Ökning för VRG – Förbättrat resultat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernens Venue Retail Groups försäljning ökade under andra kvartalet. Bra julhandel och reaperiod bidrog till positivt utfall för åttonde kvartalet i rad.

Venue Retail Group kan lägga ett positivt kvartal bakom sig. Onlinehandeln växer enligt bolaget rejält och sko- och accessoarkoncernen har fokus på att få till ett bra omnikanalerbjudande för kunderna med ökande antalet medlemmar i kundklubb, något som enligt koncernen driver försäljningen i både butik och på nätet.

Därtill har koncernen implementerat ny lösning för kundbeställningar i butik under kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att arbete pågår för att ” stärka positionen för våra lönsamma egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, Rizzo och A-TO-B”.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, december till februari, uppgick till 254,3 miljoner kronor (249,8), vilket var en ökning med 4,5 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2 procent.Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (49,0). Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (8,7), en förbättring med 8,0 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till 12,3 miljoner kronor (3,1).

 

Vid utgången av rapportperioden uppgick antalet butiker uppgick till 126 jämfört med 129 butiker föregående år. Under perioden, i januari, stängde en Accentbutik i Strömstad och en Morrisbutik i Rolvsøy stängdes i slutet av februari.

I rapporten skriver bolaget att arbetet med att se över och optimera butiksnätet fortgår och av 35 mindre och olönsamma butiker som skulle avvecklas återstår 9. Butiken under namnet A-TO-B i Täby centrum har gjorts om till en butik för Accent.

Koncernens avdelning för reseeffekter på varuhuset i Stockholm har flyttats till plan 3  och koncernens samtliga tre avdelningar på NK berörs av varuhusets omgörning som inleddes i januari.

I november drabbades Rizzobutiken på Biblioteksgatan av brand och när butiken kan öppna igen är oklart. Av- och nedskivningar för butiken syns i resultatet.

”Vi fortsätter att ha ett starkt fokus på online och omni channel. Vårt arbete med att sätta kunden i fokus, att verka där kunden finns och att göra det lätt för kunden är framgångsrikt. Att vi på en marknad i stor förändring presterar ett förbättrat rörelseresultat åtta kvartal i rad är för oss beviset på att vår plan fungerar”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M

Minskad framtidstro hos handlarna

Nyhetsbrev

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Arkiv

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Levi's lanserar Pride-kollektion

Röda siffror för Intersport

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147