Laga och vårda med H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I vår lanserar H&M pilotprojektet Take Care; en reparationsservice. Det framgår av modekoncernens hållbarhetsrapport för 2017 som släpptes på torsdagen.

Pilotprojektet Take Care hade i veckan premiär i en H&M:s flaggskeppsbutik i Hamburg och syftar till att guida och inspirera kunden till att vårda och förlänga plaggens livslängd genom att lag, sy och fixa om plagg. Det framgår av mode- och inredningskoncernens hållbarhetsrapport.

Förutom guidning ska även produkter och material tillhandahållas för att inspirera till att sy om och fixa med plaggen.

 "H&M Take Care är en kombination av produkter, vägledning och tjänster som ska inspirera kunden att förlänga livslängden på sina kläder, skor och accessoarer. Take Care inkluderar exempelvis tvättprodukter och fläckborttagare. Vi kommer också att knyta till oss lokala skräddare och sömmerskor för att hjälpa våra kunder att ta hand om sina modefavoriter", skriver Petra Buchinger vid H&M:s pressavdelning i ett mejl till Habit. Hon lägger till att koncernen har stora planer för konceptet framöver. 

I rapporten framgår även bland annat att material från återvunna eller andra hållbara källor stod för 35 procent (26) av H&M-gruppens totala materialanvändning i fjol.

Under årets påbörjade H&M, och investerade i, innovationsföretaget re:newcell som återvinner använd bomull, viskos och andra cellulosafibrer till nya textilfibrer. 59 procent (43) av bomullen H&M-gruppens använde kom från hållbara källor. Därtill användes materialet Bionic, återvunnen polyester gjord av plast som samlats in från stränder,i en av kollektionerna. 

- För att modeindustrin ska kunna förändras behövs innovationer – i synnerhet för att skynda på det nödvändiga skiftet från en linjär till en cirkulär modell. Men det är inte en enda teknologi eller en enda innovation som kommer vara lösningen, utan flera idéer, forskare och företag kommer bidra med olika pusselbitar som tillsammans gör att utvecklingen går framåt. Därför investerar vi i och samarbetar med innovationsföretag som svenska re:newcell och Treetotextile, säger Cecilia Brännsten, tillförordnad miljöchef på H&M-gruppen i en kommentar.

Koncernen samlade i fjol in nära 18 000 ton av textilier genom sina olika klädinsamlingsinitiativ. Sedan 2013 har 61 000 ton samlats in.

Inom Arket lanserades möjlighet för ökad kundtransparens då kunder kan söka efter information om var och hur en  produkt är tillverkad och i vilket material.

Under året tecknade koncernen tillsammans med  IndustriALL och andra varumärken inom ACT-samarbetet en avsiktsförklaring som ska underlätta skapande av kollektivavtal för hela industrin och inköpsrutiner som stödjer rättvisa levnadslöner.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Ny ägare till Rådhuset

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141