23948sdkhjf

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

"Politikerna behöver visa att de tar handlarnas och inte tjuvarnas parti", säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel.

Under veckan pågår Svensk Handels Säkerhetsvecka, där målet är att få fler handlare att anmäla brott för att få en mer korrekt bild av svenska handlares verklighet. Statistik som branschorganisationen satt ihop visar nämligen att det sker butiksstölder i landet var femtonde sekund och att de uppgår till sex miljarder årligen men att bara ett fåtal anmäls. Anledningen är att handlarna inte ser att det leder till något att anmäla brotten.

Läs också: Kraftig ökning av konkurser

”Svensk Handels bild är att få polisanmälningar leder till någon rättslig åtgärd och att de som väl döms får böter som de sedan aldrig betalar”, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Nu vill Svensk Handel få politikerna att visa att de tar handlarnas parti, och det gör de med ironi. Därför lanserar Svensk Handel Tjuvpartiet som under veckan ska annonsera i dagspress om att rättssystemet ska fortsätta som det gör idag. Fokus kommer att ligga på Svensk Handels åtgärdsförslag mot butiksbrotten: nolltolerans mot vardagsbrott, införande av tillträdesförbud, att straffrabatten ska slopas och att böter ska kunna omvandlas till fängelse.

– Handeln är mycket brottsutsatt men blir tyvärr alltför ofta sviket av rättssamhället. Genom att lansera Tjuvpartiet vill vi visa att dagens rättssystem är ohållbart. Politikerna behöver visa att de tar handlarnas och inte tjuvarnas parti, säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel.

– Sverige ska vara ett paradis att driva företag i, inte ett paradis för kriminella. Vi hoppas att kampanjen ska sätta fokus på säkerhetsfrågan inför valet i september, säger Tina Thorsell.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134