23948sdkhjf

”Fysiska butiker sätts under press”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Fysisk handel kommer få en tuff match när Amazon gör entré i Sverige. Det konstateras i en ny rapport från HUI och Handelsrådet.

Amazon sägs äntra den svenska marknaden lagom till Black Friday. Vad bolagets närvaro kommer att göra med svensk detaljhandel är det många som siar om. Med en omsättning på 178 miljarder dollar i fjol och med en e-handelsandel på 44 procent i USA, är det ingen tvekan om att det är en gigant som svensk detaljhandel kommer ha att göra med.

I ryggen har Amazon en enorm logistikapparat, som parallellt med lojalitetsprogrammet Prime, utgör bolagets främsta styrkor. Om nätjätten går in med full kraft i Sverige kommer den att skaka om svensk detaljhandel rejält. Men om Amazon varken satsar med egen logistik eller kundklubb, kommer konkurrensen se annorlunda ut. Det konstaterade Jonas Arnberg, vd för HUI Research, när han under onsdagsmorgonen presenterade rapporten ”Vad händer när Amazon kommer?”.

Den amerikanska e-handlaren har ännu ett trumfkort: I fjol satsades 200 miljarder kronor på forskning och innovationer.

Läs också: Klartecken för kompetenslyft

– Det kommer vara enormt tufft att möta en aktör som lägger all vinst på forskning, sade Jonas Arnberg, och hävdade att det kommer ställas helt nya krav på kompetens i svensk detaljhandel framöver.

– Det är bara att inse att Amazon kommer stressa fram ett kompetenslyft i handeln. Att addera kunskap är ett jättejobb som handeln har framför sig.

Den mest påtagliga konsekvensen är att fysisk handel sätts under press.

– Amazon kommer att accelerera e-handelns tillväxt vilket framför allt kommer påverka den fysiska handeln. Därför måste man digitalisera om man inte redan gjort det, sade Jonas Arnberg.

Läs också: Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Men även svenska e-handlare kommer att känna av Amazons närvaro.

– Från att ha haft det trevligt pressas man från flera håll; kedjorna som kommer kampanja sig in och den internationella e-handeln.

En annan konsekvens blir att detaljisterna och grossisterna kommer att rundas. Hur plattformskonsumtionen kommer att påverkas är ovisst.

– Sverige har ingen plattform att handla från i dag. Men plattformar är kanske ingenting för Sverige och då kommer Amazon inte att vara så hett.

Läs också: Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Något svar på hur stort bolaget blir i Sverige finns inte att hitta i rapporten.

– Det går inte att svara på för vi vet inte hur de satsar. Tar de inte Prime och egen logistik hit blir det inte lika häftigt, sade Jonas Arnberg, som i slutet av presentationen konstaterade att om Amazon misslyckas i Sverige kommer någon annan digital jätte att ta över.

Läs även: "10 hot och möjligheter med Amazon", Habits sammanfattning av rapporten i tio korta punkter.  

Läs även: 8 tips för att möta Amazon

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.142