Smygtitt på Uniqlo

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I höst öppnar första butiken för Uniqlo i Sverige. På torsdagen hölls en presentation i Stockholm inför öppningen.

I höst öppnar japanska modekedjan Uniqlo butik i Stockholm. Butiken blir den första enheten i Norden för kedjan som grundades 1984.

Läs också: Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Sverige blir den 20:e marknaden utanför Japan och till dags dato finns 1 900 butiker världen över. 

I Stockholm öppnar en butik om nära 1 600 kvadratmeter och fyra våningar i Sverigehuset på Hamngatan i Stockholm. Hur butiken ska se ut meddelas snart men stor vikt har fästs vid att bevara den särskilda, och k-märkta, arkitekturen signerad Sven Markelius och han ska även hyllas i inredningen på något vis. 

- Det finns en hög varumärkeskännedom och jag tror många svenskar ser väldigt mycket fram emot att Uniqlo öppnar. Sverige har länge varit en intressant marknad  och jag vet att man letat efter rätt lokal länge. Det är viktigt att samtliga linjer får plats så att företaget får en bra möjlighet att visa helheten och vad man står, framförallt när det gäller första den butiken, säger Wioletta Staaf, brand marketing manager för Uniqlo i Sverige.

Sortimentet spänner över herr, dam, barn och även baby-sortimentet. 

Wioletta Staaf har ett förflutet från Filippa K där hon arbetade under drygt åtta år. Till Uniqlo kom hon för ungefär  två månader sedan. Hon säger att det finns tydliga beröringspunkter mellan den japanska modekedjan och det svenska modemärket när det kommer till visionen om hållbarhet och kvalietet, stil och funktion. Faktum är att fler paralleller finns mellan svenska modemärken mer än svenska modekedjor säger hon och lägger till att Uniqlo inte är "fast fashion" och inte konkurrerar med modetrender.

Även värdeorden hos Uniqlo och Filippa K är nära på snarlika, poängterar hon.

För Uniqlo är livslängd, också som i hållbarhet, enkelhet och kvalité viktiga ledord och det är också värdeord som Yuki Katsuta, Group senior vice president för moderbolaget Fast Retailing och ansvarig för R&D inom Uniqlo flera gånger återkom till i presentationen som hölls på A-house i Stockholm på torsdagen.

Han har arbetat inom modeindustrin och detaljhandeln, hos bland andra Ralph Lauren, Bergdorf Goodman, Barneys och japanska varuhuset Isetan, under 30 år. Sedan 2005 arbetar han för Fast Retailing.

Uniqlos vision och drivkraft är att erbjuda LifeWear; innovativa, enkla, stilrena och funktionella plagg av god kvalitet med noga genomtänkt passform för alla. Och att aldrig prata om någon specifik målgrupp. 

En intervju med Yuki Katsuta väntar i Habit nummer 5 som är ute i juli.

Mer om: Uniqlo


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Arkiv

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Levi's lanserar Pride-kollektion

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16