23948sdkhjf

Smygtitt på Uniqlo

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I höst öppnar första butiken för Uniqlo i Sverige. På torsdagen hölls en presentation i Stockholm inför öppningen.

I höst öppnar japanska modekedjan Uniqlo butik i Stockholm. Butiken blir den första enheten i Norden för kedjan som grundades 1984.

Läs också: Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Sverige blir den 20:e marknaden utanför Japan och till dags dato finns 1 900 butiker världen över. 

I Stockholm öppnar en butik om nära 1 600 kvadratmeter och fyra våningar i Sverigehuset på Hamngatan i Stockholm. Hur butiken ska se ut meddelas snart men stor vikt har fästs vid att bevara den särskilda, och k-märkta, arkitekturen signerad Sven Markelius och han ska även hyllas i inredningen på något vis. 

- Det finns en hög varumärkeskännedom och jag tror många svenskar ser väldigt mycket fram emot att Uniqlo öppnar. Sverige har länge varit en intressant marknad  och jag vet att man letat efter rätt lokal länge. Det är viktigt att samtliga linjer får plats så att företaget får en bra möjlighet att visa helheten och vad man står, framförallt när det gäller första den butiken, säger Wioletta Staaf, brand marketing manager för Uniqlo i Sverige.

Sortimentet spänner över herr, dam, barn och även baby-sortimentet. 

Wioletta Staaf har ett förflutet från Filippa K där hon arbetade under drygt åtta år. Till Uniqlo kom hon för ungefär  två månader sedan. Hon säger att det finns tydliga beröringspunkter mellan den japanska modekedjan och det svenska modemärket när det kommer till visionen om hållbarhet och kvalietet, stil och funktion. Faktum är att fler paralleller finns mellan svenska modemärken mer än svenska modekedjor säger hon och lägger till att Uniqlo inte är "fast fashion" och inte konkurrerar med modetrender.

Även värdeorden hos Uniqlo och Filippa K är nära på snarlika, poängterar hon.

För Uniqlo är livslängd, också som i hållbarhet, enkelhet och kvalité viktiga ledord och det är också värdeord som Yuki Katsuta, Group senior vice president för moderbolaget Fast Retailing och ansvarig för R&D inom Uniqlo flera gånger återkom till i presentationen som hölls på A-house i Stockholm på torsdagen.

Han har arbetat inom modeindustrin och detaljhandeln, hos bland andra Ralph Lauren, Bergdorf Goodman, Barneys och japanska varuhuset Isetan, under 30 år. Sedan 2005 arbetar han för Fast Retailing.

Uniqlos vision och drivkraft är att erbjuda LifeWear; innovativa, enkla, stilrena och funktionella plagg av god kvalitet med noga genomtänkt passform för alla. Och att aldrig prata om någon specifik målgrupp. 

En intervju med Yuki Katsuta väntar i Habit nummer 5 som är ute i juli.

Mer om: Uniqlo


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Extern vd till Ida Sjöstedt

Hon kliver in som vd och delägare i modemärket vars grundare nu kan fokusera på den kreativa processen.

Så vill underklädesmärke presentera sig närmare

Öppnar pop up-butik inför julhandeln.

Jobb & Karriär
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny cfo för modekedjan.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Nytt nummer av Habit

Möt Cristopher Nying, Our Legacys kreativa chef som går igång på motreaktioner.

Från Elodie Details till skoföretag

Stinaa J rekryterar försäljningschef och vice vd och öppnar därtill studiobutik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Datum fastställda för visningsveckan

Arkiv

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Så sålde Lexington Company

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Minskad omsättning för Björn Borg

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Butiksnytt
Nya under i Solna

Handlarna tror på julen

Vestiaire Collective med ny vd

Imaginärt för Carlings

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Mässfusion i Berlin

Hon är ett stjärnskott

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186