23948sdkhjf

Smygtitt på Uniqlo

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I höst öppnar första butiken för Uniqlo i Sverige. På torsdagen hölls en presentation i Stockholm inför öppningen.

I höst öppnar japanska modekedjan Uniqlo butik i Stockholm. Butiken blir den första enheten i Norden för kedjan som grundades 1984.

Läs också: 1000-tals köade vid Uniqlo-premiär

Sverige blir den 20:e marknaden utanför Japan och till dags dato finns 1 900 butiker världen över. 

I Stockholm öppnar en butik om nära 1 600 kvadratmeter och fyra våningar i Sverigehuset på Hamngatan i Stockholm. Hur butiken ska se ut meddelas snart men stor vikt har fästs vid att bevara den särskilda, och k-märkta, arkitekturen signerad Sven Markelius och han ska även hyllas i inredningen på något vis. 

- Det finns en hög varumärkeskännedom och jag tror många svenskar ser väldigt mycket fram emot att Uniqlo öppnar. Sverige har länge varit en intressant marknad  och jag vet att man letat efter rätt lokal länge. Det är viktigt att samtliga linjer får plats så att företaget får en bra möjlighet att visa helheten och vad man står, framförallt när det gäller första den butiken, säger Wioletta Staaf, brand marketing manager för Uniqlo i Sverige.

Sortimentet spänner över herr, dam, barn och även baby-sortimentet. 

Wioletta Staaf har ett förflutet från Filippa K där hon arbetade under drygt åtta år. Till Uniqlo kom hon för ungefär  två månader sedan. Hon säger att det finns tydliga beröringspunkter mellan den japanska modekedjan och det svenska modemärket när det kommer till visionen om hållbarhet och kvalietet, stil och funktion. Faktum är att fler paralleller finns mellan svenska modemärken mer än svenska modekedjor säger hon och lägger till att Uniqlo inte är "fast fashion" och inte konkurrerar med modetrender.

Även värdeorden hos Uniqlo och Filippa K är nära på snarlika, poängterar hon.

För Uniqlo är livslängd, också som i hållbarhet, enkelhet och kvalité viktiga ledord och det är också värdeord som Yuki Katsuta, Group senior vice president för moderbolaget Fast Retailing och ansvarig för R&D inom Uniqlo flera gånger återkom till i presentationen som hölls på A-house i Stockholm på torsdagen.

Han har arbetat inom modeindustrin och detaljhandeln, hos bland andra Ralph Lauren, Bergdorf Goodman, Barneys och japanska varuhuset Isetan, under 30 år. Sedan 2005 arbetar han för Fast Retailing.

Uniqlos vision och drivkraft är att erbjuda LifeWear; innovativa, enkla, stilrena och funktionella plagg av god kvalitet med noga genomtänkt passform för alla. Och att aldrig prata om någon specifik målgrupp. 

En intervju med Yuki Katsuta väntar i Habit nummer 5 som är ute i juli.

Mer om: Uniqlo
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Camilla Malmströms mot norsk ägare

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Plus

Hantverk vs hightech

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Arkiv

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Filippa K lanserar ny e-handel

Team Sportia-butik i konkurs

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

NA-KD till Kompassen

JD Sports förvärvar sportkedja

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153