23948sdkhjf

Hälften så många plastkassar ska användas

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Vi ser att handeln gjort mycket för att informera om plastkassars miljöpåverkan”, säger Agnes Willén, Naturvårdsverket.

År 2017 köpte svensk handel in 832 miljoner tunna plastkassar för konsumenter att bära hem varor i. Det visar de siffror som hittills rapporterats in till Naturvårdsverket av företag som tillverkar eller för in plastbärkassar i Sverige för användning i bland annat butiker, matvaruaffärer och restauranger. De ger en fingervisning kring hur många plastkassar som används i Sverige –motsvarande cirka 80 plastkassar per person och år.

Läs också: Plastpåseförsäljningen minskar rejält

Rapporteringen är en följd av en förordning som Sverige införde i slutet av år 2016, där målet är att minska förbrukningen av tunna plastkassar till 40 per person och år till år 2025. Det innebär således att förbrukningen ska halveras. När det gäller målet för den 31 december 2019 – att förbrukningen inte ska överskrida 90 kassar per person och år – verkar vi således ha nått målet.

−Vi ser att handeln gjort mycket för att informera om plastkassars miljöpåverkan och konsumenterna väljer oftare än tidigare att använda sin plastkasse flera gånger. Den utvecklingen behöver fortsätta om vi ska nå målet till 2025, säger Agnes Willén, handläggare på Naturvårdsverket.

−Det är spännande med siffrorna från det första rapporteringsåret och vi hoppas att kvaliteten på siffrorna blir ännu bättre när rapporteringen har blivit mer etablerad, tillägger hon.

Rapporteringskravet gäller endast plastkassar som avses för att konsumenterna ska kunna packa och bära hem varor – inte de tunnare plastkassar som används till exempelvis frukt och grönt och inte heller tjockare plastpåsar som ska hålla en längre tid.

Deadline för rapporteringen var den 31 mars men det är oklart om alla som omfattas av rapporteringskravet har lämnat in sina siffror, meddelar Naturvårdsverket. Dessutom vet man inte hur många av dessa kassar som faktiskt har förbrukats.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Extern vd till Ida Sjöstedt

Hon kliver in som vd och delägare i modemärket vars grundare nu kan fokusera på den kreativa processen.

Så vill underklädesmärke presentera sig närmare

Öppnar pop up-butik inför julhandeln.

Jobb & Karriär
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny cfo för modekedjan.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Nytt nummer av Habit

Möt Cristopher Nying, Our Legacys kreativa chef som går igång på motreaktioner.

Från Elodie Details till skoföretag

Stinaa J rekryterar försäljningschef och vice vd och öppnar därtill studiobutik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Datum fastställda för visningsveckan

Arkiv

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Så sålde Lexington Company

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Minskad omsättning för Björn Borg

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Butiksnytt
Nya under i Solna

Handlarna tror på julen

Vestiaire Collective med ny vd

Imaginärt för Carlings

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Mässfusion i Berlin

Hon är ett stjärnskott

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144