Följ med på The Lobbys öppning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Se filmen från torsdagens premiär.

När handelsmönstren ritas om står fastighetsägarna inför stora utmaningar. I ett försök att förstå utvecklingen, bistå handlarna och säkra framtida intäkter har AMF Fastigheter skapat experimentkonceptet The Lobby. 

The Lobby beskrivs av Annelie Gullström, affärsutvecklare på fastighetsbolaget, som en testplattform för framtidens butiks- och shoppingupplevelse som kan bistå de handlare som famlar i mörkret och behöver hjälp.

– Vi måste lära oss att förstå och parera svängningarna eftersom det får konsekvenser för vår affär. Det gäller att veta vilka värden vi ska addera. Många pratar om att handeln går från att fokusera från transaktion till upplevelse. Det handlar inte bara om att kränga produkter, det handlar om att skapa upplevelser både på nätet och i den fysiska handeln, säger Annelie Gullström till Habit.

Läs ett längre reportage om The Lobby i nästa nummer av Habit.

The Lobby

Ägare: AMF Fastigheter som driver handelsplatserna The Mood, Gallerian, Fältöversten, Västermalmsgallerian och Ringen. Samtliga ligger i Stockholm. Antal besökare per år är 40 miljoner totalt.

Var: Regeringsgatan 61, Stockholm.

Yta: 700 kvadratmeter fördelat på två våningar; gatuplan och bottenplan. Handelsytan är 600 kvadratmeter och bar/restaurang 100.

Krav för att hyra yta: Varumärket ska antingen vara nytt, vara innovativt eller på något sätt bidra till ökad kundupplevelse.

Moduler: Hyresgästen kan välja på 2, 4, 10 eller 20 kvadratmeter som kostar från 20 000 till 100 000 kronor i månaden. I priset ingår personal, betalningslösningar, inredning, städning och säkerhet.

Personal: The Lobby har egen personal. Till en början fyra stycken som utbildas i varje varumärke. Hyresgästerna får även ha egen personal.

Övriga ytor: Utlämningsställe för e-handeln (tar även emot returer), provrum, konferensrum och catwalk.

The Lobby Market: En yta för enklare och snabbare koncept där det tillåts att expeminetera ännu mer som öppnar senare.

Betalningslösningar: Kontantlöst, ny teknik ska provas, till exempel ansiktsigenkänning.

Öppettider: Vardagar 10–20, lördagar 10–18, söndagar stängt men kan ändras om behov finns.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Han lämnar också Nelly

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Ny ägare till Rådhuset

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

IC Group höjer resultatprognos

Modemässa satsar hållbart

Nya märken hos Molino pr

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156