23948sdkhjf

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

"Politikerna behöver visa att de tar handlarnas och inte tjuvarnas parti", säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel.

Under veckan pågår Svensk Handels Säkerhetsvecka, där målet är att få fler handlare att anmäla brott för att få en mer korrekt bild av svenska handlares verklighet. Statistik som branschorganisationen satt ihop visar nämligen att det sker butiksstölder i landet var femtonde sekund och att de uppgår till sex miljarder årligen men att bara ett fåtal anmäls. Anledningen är att handlarna inte ser att det leder till något att anmäla brotten.

Läs också: Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

”Svensk Handels bild är att få polisanmälningar leder till någon rättslig åtgärd och att de som väl döms får böter som de sedan aldrig betalar”, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Nu vill Svensk Handel få politikerna att visa att de tar handlarnas parti, och det gör de med ironi. Därför lanserar Svensk Handel Tjuvpartiet som under veckan ska annonsera i dagspress om att rättssystemet ska fortsätta som det gör idag. Fokus kommer att ligga på Svensk Handels åtgärdsförslag mot butiksbrotten: nolltolerans mot vardagsbrott, införande av tillträdesförbud, att straffrabatten ska slopas och att böter ska kunna omvandlas till fängelse.

– Handeln är mycket brottsutsatt men blir tyvärr alltför ofta sviket av rättssamhället. Genom att lansera Tjuvpartiet vill vi visa att dagens rättssystem är ohållbart. Politikerna behöver visa att de tar handlarnas och inte tjuvarnas parti, säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel.

– Sverige ska vara ett paradis att driva företag i, inte ett paradis för kriminella. Vi hoppas att kampanjen ska sätta fokus på säkerhetsfrågan inför valet i september, säger Tina Thorsell.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.14