Laga och vårda med H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I vår lanserar H&M pilotprojektet Take Care; en reparationsservice. Det framgår av modekoncernens hållbarhetsrapport för 2017 som släpptes på torsdagen.

Pilotprojektet Take Care hade i veckan premiär i en H&M:s flaggskeppsbutik i Hamburg och syftar till att guida och inspirera kunden till att vårda och förlänga plaggens livslängd genom att lag, sy och fixa om plagg. Det framgår av mode- och inredningskoncernens hållbarhetsrapport.

Förutom guidning ska även produkter och material tillhandahållas för att inspirera till att sy om och fixa med plaggen.

 "H&M Take Care är en kombination av produkter, vägledning och tjänster som ska inspirera kunden att förlänga livslängden på sina kläder, skor och accessoarer. Take Care inkluderar exempelvis tvättprodukter och fläckborttagare. Vi kommer också att knyta till oss lokala skräddare och sömmerskor för att hjälpa våra kunder att ta hand om sina modefavoriter", skriver Petra Buchinger vid H&M:s pressavdelning i ett mejl till Habit. Hon lägger till att koncernen har stora planer för konceptet framöver. 

I rapporten framgår även bland annat att material från återvunna eller andra hållbara källor stod för 35 procent (26) av H&M-gruppens totala materialanvändning i fjol.

Under årets påbörjade H&M, och investerade i, innovationsföretaget re:newcell som återvinner använd bomull, viskos och andra cellulosafibrer till nya textilfibrer. 59 procent (43) av bomullen H&M-gruppens använde kom från hållbara källor. Därtill användes materialet Bionic, återvunnen polyester gjord av plast som samlats in från stränder,i en av kollektionerna. 

- För att modeindustrin ska kunna förändras behövs innovationer – i synnerhet för att skynda på det nödvändiga skiftet från en linjär till en cirkulär modell. Men det är inte en enda teknologi eller en enda innovation som kommer vara lösningen, utan flera idéer, forskare och företag kommer bidra med olika pusselbitar som tillsammans gör att utvecklingen går framåt. Därför investerar vi i och samarbetar med innovationsföretag som svenska re:newcell och Treetotextile, säger Cecilia Brännsten, tillförordnad miljöchef på H&M-gruppen i en kommentar.

Koncernen samlade i fjol in nära 18 000 ton av textilier genom sina olika klädinsamlingsinitiativ. Sedan 2013 har 61 000 ton samlats in.

Inom Arket lanserades möjlighet för ökad kundtransparens då kunder kan söka efter information om var och hur en  produkt är tillverkad och i vilket material.

Under året tecknade koncernen tillsammans med  IndustriALL och andra varumärken inom ACT-samarbetet en avsiktsförklaring som ska underlätta skapande av kollektivavtal för hela industrin och inköpsrutiner som stödjer rättvisa levnadslöner.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15