Följ med på The Lobbys öppning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Se filmen från torsdagens premiär.

När handelsmönstren ritas om står fastighetsägarna inför stora utmaningar. I ett försök att förstå utvecklingen, bistå handlarna och säkra framtida intäkter har AMF Fastigheter skapat experimentkonceptet The Lobby. 

The Lobby beskrivs av Annelie Gullström, affärsutvecklare på fastighetsbolaget, som en testplattform för framtidens butiks- och shoppingupplevelse som kan bistå de handlare som famlar i mörkret och behöver hjälp.

– Vi måste lära oss att förstå och parera svängningarna eftersom det får konsekvenser för vår affär. Det gäller att veta vilka värden vi ska addera. Många pratar om att handeln går från att fokusera från transaktion till upplevelse. Det handlar inte bara om att kränga produkter, det handlar om att skapa upplevelser både på nätet och i den fysiska handeln, säger Annelie Gullström till Habit.

Läs ett längre reportage om The Lobby i nästa nummer av Habit.

The Lobby

Ägare: AMF Fastigheter som driver handelsplatserna The Mood, Gallerian, Fältöversten, Västermalmsgallerian och Ringen. Samtliga ligger i Stockholm. Antal besökare per år är 40 miljoner totalt.

Var: Regeringsgatan 61, Stockholm.

Yta: 700 kvadratmeter fördelat på två våningar; gatuplan och bottenplan. Handelsytan är 600 kvadratmeter och bar/restaurang 100.

Krav för att hyra yta: Varumärket ska antingen vara nytt, vara innovativt eller på något sätt bidra till ökad kundupplevelse.

Moduler: Hyresgästen kan välja på 2, 4, 10 eller 20 kvadratmeter som kostar från 20 000 till 100 000 kronor i månaden. I priset ingår personal, betalningslösningar, inredning, städning och säkerhet.

Personal: The Lobby har egen personal. Till en början fyra stycken som utbildas i varje varumärke. Hyresgästerna får även ha egen personal.

Övriga ytor: Utlämningsställe för e-handeln (tar även emot returer), provrum, konferensrum och catwalk.

The Lobby Market: En yta för enklare och snabbare koncept där det tillåts att expeminetera ännu mer som öppnar senare.

Betalningslösningar: Kontantlöst, ny teknik ska provas, till exempel ansiktsigenkänning.

Öppettider: Vardagar 10–20, lördagar 10–18, söndagar stängt men kan ändras om behov finns.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tungt för modebolag?

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

Stutterheim i nytt samarbete

Modemärket har ett nytt samarbete med ett italienskt märke skapat och ritat av namnkunnig designer.

Välkommen till Habit Modegalan 2018

"Ambitionen är att sammanföra de svenska modeveckorna"

Inför kommande mode- och inköpsveckor i Stockholm ställde Habit frågan till Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén om det snart är aktuellt att arrangera veckorna samtidigt.

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Hon ser växande intresse för produktion i Indien

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingföretag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Nyhetsbrev

Londré Textiles med ny vd

Arkiv

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Butik för Holebrook

Här öppnar modeföretaget första permanenta butiken.

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Ellos blandat med vintageklassiker – samarbetar med Bukowskis

E-handlaren samarbetar med auktionshuset i höst.

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

Love Stories i svenskt samarbete

Amsterdambaserat underklädesmärke ritar åt svensk modekedja.

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Förvärv i skönhetsbranschen

Två onlineaktörer inom skönhet blir en när Eleven förvärvar Nordicfeel.

Chiquelle hoppar på AR-tåget

Lanserar shoppingupplevelse i 3D och släpper AG-app i samarbete med Figuratic.

Plus

Miljardsatsning i ny galleria

Citycon investerar 120 miljoner euro i Mölndal galleria som öppnar i höst.

Fortsatt trögt för MQ - omorganiserar inom inköp

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Spansk modemästare till Borås

Textilmuseet i Borås välkomnar internationell utställning om modeskaparen Cristóbal Balenciaga. Invigs i mitten av december.

Han kan prisas av NK

Varuhuset presenterar nu inför NK Galan tre nominerade vardera i kategorierna framtidslöfte och innovationspris.

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

Vinner rätten till röda sulan

Inditex ångar på

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Han tar över Bergendahls

Svensk modeduo till Woolmark Prize

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

De startar Unique Social

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157