23948sdkhjf

Samsonite öppnar butik för Tumi

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Tumi – ett lyxvarumärke för väskor – har öppnat en ny butik i Bottega Venetas tidigare lokaler på Birger Jarlsgatan 8. Bottega Veneta finns alltjämt kvar på Birger Jarlsgatan  nummer 10.

Läs också: Från Tumi till Gregory

Butiken sträcker sig över 55 kvadratmeter och är Tumis första etablering i Sverige och Skandinavien. Förhoppningarna är stora.

– Vi vet att det finns en efterfrågan på våra produkter i Norden och det finns inte så många konkurrerande butiker som säljer resväskor i Stockholm. Dessutom vet vi att vi redan har etablerade kunder här. Våra kunder är mycket lojala och den typiska Tumi-kunden äger sex produkter från oss, säger Magnus Nilsson, varumärkesansvarig Tumi, till Dagens Handel.

– Det är hög tid att vi etablerar oss i Stockholm! Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden. Vi reser allt mer och den trenden kommer att hålla i sig. Det innebär att vi också kommer att behöva fler resväskor. Stockholm är Skandinaviens största marknad och utöver att vi har många kunder här så är det också allt fler från andra länder som kommer hit och besöker staden, och även de är potentiella kunder, tillägger Joakim Palmgren, vd för Samsonite i Skandinavien och Östeuropa.

I höst släpper Tumi en ny kollektion som är inspirerad av Skandinavien. Det är ännu en anledning till att finnas på plats här, menar Joakim Palmgren.

– Vi har dessutom tecknat avtal med Alexander Skarsgård för att bli vår nya ambassadör. Vi tror att det kan förbättra vår synlighet, framförallt här i Skandinavien, säger han.

Fler butiker i pipeline

Tumi planerar även att öppna en butik i Köpenhamn till hösten. Efter det är förhoppningen att etablera sig även i Oslo och Helsingfors samt att öppna ytterligare butiker i Stockholm.

Långt kvar till självrullande väskor

Teknikutvecklingen går snabbt i alla branscher och vid frågan om vad vi kan vänta oss för framsteg i framtiden – exempelvis självrullande väskor – svarar Joakim Palmgren att den typen av teknik är svår att utveckla.

– Det innebär bland annat att väskorna blir för tunga. När det gäller stora resväskor som ska checkas in när man flyger ska de också hålla när de hanteras ovarsamt på flygplatserna, då många väskor blir skadade.

– På kort sikt tror jag att vi kommer se att väskor med två hjul försvinner och att folk istället kommer att välja fyra hjul.

Vissa framgångar finns det dock. En ny teknik – spårning av väskan – lanserades förra hösten i USA och ska gå ut på de europeiska marknaderna om 6-12 månader, berättar han. Tekniken går ut på att resväskan har en sändare som skickar ut signaler som gör det möjligt att se var väskan befinner sig. Radiosändaren slår automatiskt av sig själv när planet lyfter och sätts på igen när det landat. Och fler innovationer är på väg.

– Vi har möten med flygbolagens intresseorganisation IATA varje månad för att ge och få input på nya idéer och vi tror att nästa stora grej blir att resväskorna kommer att hämtas upp dagen innan flyget så att man inte ska behöva checka in dem själv samma dag, säger Magnus Nilsson.

Tumi är ett amerikanskt varumärke som ingår i Samsonite-koncernen sedan år 2016.

Mer om: Samsonite | Tumi
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Utmanande kvartal för Asos

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187