Varumärkena som är mest hållbara – Om konsumenten får sia
Så placerade sig mode- och skönhetsföretagen på listan. 11 Fjällräven 13 The Body Shop 14 Naturkompaniet 30 Haglöfs 63 Polarn O. Pyret 72 Åhléns 89 Stadium 108 Kappahl 110 Indiska 111 The North face 113 Lindex 118 Intersport 123 H&M 142 Nike 155 Team Sportia 161 Houdini Sportswear 191 Filippa K 199 Dressmann 204 Adidas 206 XXL 210 NK 219 Ellos 220 Gant 233 MQ 234 Puma 241 Decathlon 243 JC 253 Acne Studios 256 Vagabond 257 DinSko 258 Reebok 259 Kicks 261 Jack & Jones 263 Gina Tricot 267 Zalando 274 Nilson Shoes 278 Monki 281 Skopunkten 284 Cubus 292 Nelly 294 Zara 296 Deichmann 298 Jerns 301 Scorett 312 Vero Moda 314 Brothers |
Fjällräven kvalar in på plats 11 av totalt 326 globala varumärken när konsumenter listar varumärken utifrån upplevd hållbarhet.
Företagen har valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.
På plats 14 kommer Naturkompaniet följt av Haglöfs på plats 30, Polarn O. Pyret 63, Åhléns på plats 72 och Stadium på plats 89 som alla ryms på topp 100. På plats 108 återfinns Kappahl, medan Indiska, The North Face och Lindex kommer i ett kluster på platserna 110, 111 och 113.
Intersport kvalar in på 118 medan H&M dyker upp först på plats 123 och har rasat från fjolårets placering på 86. Även Dressmann som i år kommer på plats 199 har tappat från fjolårets placering på plats 137 och XXL som går från plats 147 till plats 206. Gant ligger kvar på plats 220.
Vagabond har också tappat många listplaceringar, från 190 år 2017 till 256 vilket också gäller för Brothers som tappat från plas 255 till 314.
Mest hållbara varumärke är i år Coop följt av Ikea, Lantmännen och fjolårets topp Apoteket. 52 procent av svenskarna tycker att Coop gör ett bra jobb inom miljö- och klimatfrågor.
Medan 43 procent tycker att kedjan är bra på sociala frågor som mångfald och arbetsvillkor.
Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.
-Coop har under längre tid fokuserat på viktiga projekt inom klimatpåverkan. Exempelvis har de lyft frågan om köttkonsumtion och vegetariska alternativ. Det är den enskilt starkast bidragande orsaken till framgången, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.
Hållbarhetsstudien har genomförts årligen sedan 2011. I norden svarade cirka 40 000 respondenter på enkäter och djupintervjuer varav 16 600 i Sverige. Intervjuerna genomfördes under januari till mars och målgruppen för studierna är allmänheten 16 till 70 år i respektive land.
Topp 10 – Sustainable Brand Index 2018
1 Coop
2 Ikea Möbler
3 Lantmännen
4 Apoteket
5 Ica
6 Tesla
7 Saltå Kvarn
8 Systembolaget
9 SJ
10 GoGreen