Mingel med systermärke - Weekly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget Style Sweden lanserar nytt varumärke.

I vår lanserar Style Sweden, som ligger bakom varumärket Mingel, nya märket Weekly.

Införsäljningen sker i maj till juni och därefter levereras de första plaggen under etiketten i augusti. Weekly är en expresskollektion, där införsäljningen är närmare i säsong och leveransen går snabbare.

- Vi har många kunder som även vill handla mer av oss i säsong. Med Weekly kommer vi att jobba med lite kortare ledtider för att tillfredsställa många kunders önskemål och leverera en höst- och en vårkollektion. Vi är rätt säkra på att alla våra nuvarande kunder kommer med oss på denna resa också, men här tror vi också att vi kommer att kunna jobba också med fler livsstilsbutiker även i storstäder. Vi vänder oss till samma konsument som vi har på Mingel, runt 35 år och uppåt men med en lite annan stil, säger Klas Snell till Habit.

Nya varumärket Weekly, med initialt två kollektioner per år, innefattar 15 till 20 plagg per kollektion som byxor, toppar, blusar och klänningar. Just nu har modeföretaget och designern Marie Swärd precis färdigställt den första kollektionen som levereras till butik till hösten.

Marie Swärd säger att Weekly handlar om väl valda tyger, former och kombinationer och inom märket ryms plagg med karaktär och känsla. Största delen av kollektionen produceras i Europa.

Klas Snell startade Style Sweden tillsammans med Lena Borgenvall Östlund 2005 och lanserade de första plaggen med etiketten Mingel 2006.

I dag finns märket 170 butiker i Sverige och därtill har företaget försäljning i butiker även i Norge, Finland och Danmark. Med Mingel ska företaget jobba vidare på redan inslagen väg och på som Klas Snell säger ”som vi gjort på ett lyckosamt sätt hittills”. Hos många kunder är Style Sweden med Mingel huvudleverantörer av framförallt byxor och klänningar.

- Vi tror att det är viktigt att man vågar titta på nya märken, speciellt nu när många har det tufft. Det är fortfarande alldeles för många butiker som inte jobbar aktivt med sina kunder. Kunden kräver mer och mer i dag. På Style Sweden satsar vi framåt och tror att det finns hopp om en god framtid för den fristående butiken, säger Klas Snell.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113