Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller
På torsdagskvällen vinstvarnade bolaget då nettoomsättningen under första kvartalet minskade med cirka 16 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Rörelseresultat för perioden väntas uppgå till cirka -6,7 miljoner kronor jämfört med ett rörelseresultat på 7,5 miljoner för första kvartalet i fjol.
Anledning till raset uppges vara motig fysisk handel med minskad försäljning, rea- och kampanjdriven marknad och ökande e-handel.
Under fjolåret ökade Odd Mollys försäljning i digitala kanaler med 40 procent och den goda utvecklingen har enligt bolaget fortsatt men är inte tillräcklig för att stävja den vikande försäljningen i fysiska butiker.
I ett pressmeddelande skriver Odd Molly att ”bolaget vidtar fortsatta initiativ för att stärka positionen ytterligare inom e-handel och internationell expansion, inkluderande omprioriteringar av resurser samt optimering av butiker, organisation och arbetssätt”.
Odd Molly har 18 egna fysiska butiker och webbutik samt butiker som drivs av partner och därtill externa återförsäljare.
Siffrorna är preliminära och kommuniceras fastställda i kvartalsrapporten, perioden januari till mars, som offentliggörs den 4 maj.