23948sdkhjf

Varumärkena som är mest hållbara – Om konsumenten får sia

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inget mode- eller skönhetsmärke på topp tio när konsumenterna siar om hur hållbara de tror att över 300 varumärken i Sverige är, enligt Sustainable Brand Index 2018. H&M, Vagabond, Brothers och Dressmann rasar på listan.

Så placerade sig mode- och skönhetsföretagen på listan.

11 Fjällräven

13 The Body Shop

14 Naturkompaniet

30 Haglöfs

63 Polarn O. Pyret

72 Åhléns

89 Stadium

108 Kappahl

110 Indiska

111 The North face

113 Lindex

118 Intersport

123 H&M

142 Nike

155 Team Sportia

161 Houdini Sportswear

191 Filippa K

199 Dressmann

204 Adidas

206 XXL

210 NK

219 Ellos

220 Gant

233 MQ

234 Puma

241 Decathlon

243 JC

253 Acne Studios

256 Vagabond

257 DinSko

258 Reebok

259 Kicks

261 Jack & Jones

263 Gina Tricot

267 Zalando

274 Nilson Shoes

278 Monki

281 Skopunkten

284 Cubus

292 Nelly

294 Zara

296 Deichmann

298 Jerns

301 Scorett

312 Vero Moda

314 Brothers

Fjällräven kvalar in på plats 11 av totalt 326 globala varumärken när konsumenter listar varumärken utifrån upplevd hållbarhet.

Företagen har valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.

På plats 14 kommer Naturkompaniet följt av Haglöfs på plats 30, Polarn O. Pyret 63, Åhléns på plats 72 och Stadium på plats 89 som alla ryms på topp 100. På plats 108 återfinns Kappahl, medan Indiska, The North Face och Lindex kommer i ett kluster på platserna 110, 111 och 113.

Intersport kvalar in på 118 medan H&M dyker upp först på plats 123 och har rasat från fjolårets placering på 86. Även Dressmann som i år kommer på plats 199 har tappat från fjolårets placering på plats 137 och XXL som går från plats 147 till plats 206. Gant ligger kvar på plats 220.

Vagabond har också tappat många listplaceringar, från 190 år 2017 till 256 vilket också gäller för Brothers som tappat från plas 255 till 314.

Mest hållbara varumärke är i år Coop följt av Ikea, Lantmännen och fjolårets topp Apoteket. 52 procent av svenskarna tycker att Coop gör ett bra jobb inom miljö- och klimatfrågor.

Medan 43 procent tycker att kedjan är bra på sociala frågor som mångfald och arbetsvillkor. 

Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.

-Coop har under längre tid fokuserat på viktiga projekt inom klimatpåverkan. Exempelvis har de lyft frågan om köttkonsumtion och vegetariska alternativ. Det är den enskilt starkast bidragande orsaken till framgången, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Hållbarhetsstudien har genomförts årligen sedan 2011. I norden svarade cirka 40 000 respondenter på enkäter och djupintervjuer varav 16 600 i Sverige. Intervjuerna genomfördes under januari till mars och målgruppen för studierna är allmänheten 16 till 70 år i respektive land.

Topp 10 – Sustainable Brand Index 2018

1 Coop 

2 Ikea Möbler 

3 Lantmännen

4 Apoteket 

5 Ica

6 Tesla 

7 Saltå Kvarn 

8 Systembolaget 

9 SJ 

10 GoGreen

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Hos dem ökar e-handeln mest

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Footways omsättning backar

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Arkiv

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

Maska för alla

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.11