Han plockar in ny digital kompetens

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stutterheim stärker upp digitalt med en online sales manager som rekryterats från Rodebjer.

Stutterheim har rekryterat Anna Kruus till posten som  online sales manager. Hon kommer närmast från Rodebjer och får ett brett ansvarsområde hos modeföretaget: En roll som vd Peter Bergkrantz i det närmaste jämför med att ha ett analogt butikschefsjobb.

Enligt Peter Bergkrantz behövs tjänsten då  omsättningen växer inte minst digitalt  och att organisationen måste anpassas till det.

Han tillstår dock att utgångsläget redan från början är annorlunda för Stutterheim än för många andra modeföretag då produkten har en tydlig nisch, organisationen är liten och snabbrörlig och butikerna i dagsläget två.

- För oss är e-handel naturlig och Stutterheim har länge haft en bra försäljning digitalt men som många andra växer vi inom kanalen och behöver därför lägga krut i kanonerna. Det här är en ny roll som vi nu adderar. Vi är också ett globalt varumärke och då är försäljningskanalen viktig för oss, säger Peter Bergkrantz till Habit.

Anledningen till att tillväxten digitalt, men även i fysiska butiker, varit god under de senaste åren handlar enligt Peter Bergkrantz både om produkten, men också om de kunskaper och känslan för pr- och sociala medier som finns i bolaget.

- Jag har arbetat länge inom modebranschen och upplevde direkt att det var annorlunda när jag kom hit. Mer snabbrörligt och med en stor förståelse för vad kunderna vill ha och även en god känsla för vilka vi ska samarbeta med och i vilka butiker vi ska finnas. Grundaren Alexander Stutterheim, som är otroligt viktig
för produkten och varumärket, kommer ju från reklambyråsidan och att arbeta med pr och kommunikation faller sig naturligt.

Stutterheim har även  två fysiska butiker; en i Stockholm och en i New York och Peter Bergkrantz utesluter inte ytterligare satsningar på butiker.

- Även om vi har fantastiska kunder och finns i fina, tongivande butiker över hela världen som Barneys så är våra egna fysiska butiker väldigt bra skyltfönster och viktiga inte minst för varumärkeskännedom och marknadsföring. Även om vi lägger stort fokus på digital försäljning som ökar och står för mer än en tredjedel av omsättningen så behövs butikerna särskilt i samtalet med kunden.

Mer om: Rodebjer | Stutterheim


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Minskad framtidstro hos handlarna

Nyhetsbrev

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Arkiv

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Levi's lanserar Pride-kollektion

Röda siffror för Intersport

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155