Samsonite öppnar butik för Tumi

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Tumi – ett lyxvarumärke för väskor – har öppnat en ny butik i Bottega Venetas tidigare lokaler på Birger Jarlsgatan 8. Bottega Veneta finns alltjämt kvar på Birger Jarlsgatan  nummer 10.

Läs också: Från Tumi till Gregory

Butiken sträcker sig över 55 kvadratmeter och är Tumis första etablering i Sverige och Skandinavien. Förhoppningarna är stora.

– Vi vet att det finns en efterfrågan på våra produkter i Norden och det finns inte så många konkurrerande butiker som säljer resväskor i Stockholm. Dessutom vet vi att vi redan har etablerade kunder här. Våra kunder är mycket lojala och den typiska Tumi-kunden äger sex produkter från oss, säger Magnus Nilsson, varumärkesansvarig Tumi, till Dagens Handel.

– Det är hög tid att vi etablerar oss i Stockholm! Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden. Vi reser allt mer och den trenden kommer att hålla i sig. Det innebär att vi också kommer att behöva fler resväskor. Stockholm är Skandinaviens största marknad och utöver att vi har många kunder här så är det också allt fler från andra länder som kommer hit och besöker staden, och även de är potentiella kunder, tillägger Joakim Palmgren, vd för Samsonite i Skandinavien och Östeuropa.

I höst släpper Tumi en ny kollektion som är inspirerad av Skandinavien. Det är ännu en anledning till att finnas på plats här, menar Joakim Palmgren.

– Vi har dessutom tecknat avtal med Alexander Skarsgård för att bli vår nya ambassadör. Vi tror att det kan förbättra vår synlighet, framförallt här i Skandinavien, säger han.

Fler butiker i pipeline

Tumi planerar även att öppna en butik i Köpenhamn till hösten. Efter det är förhoppningen att etablera sig även i Oslo och Helsingfors samt att öppna ytterligare butiker i Stockholm.

Långt kvar till självrullande väskor

Teknikutvecklingen går snabbt i alla branscher och vid frågan om vad vi kan vänta oss för framsteg i framtiden – exempelvis självrullande väskor – svarar Joakim Palmgren att den typen av teknik är svår att utveckla.

– Det innebär bland annat att väskorna blir för tunga. När det gäller stora resväskor som ska checkas in när man flyger ska de också hålla när de hanteras ovarsamt på flygplatserna, då många väskor blir skadade.

– På kort sikt tror jag att vi kommer se att väskor med två hjul försvinner och att folk istället kommer att välja fyra hjul.

Vissa framgångar finns det dock. En ny teknik – spårning av väskan – lanserades förra hösten i USA och ska gå ut på de europeiska marknaderna om 6-12 månader, berättar han. Tekniken går ut på att resväskan har en sändare som skickar ut signaler som gör det möjligt att se var väskan befinner sig. Radiosändaren slår automatiskt av sig själv när planet lyfter och sätts på igen när det landat. Och fler innovationer är på väg.

– Vi har möten med flygbolagens intresseorganisation IATA varje månad för att ge och få input på nya idéer och vi tror att nästa stora grej blir att resväskorna kommer att hämtas upp dagen innan flyget så att man inte ska behöva checka in dem själv samma dag, säger Magnus Nilsson.

Tumi är ett amerikanskt varumärke som ingår i Samsonite-koncernen sedan år 2016.

Mer om: Samsonite | Tumi


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17