23948sdkhjf

Optimismen i handeln ökar

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Handlarnas framtidstro blir ljusare i takt med att solen tittar fram. Störst optimism finns inom e-handeln.

Efter flera månaders sviktande förväntningar inför framtiden ökar nu optimismen inom handeln. Det visar Handelsbarometern för april.

Läs också: Kraftig ökning av konkurser

Framtidsindikatorn för butikshandeln steg fem enheter från mars och landade på 95,1. Ökningen berodde främst på högre förväntningar på försäljningen. 95,1 är 4,7 enheter lägre än framtidsindikatorn för april förra året.

Även om optimismen generellt är högre inom e-handeln så var ökningen för månaden mindre,: från 117,6 i mars till 118,3. Mätningarna för e-handeln inleddes i februari i år så det finns inga siffror från 2017 att jämföra med.

– Det råder våroptimism i handeln efter flera tröga månader. Butikerna är laddade med ett nytt sortiment och kunderna behöver rusta sig inför utomhussäsongen. Det kan ge en välbehövlig andningspaus i den digitala transformation som handeln går igenom, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i Handelsbarometern.

Större optimism i e-handeln

När det gällde framtidstron på försäljningen ökade den med 7,7 enheter till 99,3 för butikshandeln och med 1,6 enheter till 131,9 för näthandeln. Förväntningarna på antalet anställda i fysisk butik landade på 94,9 (en ökning med 5,1 enheter) och på 120,3 (upp 5,8 enheter) för e-handeln. När det gäller lönsamheten var framtidsindikatorn 91,2 (upp 2,1 enheter) för fysisk handel medan den minskade med 5,5 enheter för näthandeln, och landade på 102,6.

Tror mest på egna butiken

När det gäller förväntningarna på den egna butiken ligger de traditionsenligt på en högre nivå än för andra. Framtidstron för den egna butiken minskade med 0,3 enheter och landade på 104,6. Det är drygt två enheter lägre än i april förra året. För detaljhandeln ökade framtidsindikatorn med 5,0 enheter till 95,1.

Handlarna inom dagligvaruhandeln är mer optimistiska än sällanköpsvaruhandeln. Branschernas framtidsindikator landar på 99,6 (upp 4,5 enheter) respektive 90,5 (upp 5,3). Båda ligger dock en bra bit under e-handeln vars framtidsindikator som sagt landade på 118,3.

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168