Följ med på The Lobbys öppning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Se filmen från torsdagens premiär.

När handelsmönstren ritas om står fastighetsägarna inför stora utmaningar. I ett försök att förstå utvecklingen, bistå handlarna och säkra framtida intäkter har AMF Fastigheter skapat experimentkonceptet The Lobby. 

The Lobby beskrivs av Annelie Gullström, affärsutvecklare på fastighetsbolaget, som en testplattform för framtidens butiks- och shoppingupplevelse som kan bistå de handlare som famlar i mörkret och behöver hjälp.

– Vi måste lära oss att förstå och parera svängningarna eftersom det får konsekvenser för vår affär. Det gäller att veta vilka värden vi ska addera. Många pratar om att handeln går från att fokusera från transaktion till upplevelse. Det handlar inte bara om att kränga produkter, det handlar om att skapa upplevelser både på nätet och i den fysiska handeln, säger Annelie Gullström till Habit.

Läs ett längre reportage om The Lobby i nästa nummer av Habit.

The Lobby

Ägare: AMF Fastigheter som driver handelsplatserna The Mood, Gallerian, Fältöversten, Västermalmsgallerian och Ringen. Samtliga ligger i Stockholm. Antal besökare per år är 40 miljoner totalt.

Var: Regeringsgatan 61, Stockholm.

Yta: 700 kvadratmeter fördelat på två våningar; gatuplan och bottenplan. Handelsytan är 600 kvadratmeter och bar/restaurang 100.

Krav för att hyra yta: Varumärket ska antingen vara nytt, vara innovativt eller på något sätt bidra till ökad kundupplevelse.

Moduler: Hyresgästen kan välja på 2, 4, 10 eller 20 kvadratmeter som kostar från 20 000 till 100 000 kronor i månaden. I priset ingår personal, betalningslösningar, inredning, städning och säkerhet.

Personal: The Lobby har egen personal. Till en början fyra stycken som utbildas i varje varumärke. Hyresgästerna får även ha egen personal.

Övriga ytor: Utlämningsställe för e-handeln (tar även emot returer), provrum, konferensrum och catwalk.

The Lobby Market: En yta för enklare och snabbare koncept där det tillåts att expeminetera ännu mer som öppnar senare.

Betalningslösningar: Kontantlöst, ny teknik ska provas, till exempel ansiktsigenkänning.

Öppettider: Vardagar 10–20, lördagar 10–18, söndagar stängt men kan ändras om behov finns.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146