23948sdkhjf

Footway stärker barnskoerbjudandet med förvärv

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Näthandlaren köper barnskoaktör.

Footway har förvärvat e-handelsbutiken Barnskospecialisten. Säljare är företaget Momlin med vd och ägaren Malin Ericsson. Hon driver sedan 2014 Barnskospecialisten som sedan januari i år är en renodlad e-handelsaktörer då butikerna på Sankt Eriksgatan 85 i Stockholm och Gamla Torget 5 i Uppsala. Förvärvet ska inte innefatta verksamheten som helhet utan begränsas till domäner, inventarier och produkter. 

- Barnskospecialisten har stor kompetens inom barnskor. Med kunnig personal, en informationsrik sajt och expertkunskap har de skapat en spännande upplevelse, som vi vill dela med våra kunder. Affären stärker också vår position inom segmentet , säger Daniel Mühlbach, Footways vd och grundare i en kommentar.

I ett pressmeddelande skriver Malin Ericsson att “Vi har under de senare åren kunnat känna av ett allt tuffare klimat för mindre e-handlare, samtidigt som efterfrågan på vår expertkompetens fortfarande är mycket stark från kunder, leverantörer och kunniga barnortopeder".

Läs också: Footway stegar framåt

Momlin omsatte  nära 15,9 miljoner, en rejäl ökning mot 2016, men gjorde en förlust  på 912 000 kronor. Bolaget hade 6 anställda. 

Footway har försälljning på elva marknader i Europa. Huvudkontor finns i Stockholm och centrallager ligger i Helsingborg. Bolaget hade under 2017 intäkter om 505 miljoner kronor med ett rörelseresultat, EBITDA, om 25,3 miljoner kronor.

Affären finansieras från bolagets rörelsekapital som en del i den löpande verksamheten.

Mer om: Footway
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118