23948sdkhjf

Varumärkena som är mest hållbara – Om konsumenten får sia

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inget mode- eller skönhetsmärke på topp tio när konsumenterna siar om hur hållbara de tror att över 300 varumärken i Sverige är, enligt Sustainable Brand Index 2018. H&M, Vagabond, Brothers och Dressmann rasar på listan.

Så placerade sig mode- och skönhetsföretagen på listan.

11 Fjällräven

13 The Body Shop

14 Naturkompaniet

30 Haglöfs

63 Polarn O. Pyret

72 Åhléns

89 Stadium

108 Kappahl

110 Indiska

111 The North face

113 Lindex

118 Intersport

123 H&M

142 Nike

155 Team Sportia

161 Houdini Sportswear

191 Filippa K

199 Dressmann

204 Adidas

206 XXL

210 NK

219 Ellos

220 Gant

233 MQ

234 Puma

241 Decathlon

243 JC

253 Acne Studios

256 Vagabond

257 DinSko

258 Reebok

259 Kicks

261 Jack & Jones

263 Gina Tricot

267 Zalando

274 Nilson Shoes

278 Monki

281 Skopunkten

284 Cubus

292 Nelly

294 Zara

296 Deichmann

298 Jerns

301 Scorett

312 Vero Moda

314 Brothers

Fjällräven kvalar in på plats 11 av totalt 326 globala varumärken när konsumenter listar varumärken utifrån upplevd hållbarhet.

Företagen har valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.

På plats 14 kommer Naturkompaniet följt av Haglöfs på plats 30, Polarn O. Pyret 63, Åhléns på plats 72 och Stadium på plats 89 som alla ryms på topp 100. På plats 108 återfinns Kappahl, medan Indiska, The North Face och Lindex kommer i ett kluster på platserna 110, 111 och 113.

Intersport kvalar in på 118 medan H&M dyker upp först på plats 123 och har rasat från fjolårets placering på 86. Även Dressmann som i år kommer på plats 199 har tappat från fjolårets placering på plats 137 och XXL som går från plats 147 till plats 206. Gant ligger kvar på plats 220.

Vagabond har också tappat många listplaceringar, från 190 år 2017 till 256 vilket också gäller för Brothers som tappat från plas 255 till 314.

Mest hållbara varumärke är i år Coop följt av Ikea, Lantmännen och fjolårets topp Apoteket. 52 procent av svenskarna tycker att Coop gör ett bra jobb inom miljö- och klimatfrågor.

Medan 43 procent tycker att kedjan är bra på sociala frågor som mångfald och arbetsvillkor. 

Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.

-Coop har under längre tid fokuserat på viktiga projekt inom klimatpåverkan. Exempelvis har de lyft frågan om köttkonsumtion och vegetariska alternativ. Det är den enskilt starkast bidragande orsaken till framgången, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Hållbarhetsstudien har genomförts årligen sedan 2011. I norden svarade cirka 40 000 respondenter på enkäter och djupintervjuer varav 16 600 i Sverige. Intervjuerna genomfördes under januari till mars och målgruppen för studierna är allmänheten 16 till 70 år i respektive land.

Topp 10 – Sustainable Brand Index 2018

1 Coop 

2 Ikea Möbler 

3 Lantmännen

4 Apoteket 

5 Ica

6 Tesla 

7 Saltå Kvarn 

8 Systembolaget 

9 SJ 

10 GoGreen

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Utmanande kvartal för Asos

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15