23948sdkhjf

Outlet lyfte Boozt - Nu väntar utökad satsning

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Båda nätbutikerna växte men outletkonceptet lyste starkast i fjol.

E-modehandlaren Boozt visar upp en omsättning för koncernen på drygt 2 miljarder kronor år 2017.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

Det innebär en 44,4-procentig ökning jämfört med 1,39 miljarder året innan. Det framgår av företagets årsrapport. Koncernens rörelseresultat uppgick till -69,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 21 miljoner år 2016.

För företagets e-handelssida Boozt.com uppgick nettoomsättningen till 1,9 miljarder (1,3) och rörelseresultatet till -71 miljoner (10).

För Booztlet – företagets outlet som dels består av en nätbutik och dels en fysisk butik utanför Köpenhamn – var nettoomsättningen 49,1 miljoner kronor (30,7) och rörelseresultatet 2,1 miljoner (4,1).

”Ökningen av nettoomsättningen är främst hänförlig till segmenten Boozt.com och Booztlet.com, som växte med 49,4 respektive 59,8 procent. Nettoomsättningstillväxten påverkades negativt av segmentet Övrigt, vilket innefattade ett kommissionsförsäljningsavtal med Ecco som avslutades i mars 2017”, skriver ledningsgruppen i årsrapporten.

”Booztlet.com växte 60 med procent år 2017 med en tilltagande ökning under året och med allt större bidrag till rörelsemarginalen”, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i årsrapporten. Han påpekar vidare att företaget kommer att öka sitt fokus på outlet-butiken.

Boozt står enligt företagets egen utsago i dagsläget för endast 1 procent av den nordiska marknaden för mode, sportkläder och accessoarer. Fokus ligger nu på att växa.

Bland annat ska en ny kategori lanseras under året: Heminredning. Företaget ska även utöka sport- och athleisurekategorin med varumärkena Adidas och Reebok under det tredje kvartalet. Skönhetskategorin, som lanserades förra året, ska stärkas med nya varumärken samt med en flaggskeppsbutik i Köpenhamn. Även kategorin barn ska stärkas.

Mer om: Boozt | Booztlet | e-handel | mode | outlet
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13