23948sdkhjf

Laga och vårda med H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I vår lanserar H&M pilotprojektet Take Care; en reparationsservice. Det framgår av modekoncernens hållbarhetsrapport för 2017 som släpptes på torsdagen.

Pilotprojektet Take Care hade i veckan premiär i en H&M:s flaggskeppsbutik i Hamburg och syftar till att guida och inspirera kunden till att vårda och förlänga plaggens livslängd genom att lag, sy och fixa om plagg. Det framgår av mode- och inredningskoncernens hållbarhetsrapport.

Förutom guidning ska även produkter och material tillhandahållas för att inspirera till att sy om och fixa med plaggen.

 "H&M Take Care är en kombination av produkter, vägledning och tjänster som ska inspirera kunden att förlänga livslängden på sina kläder, skor och accessoarer. Take Care inkluderar exempelvis tvättprodukter och fläckborttagare. Vi kommer också att knyta till oss lokala skräddare och sömmerskor för att hjälpa våra kunder att ta hand om sina modefavoriter", skriver Petra Buchinger vid H&M:s pressavdelning i ett mejl till Habit. Hon lägger till att koncernen har stora planer för konceptet framöver. 

I rapporten framgår även bland annat att material från återvunna eller andra hållbara källor stod för 35 procent (26) av H&M-gruppens totala materialanvändning i fjol.

Under årets påbörjade H&M, och investerade i, innovationsföretaget re:newcell som återvinner använd bomull, viskos och andra cellulosafibrer till nya textilfibrer. 59 procent (43) av bomullen H&M-gruppens använde kom från hållbara källor. Därtill användes materialet Bionic, återvunnen polyester gjord av plast som samlats in från stränder,i en av kollektionerna. 

- För att modeindustrin ska kunna förändras behövs innovationer – i synnerhet för att skynda på det nödvändiga skiftet från en linjär till en cirkulär modell. Men det är inte en enda teknologi eller en enda innovation som kommer vara lösningen, utan flera idéer, forskare och företag kommer bidra med olika pusselbitar som tillsammans gör att utvecklingen går framåt. Därför investerar vi i och samarbetar med innovationsföretag som svenska re:newcell och Treetotextile, säger Cecilia Brännsten, tillförordnad miljöchef på H&M-gruppen i en kommentar.

Koncernen samlade i fjol in nära 18 000 ton av textilier genom sina olika klädinsamlingsinitiativ. Sedan 2013 har 61 000 ton samlats in.

Inom Arket lanserades möjlighet för ökad kundtransparens då kunder kan söka efter information om var och hur en  produkt är tillverkad och i vilket material.

Under året tecknade koncernen tillsammans med  IndustriALL och andra varumärken inom ACT-samarbetet en avsiktsförklaring som ska underlätta skapande av kollektivavtal för hela industrin och inköpsrutiner som stödjer rättvisa levnadslöner.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Asos vinstvarnar

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Handlarna tappar tron till jul

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Arkiv

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Modemässa med hållbart i fokus

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152