23948sdkhjf

Följ med på The Lobbys öppning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Se filmen från torsdagens premiär.

När handelsmönstren ritas om står fastighetsägarna inför stora utmaningar. I ett försök att förstå utvecklingen, bistå handlarna och säkra framtida intäkter har AMF Fastigheter skapat experimentkonceptet The Lobby. 

The Lobby beskrivs av Annelie Gullström, affärsutvecklare på fastighetsbolaget, som en testplattform för framtidens butiks- och shoppingupplevelse som kan bistå de handlare som famlar i mörkret och behöver hjälp.

– Vi måste lära oss att förstå och parera svängningarna eftersom det får konsekvenser för vår affär. Det gäller att veta vilka värden vi ska addera. Många pratar om att handeln går från att fokusera från transaktion till upplevelse. Det handlar inte bara om att kränga produkter, det handlar om att skapa upplevelser både på nätet och i den fysiska handeln, säger Annelie Gullström till Habit.

Läs ett längre reportage om The Lobby i nästa nummer av Habit.

The Lobby

Ägare: AMF Fastigheter som driver handelsplatserna The Mood, Gallerian, Fältöversten, Västermalmsgallerian och Ringen. Samtliga ligger i Stockholm. Antal besökare per år är 40 miljoner totalt.

Var: Regeringsgatan 61, Stockholm.

Yta: 700 kvadratmeter fördelat på två våningar; gatuplan och bottenplan. Handelsytan är 600 kvadratmeter och bar/restaurang 100.

Krav för att hyra yta: Varumärket ska antingen vara nytt, vara innovativt eller på något sätt bidra till ökad kundupplevelse.

Moduler: Hyresgästen kan välja på 2, 4, 10 eller 20 kvadratmeter som kostar från 20 000 till 100 000 kronor i månaden. I priset ingår personal, betalningslösningar, inredning, städning och säkerhet.

Personal: The Lobby har egen personal. Till en början fyra stycken som utbildas i varje varumärke. Hyresgästerna får även ha egen personal.

Övriga ytor: Utlämningsställe för e-handeln (tar även emot returer), provrum, konferensrum och catwalk.

The Lobby Market: En yta för enklare och snabbare koncept där det tillåts att expeminetera ännu mer som öppnar senare.

Betalningslösningar: Kontantlöst, ny teknik ska provas, till exempel ansiktsigenkänning.

Öppettider: Vardagar 10–20, lördagar 10–18, söndagar stängt men kan ändras om behov finns.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så ser en hållbar ledare ut

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175