Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

"Politikerna behöver visa att de tar handlarnas och inte tjuvarnas parti", säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel.

Under veckan pågår Svensk Handels Säkerhetsvecka, där målet är att få fler handlare att anmäla brott för att få en mer korrekt bild av svenska handlares verklighet. Statistik som branschorganisationen satt ihop visar nämligen att det sker butiksstölder i landet var femtonde sekund och att de uppgår till sex miljarder årligen men att bara ett fåtal anmäls. Anledningen är att handlarna inte ser att det leder till något att anmäla brotten.

Läs också: E-handeln mest optimistisk

”Svensk Handels bild är att få polisanmälningar leder till någon rättslig åtgärd och att de som väl döms får böter som de sedan aldrig betalar”, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Nu vill Svensk Handel få politikerna att visa att de tar handlarnas parti, och det gör de med ironi. Därför lanserar Svensk Handel Tjuvpartiet som under veckan ska annonsera i dagspress om att rättssystemet ska fortsätta som det gör idag. Fokus kommer att ligga på Svensk Handels åtgärdsförslag mot butiksbrotten: nolltolerans mot vardagsbrott, införande av tillträdesförbud, att straffrabatten ska slopas och att böter ska kunna omvandlas till fängelse.

– Handeln är mycket brottsutsatt men blir tyvärr alltför ofta sviket av rättssamhället. Genom att lansera Tjuvpartiet vill vi visa att dagens rättssystem är ohållbart. Politikerna behöver visa att de tar handlarnas och inte tjuvarnas parti, säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel.

– Sverige ska vara ett paradis att driva företag i, inte ett paradis för kriminella. Vi hoppas att kampanjen ska sätta fokus på säkerhetsfrågan inför valet i september, säger Tina Thorsell.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147