23948sdkhjf

Följ med på The Lobbys öppning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Se filmen från torsdagens premiär.

När handelsmönstren ritas om står fastighetsägarna inför stora utmaningar. I ett försök att förstå utvecklingen, bistå handlarna och säkra framtida intäkter har AMF Fastigheter skapat experimentkonceptet The Lobby. 

The Lobby beskrivs av Annelie Gullström, affärsutvecklare på fastighetsbolaget, som en testplattform för framtidens butiks- och shoppingupplevelse som kan bistå de handlare som famlar i mörkret och behöver hjälp.

– Vi måste lära oss att förstå och parera svängningarna eftersom det får konsekvenser för vår affär. Det gäller att veta vilka värden vi ska addera. Många pratar om att handeln går från att fokusera från transaktion till upplevelse. Det handlar inte bara om att kränga produkter, det handlar om att skapa upplevelser både på nätet och i den fysiska handeln, säger Annelie Gullström till Habit.

Läs ett längre reportage om The Lobby i nästa nummer av Habit.

The Lobby

Ägare: AMF Fastigheter som driver handelsplatserna The Mood, Gallerian, Fältöversten, Västermalmsgallerian och Ringen. Samtliga ligger i Stockholm. Antal besökare per år är 40 miljoner totalt.

Var: Regeringsgatan 61, Stockholm.

Yta: 700 kvadratmeter fördelat på två våningar; gatuplan och bottenplan. Handelsytan är 600 kvadratmeter och bar/restaurang 100.

Krav för att hyra yta: Varumärket ska antingen vara nytt, vara innovativt eller på något sätt bidra till ökad kundupplevelse.

Moduler: Hyresgästen kan välja på 2, 4, 10 eller 20 kvadratmeter som kostar från 20 000 till 100 000 kronor i månaden. I priset ingår personal, betalningslösningar, inredning, städning och säkerhet.

Personal: The Lobby har egen personal. Till en början fyra stycken som utbildas i varje varumärke. Hyresgästerna får även ha egen personal.

Övriga ytor: Utlämningsställe för e-handeln (tar även emot returer), provrum, konferensrum och catwalk.

The Lobby Market: En yta för enklare och snabbare koncept där det tillåts att expeminetera ännu mer som öppnar senare.

Betalningslösningar: Kontantlöst, ny teknik ska provas, till exempel ansiktsigenkänning.

Öppettider: Vardagar 10–20, lördagar 10–18, söndagar stängt men kan ändras om behov finns.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143