23948sdkhjf

Samsonite öppnar butik för Tumi

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Tumi – ett lyxvarumärke för väskor – har öppnat en ny butik i Bottega Venetas tidigare lokaler på Birger Jarlsgatan 8. Bottega Veneta finns alltjämt kvar på Birger Jarlsgatan  nummer 10.

Läs också: Från Tumi till Gregory

Butiken sträcker sig över 55 kvadratmeter och är Tumis första etablering i Sverige och Skandinavien. Förhoppningarna är stora.

– Vi vet att det finns en efterfrågan på våra produkter i Norden och det finns inte så många konkurrerande butiker som säljer resväskor i Stockholm. Dessutom vet vi att vi redan har etablerade kunder här. Våra kunder är mycket lojala och den typiska Tumi-kunden äger sex produkter från oss, säger Magnus Nilsson, varumärkesansvarig Tumi, till Dagens Handel.

– Det är hög tid att vi etablerar oss i Stockholm! Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden. Vi reser allt mer och den trenden kommer att hålla i sig. Det innebär att vi också kommer att behöva fler resväskor. Stockholm är Skandinaviens största marknad och utöver att vi har många kunder här så är det också allt fler från andra länder som kommer hit och besöker staden, och även de är potentiella kunder, tillägger Joakim Palmgren, vd för Samsonite i Skandinavien och Östeuropa.

I höst släpper Tumi en ny kollektion som är inspirerad av Skandinavien. Det är ännu en anledning till att finnas på plats här, menar Joakim Palmgren.

– Vi har dessutom tecknat avtal med Alexander Skarsgård för att bli vår nya ambassadör. Vi tror att det kan förbättra vår synlighet, framförallt här i Skandinavien, säger han.

Fler butiker i pipeline

Tumi planerar även att öppna en butik i Köpenhamn till hösten. Efter det är förhoppningen att etablera sig även i Oslo och Helsingfors samt att öppna ytterligare butiker i Stockholm.

Långt kvar till självrullande väskor

Teknikutvecklingen går snabbt i alla branscher och vid frågan om vad vi kan vänta oss för framsteg i framtiden – exempelvis självrullande väskor – svarar Joakim Palmgren att den typen av teknik är svår att utveckla.

– Det innebär bland annat att väskorna blir för tunga. När det gäller stora resväskor som ska checkas in när man flyger ska de också hålla när de hanteras ovarsamt på flygplatserna, då många väskor blir skadade.

– På kort sikt tror jag att vi kommer se att väskor med två hjul försvinner och att folk istället kommer att välja fyra hjul.

Vissa framgångar finns det dock. En ny teknik – spårning av väskan – lanserades förra hösten i USA och ska gå ut på de europeiska marknaderna om 6-12 månader, berättar han. Tekniken går ut på att resväskan har en sändare som skickar ut signaler som gör det möjligt att se var väskan befinner sig. Radiosändaren slår automatiskt av sig själv när planet lyfter och sätts på igen när det landat. Och fler innovationer är på väg.

– Vi har möten med flygbolagens intresseorganisation IATA varje månad för att ge och få input på nya idéer och vi tror att nästa stora grej blir att resväskorna kommer att hämtas upp dagen innan flyget så att man inte ska behöva checka in dem själv samma dag, säger Magnus Nilsson.

Tumi är ett amerikanskt varumärke som ingår i Samsonite-koncernen sedan år 2016.

Mer om: Samsonite | Tumi
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.135