Digital plattform för resttyger

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rekotex lanserar digital plattform för överblivna resttyger.

Textilekonomen Marie Jonsson ligger bakom Rekotex som i mars lanserade en digital plattform där textilföretag kan sälja överblivna kvalitetstyger. Det framgår i en intervju med grundaren i Tekos nyhetsbrev.

Att det blir restlager av kvalitetstyger är ett vanligt förekommande problem textil- och modebranschen textilföretag ofta måste handla stora mängder tyg för att få tillgång till materialet. En del av materialet, ibland sådant som inte ens används i produktion, blir liggande hos producenten.

Att återvinna material och förlänga produkters livscykel är ju viktigt, men det här materialet som vi på Rekotex förmedlar är ju helt nya tyger som annars kanske inte ens kommer in i en produktlivscykel. Samtidigt hjälper vi till att lösa problematiken som är utbredd i textilindustrin idag, nämligen att producenterna av tyger många gånger kräver att du som företag köper tusentals löpmeter tyg. Är du ett mindre företag så har du ofta en begränsad marknad att handla på, men genom Rekotex öppnas nya möjligheter, säger Marie Jonsson till Teko.

Rekotex arbetar med allt från inrednings- och möbeltyger till tekniska och klassiska modetextilier och vänder sig till etablerade och start up-företag i och utanför modebranschen.


Grundaren har fått stöd av bland andra Re:textile hos Science Park Borås och inkubatorn FashionINK samt Tekologistiks om hjälpt till att knäcka nöten med att få till en smidig logistik av tygerna som ligger kvar på säljarnas lager tills köpare finns. Genom plattformen kan företagen också hålla bättre koll på vilka tyger som finns, som ett lager.

Rekotex grundades 2016.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156