Varumärkena som är mest hållbara – Om konsumenten får sia

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inget mode- eller skönhetsmärke på topp tio när konsumenterna siar om hur hållbara de tror att över 300 varumärken i Sverige är, enligt Sustainable Brand Index 2018. H&M, Vagabond, Brothers och Dressmann rasar på listan.

Så placerade sig mode- och skönhetsföretagen på listan.

11 Fjällräven

13 The Body Shop

14 Naturkompaniet

30 Haglöfs

63 Polarn O. Pyret

72 Åhléns

89 Stadium

108 Kappahl

110 Indiska

111 The North face

113 Lindex

118 Intersport

123 H&M

142 Nike

155 Team Sportia

161 Houdini Sportswear

191 Filippa K

199 Dressmann

204 Adidas

206 XXL

210 NK

219 Ellos

220 Gant

233 MQ

234 Puma

241 Decathlon

243 JC

253 Acne Studios

256 Vagabond

257 DinSko

258 Reebok

259 Kicks

261 Jack & Jones

263 Gina Tricot

267 Zalando

274 Nilson Shoes

278 Monki

281 Skopunkten

284 Cubus

292 Nelly

294 Zara

296 Deichmann

298 Jerns

301 Scorett

312 Vero Moda

314 Brothers

Fjällräven kvalar in på plats 11 av totalt 326 globala varumärken när konsumenter listar varumärken utifrån upplevd hållbarhet.

Företagen har valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.

På plats 14 kommer Naturkompaniet följt av Haglöfs på plats 30, Polarn O. Pyret 63, Åhléns på plats 72 och Stadium på plats 89 som alla ryms på topp 100. På plats 108 återfinns Kappahl, medan Indiska, The North Face och Lindex kommer i ett kluster på platserna 110, 111 och 113.

Intersport kvalar in på 118 medan H&M dyker upp först på plats 123 och har rasat från fjolårets placering på 86. Även Dressmann som i år kommer på plats 199 har tappat från fjolårets placering på plats 137 och XXL som går från plats 147 till plats 206. Gant ligger kvar på plats 220.

Vagabond har också tappat många listplaceringar, från 190 år 2017 till 256 vilket också gäller för Brothers som tappat från plas 255 till 314.

Mest hållbara varumärke är i år Coop följt av Ikea, Lantmännen och fjolårets topp Apoteket. 52 procent av svenskarna tycker att Coop gör ett bra jobb inom miljö- och klimatfrågor.

Medan 43 procent tycker att kedjan är bra på sociala frågor som mångfald och arbetsvillkor. 

Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.

-Coop har under längre tid fokuserat på viktiga projekt inom klimatpåverkan. Exempelvis har de lyft frågan om köttkonsumtion och vegetariska alternativ. Det är den enskilt starkast bidragande orsaken till framgången, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Hållbarhetsstudien har genomförts årligen sedan 2011. I norden svarade cirka 40 000 respondenter på enkäter och djupintervjuer varav 16 600 i Sverige. Intervjuerna genomfördes under januari till mars och målgruppen för studierna är allmänheten 16 till 70 år i respektive land.

Topp 10 – Sustainable Brand Index 2018

1 Coop 

2 Ikea Möbler 

3 Lantmännen

4 Apoteket 

5 Ica

6 Tesla 

7 Saltå Kvarn 

8 Systembolaget 

9 SJ 

10 GoGreen



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202