23948sdkhjf

Han plockar in ny digital kompetens

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stutterheim stärker upp digitalt med en online sales manager som rekryterats från Rodebjer.

Stutterheim har rekryterat Anna Kruus till posten som  online sales manager. Hon kommer närmast från Rodebjer och får ett brett ansvarsområde hos modeföretaget: En roll som vd Peter Bergkrantz i det närmaste jämför med att ha ett analogt butikschefsjobb.

Enligt Peter Bergkrantz behövs tjänsten då  omsättningen växer inte minst digitalt  och att organisationen måste anpassas till det.

Han tillstår dock att utgångsläget redan från början är annorlunda för Stutterheim än för många andra modeföretag då produkten har en tydlig nisch, organisationen är liten och snabbrörlig och butikerna i dagsläget två.

- För oss är e-handel naturlig och Stutterheim har länge haft en bra försäljning digitalt men som många andra växer vi inom kanalen och behöver därför lägga krut i kanonerna. Det här är en ny roll som vi nu adderar. Vi är också ett globalt varumärke och då är försäljningskanalen viktig för oss, säger Peter Bergkrantz till Habit.

Anledningen till att tillväxten digitalt, men även i fysiska butiker, varit god under de senaste åren handlar enligt Peter Bergkrantz både om produkten, men också om de kunskaper och känslan för pr- och sociala medier som finns i bolaget.

- Jag har arbetat länge inom modebranschen och upplevde direkt att det var annorlunda när jag kom hit. Mer snabbrörligt och med en stor förståelse för vad kunderna vill ha och även en god känsla för vilka vi ska samarbeta med och i vilka butiker vi ska finnas. Grundaren Alexander Stutterheim, som är otroligt viktig
för produkten och varumärket, kommer ju från reklambyråsidan och att arbeta med pr och kommunikation faller sig naturligt.

Stutterheim har även  två fysiska butiker; en i Stockholm och en i New York och Peter Bergkrantz utesluter inte ytterligare satsningar på butiker.

- Även om vi har fantastiska kunder och finns i fina, tongivande butiker över hela världen som Barneys så är våra egna fysiska butiker väldigt bra skyltfönster och viktiga inte minst för varumärkeskännedom och marknadsföring. Även om vi lägger stort fokus på digital försäljning som ökar och står för mer än en tredjedel av omsättningen så behövs butikerna särskilt i samtalet med kunden.

Mer om: Rodebjer | Stutterheim
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107