23948sdkhjf

Han plockar in ny digital kompetens

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stutterheim stärker upp digitalt med en online sales manager som rekryterats från Rodebjer.

Stutterheim har rekryterat Anna Kruus till posten som  online sales manager. Hon kommer närmast från Rodebjer och får ett brett ansvarsområde hos modeföretaget: En roll som vd Peter Bergkrantz i det närmaste jämför med att ha ett analogt butikschefsjobb.

Enligt Peter Bergkrantz behövs tjänsten då  omsättningen växer inte minst digitalt  och att organisationen måste anpassas till det.

Han tillstår dock att utgångsläget redan från början är annorlunda för Stutterheim än för många andra modeföretag då produkten har en tydlig nisch, organisationen är liten och snabbrörlig och butikerna i dagsläget två.

- För oss är e-handel naturlig och Stutterheim har länge haft en bra försäljning digitalt men som många andra växer vi inom kanalen och behöver därför lägga krut i kanonerna. Det här är en ny roll som vi nu adderar. Vi är också ett globalt varumärke och då är försäljningskanalen viktig för oss, säger Peter Bergkrantz till Habit.

Anledningen till att tillväxten digitalt, men även i fysiska butiker, varit god under de senaste åren handlar enligt Peter Bergkrantz både om produkten, men också om de kunskaper och känslan för pr- och sociala medier som finns i bolaget.

- Jag har arbetat länge inom modebranschen och upplevde direkt att det var annorlunda när jag kom hit. Mer snabbrörligt och med en stor förståelse för vad kunderna vill ha och även en god känsla för vilka vi ska samarbeta med och i vilka butiker vi ska finnas. Grundaren Alexander Stutterheim, som är otroligt viktig
för produkten och varumärket, kommer ju från reklambyråsidan och att arbeta med pr och kommunikation faller sig naturligt.

Stutterheim har även  två fysiska butiker; en i Stockholm och en i New York och Peter Bergkrantz utesluter inte ytterligare satsningar på butiker.

- Även om vi har fantastiska kunder och finns i fina, tongivande butiker över hela världen som Barneys så är våra egna fysiska butiker väldigt bra skyltfönster och viktiga inte minst för varumärkeskännedom och marknadsföring. Även om vi lägger stort fokus på digital försäljning som ökar och står för mer än en tredjedel av omsättningen så behövs butikerna särskilt i samtalet med kunden.

Mer om: Rodebjer | Stutterheim
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122