23948sdkhjf

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Uniqlobutiken öppnar någon gång under hösten, datum är inte bestämt än.

– Det är vår första etablering i Norden, vilket stämmer väl överens med våra planer på fortsatt expansion i Europa, berättar Nikolina Johnston, som efter fyra år i Paris med Uniqlo, är ansvarig för etableringen av den nya Stockholmsbutiken.

– Vi har haft ögonen på Sverige en längre tid, men inte hittat den rätta lokalen i det rätta läget. Nu har vi det i och med att vi fick tillgång till Sverigehuset. Uniqlo tror mycket på Sverige och Stockholm. 

För oss är kläder en viktig del av livet, säger Nikolina Johnston. Vi skapar snygga och användbara kläder som blir en del av ditt liv med ett tydligt ursprung i de japanska värderingarna – enkelhet, kvalitet och hållbarhet. Man kan se Uniqlos sortiment som en verktygslåda där man plockar ihop olika produkter som speglar ens egen personliga stil. Vi är övertygade om att svenskarna gillar det här tänkesättet.

Förknippas med enkelhet

Många förknippar också Uniqlo med basic wear och enkelhet, men det är mycket mer än så, enligt Nikolina Johnston:

– Vi tar något plagg som är bra och enkelt och utvecklar det till något ännu bättre. Vi försöker exempelvis alltid addera någon funktion för att höja upplevelsen. Vår ikonprodukt, den ultralätta dunjackan, är en sådan liksom kläder som ryms inom vårt begrepp HeatTech. Det är tunna kläder närmast huden som håller värmen men leder bort fukten.

Nikolina Johnston pekar också på alla produkter som ryms under begreppet ”Knit Collection” där hon menar att det finns en stor efterfrågan, särskilt i Sverige.

– En nyhet som vi tror mycket på är ”Whole Garment”. Det är stickade produkter, sydda i ett enda stycke och har därmed inga sömmar. Allt detta är exempel på kvalitetsprodukter som vi tror mycket på och som kan bli storsäljare i Sverige.

Använder båda händerna

Nu är rekryteringen i full gång till den nya butiken och många har också sökt, bland annat via olika sociala medier. Nikolina Johnston understryker att man söker medarbetare med speciella egenskaper:

–  Man ska ha ett tydligt kundfokus, alltid ett leende eller ett hej, och vara en utpräglad lagspelare för det är så vi jobbar. Men det är också små gester i vardagen när vi lämnar över påsen med köpta produkter, då gör vi det med båda händerna för så gör man i Japan just för att visa hur viktig kunden är. När du kommer in i butiken får du alltid en nätkasse att lägga dina varor i, allt för att underlätta.

För de som erbjuds anställning i Stockholm väntar stora möjligheter till personlig utveckling i ett företag som satsar på utbildning och karriärmöjligheter, både i Sverige och utomlands. Nikolina Johnston avslutar med att säga att e-handel i all ära, men butiker där varje kund blir sedd kommer alltid att ha en given plats.

– Vi ska inte bara vara en butik. Se oss som en community.

För mer information om vilka möjligheter Uniqlo erbjuder:
www.uniqlo-europe-careers.com

Fakta om Uniqlo

Ett japanskt klädesföretag som startade 1984 i Hiroshima. Från början sålde man enbart herrkläder och fokus var lågpris. Under årens lopp har Uniqlo utvecklats och fokus ligger i dag på kvalitet och design för herr, dam och barn, det som företaget sammanfattar under begreppet ”LifeWear”.

Uniqlo har expanderat kraftigt och i dag finns cirka 1 900 butiker världen över, de flesta i Asien men även i USA och Europa. Stockholmsbutiken blir den första i Norden.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063