23948sdkhjf

Han plockar in ny digital kompetens

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stutterheim stärker upp digitalt med en online sales manager som rekryterats från Rodebjer.

Stutterheim har rekryterat Anna Kruus till posten som  online sales manager. Hon kommer närmast från Rodebjer och får ett brett ansvarsområde hos modeföretaget: En roll som vd Peter Bergkrantz i det närmaste jämför med att ha ett analogt butikschefsjobb.

Enligt Peter Bergkrantz behövs tjänsten då  omsättningen växer inte minst digitalt  och att organisationen måste anpassas till det.

Han tillstår dock att utgångsläget redan från början är annorlunda för Stutterheim än för många andra modeföretag då produkten har en tydlig nisch, organisationen är liten och snabbrörlig och butikerna i dagsläget två.

- För oss är e-handel naturlig och Stutterheim har länge haft en bra försäljning digitalt men som många andra växer vi inom kanalen och behöver därför lägga krut i kanonerna. Det här är en ny roll som vi nu adderar. Vi är också ett globalt varumärke och då är försäljningskanalen viktig för oss, säger Peter Bergkrantz till Habit.

Anledningen till att tillväxten digitalt, men även i fysiska butiker, varit god under de senaste åren handlar enligt Peter Bergkrantz både om produkten, men också om de kunskaper och känslan för pr- och sociala medier som finns i bolaget.

- Jag har arbetat länge inom modebranschen och upplevde direkt att det var annorlunda när jag kom hit. Mer snabbrörligt och med en stor förståelse för vad kunderna vill ha och även en god känsla för vilka vi ska samarbeta med och i vilka butiker vi ska finnas. Grundaren Alexander Stutterheim, som är otroligt viktig
för produkten och varumärket, kommer ju från reklambyråsidan och att arbeta med pr och kommunikation faller sig naturligt.

Stutterheim har även  två fysiska butiker; en i Stockholm och en i New York och Peter Bergkrantz utesluter inte ytterligare satsningar på butiker.

- Även om vi har fantastiska kunder och finns i fina, tongivande butiker över hela världen som Barneys så är våra egna fysiska butiker väldigt bra skyltfönster och viktiga inte minst för varumärkeskännedom och marknadsföring. Även om vi lägger stort fokus på digital försäljning som ökar och står för mer än en tredjedel av omsättningen så behövs butikerna särskilt i samtalet med kunden.

Mer om: Rodebjer | Stutterheim
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.142