23948sdkhjf

Optimismen i handeln ökar

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Handlarnas framtidstro blir ljusare i takt med att solen tittar fram. Störst optimism finns inom e-handeln.

Efter flera månaders sviktande förväntningar inför framtiden ökar nu optimismen inom handeln. Det visar Handelsbarometern för april.

Läs också: Ica Sveriges vd till Stadium

Framtidsindikatorn för butikshandeln steg fem enheter från mars och landade på 95,1. Ökningen berodde främst på högre förväntningar på försäljningen. 95,1 är 4,7 enheter lägre än framtidsindikatorn för april förra året.

Även om optimismen generellt är högre inom e-handeln så var ökningen för månaden mindre,: från 117,6 i mars till 118,3. Mätningarna för e-handeln inleddes i februari i år så det finns inga siffror från 2017 att jämföra med.

– Det råder våroptimism i handeln efter flera tröga månader. Butikerna är laddade med ett nytt sortiment och kunderna behöver rusta sig inför utomhussäsongen. Det kan ge en välbehövlig andningspaus i den digitala transformation som handeln går igenom, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i Handelsbarometern.

Större optimism i e-handeln

När det gällde framtidstron på försäljningen ökade den med 7,7 enheter till 99,3 för butikshandeln och med 1,6 enheter till 131,9 för näthandeln. Förväntningarna på antalet anställda i fysisk butik landade på 94,9 (en ökning med 5,1 enheter) och på 120,3 (upp 5,8 enheter) för e-handeln. När det gäller lönsamheten var framtidsindikatorn 91,2 (upp 2,1 enheter) för fysisk handel medan den minskade med 5,5 enheter för näthandeln, och landade på 102,6.

Tror mest på egna butiken

När det gäller förväntningarna på den egna butiken ligger de traditionsenligt på en högre nivå än för andra. Framtidstron för den egna butiken minskade med 0,3 enheter och landade på 104,6. Det är drygt två enheter lägre än i april förra året. För detaljhandeln ökade framtidsindikatorn med 5,0 enheter till 95,1.

Handlarna inom dagligvaruhandeln är mer optimistiska än sällanköpsvaruhandeln. Branschernas framtidsindikator landar på 99,6 (upp 4,5 enheter) respektive 90,5 (upp 5,3). Båda ligger dock en bra bit under e-handeln vars framtidsindikator som sagt landade på 118,3.

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Här stänger Åhléns också

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Wood Wood öppnar i London

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Nyhetsbrev

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Arkiv

Så mycket växte e-modehandeln

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Plus

Så ska hon vässa Lindex modeaffär

Bolagets vd, Susanne Ehnbåge, ska utveckla Lindex digitala affärer och stärka intäkter och lönsamhet efter två utmanande år. Habit har träffat henne.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Remake gästar Ringen

WeSC minskade förlusten och ökade försäljningen

Branschprofiler till Habits nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ökad rörelseförlust för Boozt

Dystert för Tiger of Sweden

Nettoomsättning och rörelseresultat backade rejält under tredje kvartalet.

Så många får gå från Gina Tricot – fackliga förhandlingar avslutade

Jobb & Karriär
Han går till Day et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Jobb & Karriär
Ny vd för textil- och arbetsklädesföretaget

Se alla Företagens egna nyheter

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.158