad Sven Markelius och han ska även hyllas i inredningen på något vis. 

- Det finns en hög varumärkeskännedom och jag tror många svenskar ser väldigt mycket fram emot att Uniqlo öppnar. Sverige har länge varit en intressant marknad  och jag vet att man letat efter rätt lokal länge. Det är viktigt att samtliga linjer får plats så att företaget får en bra möjlighet att visa helheten och vad man står, framförallt när det gäller första den butiken, säger Wioletta Staaf, brand marketing manager för Uniqlo i Sverige.

Sortimentet spänner över herr, dam, barn och även baby-sortimentet. 

Wioletta Staaf har ett förflutet från Filippa K där hon arbetade under drygt åtta år. Till Uniqlo kom hon för ungefär  två månader sedan. Hon säger att det finns tydliga beröringspunkter mellan den japanska modekedjan och det svenska modemärket när det kommer till visionen om hållbarhet och kvalietet, stil och funktion. Faktum är att fler paralleller finns mellan svenska modemärken mer än svenska modekedjor säger hon och lägger till att Uniqlo inte är "fast fashion" och inte konkurrerar med modetrender.

Även värdeorden hos Uniqlo och Filippa K är nära på snarlika, poängterar hon.

För Uniqlo är livslängd, också som i hållbarhet, enkelhet och kvalité viktiga ledord och det är också värdeord som Yuki Katsuta, Group senior vice president för moderbolaget Fast Retailing och ansvarig för R&D inom Uniqlo flera gånger återkom till i presentationen som hölls på A-house i Stockholm på torsdagen.

Han har arbetat inom modeindustrin och detaljhandeln, hos bland andra Ralph Lauren, Bergdorf Goodman, Barneys och japanska varuhuset Isetan, under 30 år. Sedan 2005 arbetar han för Fast Retailing.

Uniqlos vision och drivkraft är att erbjuda LifeWear; innovativa, enkla, stilrena och funktionella plagg av god kvalitet med noga genomtänkt passform för alla. Och att aldrig prata om någon specifik målgrupp. 

En intervju med Yuki Katsuta väntar i Habit nummer 5 som är ute i juli.

Mer om: Uniqlo


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Nyhetsbrev

Nattklubb för New Black

Arkiv

Beckmans till Paris

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Vändning för H&M

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183