23948sdkhjf

Outlet lyfte Boozt - Nu väntar utökad satsning

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Båda nätbutikerna växte men outletkonceptet lyste starkast i fjol.

E-modehandlaren Boozt visar upp en omsättning för koncernen på drygt 2 miljarder kronor år 2017.

Läs också: Lindex + Boozt = sant

Det innebär en 44,4-procentig ökning jämfört med 1,39 miljarder året innan. Det framgår av företagets årsrapport. Koncernens rörelseresultat uppgick till -69,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 21 miljoner år 2016.

För företagets e-handelssida Boozt.com uppgick nettoomsättningen till 1,9 miljarder (1,3) och rörelseresultatet till -71 miljoner (10).

För Booztlet – företagets outlet som dels består av en nätbutik och dels en fysisk butik utanför Köpenhamn – var nettoomsättningen 49,1 miljoner kronor (30,7) och rörelseresultatet 2,1 miljoner (4,1).

”Ökningen av nettoomsättningen är främst hänförlig till segmenten Boozt.com och Booztlet.com, som växte med 49,4 respektive 59,8 procent. Nettoomsättningstillväxten påverkades negativt av segmentet Övrigt, vilket innefattade ett kommissionsförsäljningsavtal med Ecco som avslutades i mars 2017”, skriver ledningsgruppen i årsrapporten.

”Booztlet.com växte 60 med procent år 2017 med en tilltagande ökning under året och med allt större bidrag till rörelsemarginalen”, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i årsrapporten. Han påpekar vidare att företaget kommer att öka sitt fokus på outlet-butiken.

Boozt står enligt företagets egen utsago i dagsläget för endast 1 procent av den nordiska marknaden för mode, sportkläder och accessoarer. Fokus ligger nu på att växa.

Bland annat ska en ny kategori lanseras under året: Heminredning. Företaget ska även utöka sport- och athleisurekategorin med varumärkena Adidas och Reebok under det tredje kvartalet. Skönhetskategorin, som lanserades förra året, ska stärkas med nya varumärken samt med en flaggskeppsbutik i Köpenhamn. Även kategorin barn ska stärkas.

Mer om: Boozt | Booztlet | e-handel | mode | outlet
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Sportamore växer – men ökar förlusten

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Barneys överväger konkurs

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Ivyrevel poppar upp i MoS

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.351