23948sdkhjf

Ökning för VRG – Förbättrat resultat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernens Venue Retail Groups försäljning ökade under andra kvartalet. Bra julhandel och reaperiod bidrog till positivt utfall för åttonde kvartalet i rad.

Venue Retail Group kan lägga ett positivt kvartal bakom sig. Onlinehandeln växer enligt bolaget rejält och sko- och accessoarkoncernen har fokus på att få till ett bra omnikanalerbjudande för kunderna med ökande antalet medlemmar i kundklubb, något som enligt koncernen driver försäljningen i både butik och på nätet.

Därtill har koncernen implementerat ny lösning för kundbeställningar i butik under kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att arbete pågår för att ” stärka positionen för våra lönsamma egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, Rizzo och A-TO-B”.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, december till februari, uppgick till 254,3 miljoner kronor (249,8), vilket var en ökning med 4,5 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2 procent.Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (49,0). Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (8,7), en förbättring med 8,0 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till 12,3 miljoner kronor (3,1).

 

Vid utgången av rapportperioden uppgick antalet butiker uppgick till 126 jämfört med 129 butiker föregående år. Under perioden, i januari, stängde en Accentbutik i Strömstad och en Morrisbutik i Rolvsøy stängdes i slutet av februari.

I rapporten skriver bolaget att arbetet med att se över och optimera butiksnätet fortgår och av 35 mindre och olönsamma butiker som skulle avvecklas återstår 9. Butiken under namnet A-TO-B i Täby centrum har gjorts om till en butik för Accent.

Koncernens avdelning för reseeffekter på varuhuset i Stockholm har flyttats till plan 3  och koncernens samtliga tre avdelningar på NK berörs av varuhusets omgörning som inleddes i januari.

I november drabbades Rizzobutiken på Biblioteksgatan av brand och när butiken kan öppna igen är oklart. Av- och nedskivningar för butiken syns i resultatet.

”Vi fortsätter att ha ett starkt fokus på online och omni channel. Vårt arbete med att sätta kunden i fokus, att verka där kunden finns och att göra det lätt för kunden är framgångsrikt. Att vi på en marknad i stor förändring presterar ett förbättrat rörelseresultat åtta kvartal i rad är för oss beviset på att vår plan fungerar”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Nyhetsbrev

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Arkiv

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Stockmann säger upp 150

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.11