Digital plattform för resttyger

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rekotex lanserar digital plattform för överblivna resttyger.

Textilekonomen Marie Jonsson ligger bakom Rekotex som i mars lanserade en digital plattform där textilföretag kan sälja överblivna kvalitetstyger. Det framgår i en intervju med grundaren i Tekos nyhetsbrev.

Att det blir restlager av kvalitetstyger är ett vanligt förekommande problem textil- och modebranschen textilföretag ofta måste handla stora mängder tyg för att få tillgång till materialet. En del av materialet, ibland sådant som inte ens används i produktion, blir liggande hos producenten.

Att återvinna material och förlänga produkters livscykel är ju viktigt, men det här materialet som vi på Rekotex förmedlar är ju helt nya tyger som annars kanske inte ens kommer in i en produktlivscykel. Samtidigt hjälper vi till att lösa problematiken som är utbredd i textilindustrin idag, nämligen att producenterna av tyger många gånger kräver att du som företag köper tusentals löpmeter tyg. Är du ett mindre företag så har du ofta en begränsad marknad att handla på, men genom Rekotex öppnas nya möjligheter, säger Marie Jonsson till Teko.

Rekotex arbetar med allt från inrednings- och möbeltyger till tekniska och klassiska modetextilier och vänder sig till etablerade och start up-företag i och utanför modebranschen.


Grundaren har fått stöd av bland andra Re:textile hos Science Park Borås och inkubatorn FashionINK samt Tekologistiks om hjälpt till att knäcka nöten med att få till en smidig logistik av tygerna som ligger kvar på säljarnas lager tills köpare finns. Genom plattformen kan företagen också hålla bättre koll på vilka tyger som finns, som ett lager.

Rekotex grundades 2016.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175