23948sdkhjf

Samsonite öppnar butik för Tumi

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Tumi – ett lyxvarumärke för väskor – har öppnat en ny butik i Bottega Venetas tidigare lokaler på Birger Jarlsgatan 8. Bottega Veneta finns alltjämt kvar på Birger Jarlsgatan  nummer 10.

Läs också: Från Tumi till Gregory

Butiken sträcker sig över 55 kvadratmeter och är Tumis första etablering i Sverige och Skandinavien. Förhoppningarna är stora.

– Vi vet att det finns en efterfrågan på våra produkter i Norden och det finns inte så många konkurrerande butiker som säljer resväskor i Stockholm. Dessutom vet vi att vi redan har etablerade kunder här. Våra kunder är mycket lojala och den typiska Tumi-kunden äger sex produkter från oss, säger Magnus Nilsson, varumärkesansvarig Tumi, till Dagens Handel.

– Det är hög tid att vi etablerar oss i Stockholm! Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden. Vi reser allt mer och den trenden kommer att hålla i sig. Det innebär att vi också kommer att behöva fler resväskor. Stockholm är Skandinaviens största marknad och utöver att vi har många kunder här så är det också allt fler från andra länder som kommer hit och besöker staden, och även de är potentiella kunder, tillägger Joakim Palmgren, vd för Samsonite i Skandinavien och Östeuropa.

I höst släpper Tumi en ny kollektion som är inspirerad av Skandinavien. Det är ännu en anledning till att finnas på plats här, menar Joakim Palmgren.

– Vi har dessutom tecknat avtal med Alexander Skarsgård för att bli vår nya ambassadör. Vi tror att det kan förbättra vår synlighet, framförallt här i Skandinavien, säger han.

Fler butiker i pipeline

Tumi planerar även att öppna en butik i Köpenhamn till hösten. Efter det är förhoppningen att etablera sig även i Oslo och Helsingfors samt att öppna ytterligare butiker i Stockholm.

Långt kvar till självrullande väskor

Teknikutvecklingen går snabbt i alla branscher och vid frågan om vad vi kan vänta oss för framsteg i framtiden – exempelvis självrullande väskor – svarar Joakim Palmgren att den typen av teknik är svår att utveckla.

– Det innebär bland annat att väskorna blir för tunga. När det gäller stora resväskor som ska checkas in när man flyger ska de också hålla när de hanteras ovarsamt på flygplatserna, då många väskor blir skadade.

– På kort sikt tror jag att vi kommer se att väskor med två hjul försvinner och att folk istället kommer att välja fyra hjul.

Vissa framgångar finns det dock. En ny teknik – spårning av väskan – lanserades förra hösten i USA och ska gå ut på de europeiska marknaderna om 6-12 månader, berättar han. Tekniken går ut på att resväskan har en sändare som skickar ut signaler som gör det möjligt att se var väskan befinner sig. Radiosändaren slår automatiskt av sig själv när planet lyfter och sätts på igen när det landat. Och fler innovationer är på väg.

– Vi har möten med flygbolagens intresseorganisation IATA varje månad för att ge och få input på nya idéer och vi tror att nästa stora grej blir att resväskorna kommer att hämtas upp dagen innan flyget så att man inte ska behöva checka in dem själv samma dag, säger Magnus Nilsson.

Tumi är ett amerikanskt varumärke som ingår i Samsonite-koncernen sedan år 2016.

Mer om: Samsonite | Tumi
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Nyhetsbrev

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Arkiv

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Stockmann säger upp 150

Avslappnad silhuett i Florens

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Claire Group stannar i familjen

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.164