Smygtitt på Uniqlo

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I höst öppnar första butiken för Uniqlo i Sverige. På torsdagen hölls en presentation i Stockholm inför öppningen.

I höst öppnar japanska modekedjan Uniqlo butik i Stockholm. Butiken blir den första enheten i Norden för kedjan som grundades 1984.

Läs också: Uniqlo öppnar i Amsterdam

Sverige blir den 20:e marknaden utanför Japan och till dags dato finns 1 900 butiker världen över. 

I Stockholm öppnar en butik om nära 1 600 kvadratmeter och fyra våningar i Sverigehuset på Hamngatan i Stockholm. Hur butiken ska se ut meddelas snart men stor vikt har fästs vid att bevara den särskilda, och k-märkta, arkitekturen signerad Sven Markelius och han ska även hyllas i inredningen på något vis. 

- Det finns en hög varumärkeskännedom och jag tror många svenskar ser väldigt mycket fram emot att Uniqlo öppnar. Sverige har länge varit en intressant marknad  och jag vet att man letat efter rätt lokal länge. Det är viktigt att samtliga linjer får plats så att företaget får en bra möjlighet att visa helheten och vad man står, framförallt när det gäller första den butiken, säger Wioletta Staaf, brand marketing manager för Uniqlo i Sverige.

Sortimentet spänner över herr, dam, barn och även baby-sortimentet. 

Wioletta Staaf har ett förflutet från Filippa K där hon arbetade under drygt åtta år. Till Uniqlo kom hon för ungefär  två månader sedan. Hon säger att det finns tydliga beröringspunkter mellan den japanska modekedjan och det svenska modemärket när det kommer till visionen om hållbarhet och kvalietet, stil och funktion. Faktum är att fler paralleller finns mellan svenska modemärken mer än svenska modekedjor säger hon och lägger till att Uniqlo inte är "fast fashion" och inte konkurrerar med modetrender.

Även värdeorden hos Uniqlo och Filippa K är nära på snarlika, poängterar hon.

För Uniqlo är livslängd, också som i hållbarhet, enkelhet och kvalité viktiga ledord och det är också värdeord som Yuki Katsuta, Group senior vice president för moderbolaget Fast Retailing och ansvarig för R&D inom Uniqlo flera gånger återkom till i presentationen som hölls på A-house i Stockholm på torsdagen.

Han har arbetat inom modeindustrin och detaljhandeln, hos bland andra Ralph Lauren, Bergdorf Goodman, Barneys och japanska varuhuset Isetan, under 30 år. Sedan 2005 arbetar han för Fast Retailing.

Uniqlos vision och drivkraft är att erbjuda LifeWear; innovativa, enkla, stilrena och funktionella plagg av god kvalitet med noga genomtänkt passform för alla. Och att aldrig prata om någon specifik målgrupp. 

En intervju med Yuki Katsuta väntar i Habit nummer 5 som är ute i juli.

Mer om: Uniqlo


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Nyhetsbrev

Handplockat och klassiskt

Arkiv

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Lekfullt och kreativt

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

De 17 utvalda

Här är de svenska och danska varumärkena som handplockats till utställningsparaplyet Scandinavian Manifesto och Pitti Uomo i Florens i juni.

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185