Samsonite öppnar butik för Tumi

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Tumi – ett lyxvarumärke för väskor – har öppnat en ny butik i Bottega Venetas tidigare lokaler på Birger Jarlsgatan 8. Bottega Veneta finns alltjämt kvar på Birger Jarlsgatan  nummer 10.

Läs också: Från Tumi till Gregory

Butiken sträcker sig över 55 kvadratmeter och är Tumis första etablering i Sverige och Skandinavien. Förhoppningarna är stora.

– Vi vet att det finns en efterfrågan på våra produkter i Norden och det finns inte så många konkurrerande butiker som säljer resväskor i Stockholm. Dessutom vet vi att vi redan har etablerade kunder här. Våra kunder är mycket lojala och den typiska Tumi-kunden äger sex produkter från oss, säger Magnus Nilsson, varumärkesansvarig Tumi, till Dagens Handel.

– Det är hög tid att vi etablerar oss i Stockholm! Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden. Vi reser allt mer och den trenden kommer att hålla i sig. Det innebär att vi också kommer att behöva fler resväskor. Stockholm är Skandinaviens största marknad och utöver att vi har många kunder här så är det också allt fler från andra länder som kommer hit och besöker staden, och även de är potentiella kunder, tillägger Joakim Palmgren, vd för Samsonite i Skandinavien och Östeuropa.

I höst släpper Tumi en ny kollektion som är inspirerad av Skandinavien. Det är ännu en anledning till att finnas på plats här, menar Joakim Palmgren.

– Vi har dessutom tecknat avtal med Alexander Skarsgård för att bli vår nya ambassadör. Vi tror att det kan förbättra vår synlighet, framförallt här i Skandinavien, säger han.

Fler butiker i pipeline

Tumi planerar även att öppna en butik i Köpenhamn till hösten. Efter det är förhoppningen att etablera sig även i Oslo och Helsingfors samt att öppna ytterligare butiker i Stockholm.

Långt kvar till självrullande väskor

Teknikutvecklingen går snabbt i alla branscher och vid frågan om vad vi kan vänta oss för framsteg i framtiden – exempelvis självrullande väskor – svarar Joakim Palmgren att den typen av teknik är svår att utveckla.

– Det innebär bland annat att väskorna blir för tunga. När det gäller stora resväskor som ska checkas in när man flyger ska de också hålla när de hanteras ovarsamt på flygplatserna, då många väskor blir skadade.

– På kort sikt tror jag att vi kommer se att väskor med två hjul försvinner och att folk istället kommer att välja fyra hjul.

Vissa framgångar finns det dock. En ny teknik – spårning av väskan – lanserades förra hösten i USA och ska gå ut på de europeiska marknaderna om 6-12 månader, berättar han. Tekniken går ut på att resväskan har en sändare som skickar ut signaler som gör det möjligt att se var väskan befinner sig. Radiosändaren slår automatiskt av sig själv när planet lyfter och sätts på igen när det landat. Och fler innovationer är på väg.

– Vi har möten med flygbolagens intresseorganisation IATA varje månad för att ge och få input på nya idéer och vi tror att nästa stora grej blir att resväskorna kommer att hämtas upp dagen innan flyget så att man inte ska behöva checka in dem själv samma dag, säger Magnus Nilsson.

Tumi är ett amerikanskt varumärke som ingår i Samsonite-koncernen sedan år 2016.

Mer om: Samsonite | Tumi


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.195