23948sdkhjf

Varumärkena som är mest hållbara – Om konsumenten får sia

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inget mode- eller skönhetsmärke på topp tio när konsumenterna siar om hur hållbara de tror att över 300 varumärken i Sverige är, enligt Sustainable Brand Index 2018. H&M, Vagabond, Brothers och Dressmann rasar på listan.

Så placerade sig mode- och skönhetsföretagen på listan.

11 Fjällräven

13 The Body Shop

14 Naturkompaniet

30 Haglöfs

63 Polarn O. Pyret

72 Åhléns

89 Stadium

108 Kappahl

110 Indiska

111 The North face

113 Lindex

118 Intersport

123 H&M

142 Nike

155 Team Sportia

161 Houdini Sportswear

191 Filippa K

199 Dressmann

204 Adidas

206 XXL

210 NK

219 Ellos

220 Gant

233 MQ

234 Puma

241 Decathlon

243 JC

253 Acne Studios

256 Vagabond

257 DinSko

258 Reebok

259 Kicks

261 Jack & Jones

263 Gina Tricot

267 Zalando

274 Nilson Shoes

278 Monki

281 Skopunkten

284 Cubus

292 Nelly

294 Zara

296 Deichmann

298 Jerns

301 Scorett

312 Vero Moda

314 Brothers

Fjällräven kvalar in på plats 11 av totalt 326 globala varumärken när konsumenter listar varumärken utifrån upplevd hållbarhet.

Företagen har valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.

På plats 14 kommer Naturkompaniet följt av Haglöfs på plats 30, Polarn O. Pyret 63, Åhléns på plats 72 och Stadium på plats 89 som alla ryms på topp 100. På plats 108 återfinns Kappahl, medan Indiska, The North Face och Lindex kommer i ett kluster på platserna 110, 111 och 113.

Intersport kvalar in på 118 medan H&M dyker upp först på plats 123 och har rasat från fjolårets placering på 86. Även Dressmann som i år kommer på plats 199 har tappat från fjolårets placering på plats 137 och XXL som går från plats 147 till plats 206. Gant ligger kvar på plats 220.

Vagabond har också tappat många listplaceringar, från 190 år 2017 till 256 vilket också gäller för Brothers som tappat från plas 255 till 314.

Mest hållbara varumärke är i år Coop följt av Ikea, Lantmännen och fjolårets topp Apoteket. 52 procent av svenskarna tycker att Coop gör ett bra jobb inom miljö- och klimatfrågor.

Medan 43 procent tycker att kedjan är bra på sociala frågor som mångfald och arbetsvillkor. 

Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.

-Coop har under längre tid fokuserat på viktiga projekt inom klimatpåverkan. Exempelvis har de lyft frågan om köttkonsumtion och vegetariska alternativ. Det är den enskilt starkast bidragande orsaken till framgången, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Hållbarhetsstudien har genomförts årligen sedan 2011. I norden svarade cirka 40 000 respondenter på enkäter och djupintervjuer varav 16 600 i Sverige. Intervjuerna genomfördes under januari till mars och målgruppen för studierna är allmänheten 16 till 70 år i respektive land.

Topp 10 – Sustainable Brand Index 2018

1 Coop 

2 Ikea Möbler 

3 Lantmännen

4 Apoteket 

5 Ica

6 Tesla 

7 Saltå Kvarn 

8 Systembolaget 

9 SJ 

10 GoGreen

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Nyhetsbrev

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Arkiv

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Claire Group stannar i familjen

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.115