23948sdkhjf

Whyred: ”Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I april byter modemärket läge på butiken i Bibliotekstan och utvecklar såväl fysisk som digital butiksupplevelse.

Whyred öppnar ny butik på Smålandsgatan 20 i Bibliotekstan i Stockholm i mitten av april. Efter flytten från Mäster Samuelsgatan i september i fjol har modemärket huserat i en tillfällig lokal på Smålandsgatan 8.

Vd Claes Ströby säger till Habit att modeföretaget nu hamnar mer rätt tillsammans med andra premiummärken och svenska modeverksamheter.

I den nya butiken om 250 kvadratmeter ska förutom mode även ett nytt take-away-koncept med nyttig mat, juicer och smoothies signerat BIM presenteras.

– Det är ju inte hjulet vi skall uppfinna, utan det är Whyreds specifika verksamhet som skall uppgraderas in i framtiden. Det handlar om att  integrera webbshopping i den fysiska butiken, så att många av dess fördelar kan upplevas live när det gäller att kunna välja att få varorna hemskickade, bredda utbudet på betallösningar och att även kunna bredda sortimentet väsentligt, säger Claes Ströby till Habit.

Webbutik och ”looks” ska presenteras på stora digitala skärmar i butikerna på ett sätt som integrerar kunden in i en digital upplevelse – fastän det sker live. Därtill ska en "click-and-collect-lösning" också göra att de två världarna smälter samman så att bekvämligheten och valfriheten utökas maximalt.

Claes Ströby säger att konst och musik är viktiga delar i varumärkes DNA, och han menar att båda bitarna lämpar sig väldigt väl för både den digitala världen och live. Digitalt kan modemärket hjälpa nya artister att nå nya större målgrupper, och därtill finns möjligheter att låta de möta sin publik live i butikerna.

– Detsamma gäller konstnärer som både kan utföra sin konst på våra kläder, och ställa ut sina verk i våra butiker. Allt för att kunna skapa sköna upplevelser för alla våra vänner som delar våra stora intressen oavsett om dom möter oss digitalt eller live.

Ambitionen med den nya satsningen är växa digitalt men även fysiskt och inte dra någon gräns däremellan.

Claes Ströby menar att Whyred har samma utmaningar som andra modemärken som byggts upp på en fysisk infrastruktur och som nu är inne i en kraftig omställningsprocess mot att bli mer digitala. Konsumenten ställer högre krav i dag både när det gäller köpupplevelse och produkt  menar han och där är priset egentligen ingen särskilt avgörande parameter.

– Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla i vår digitala värld, samtidigt som vi vill skapa miljöer och upplevelser utöver vad man förväntar sig i våra fysiska butiker. Detta skall skapa ett ökat intresse för vårt varumärke, vilket även kommer att skapa en ökad omsättning. I båda världarna. Om man nu fortfarande kan dela upp dom i två, eller om det idag inte är att betrakta som en och samma, säger Claes Ströby.

Huruvida fler av modemärkets butiker ska omformas är inte planerat ännu och Claes Ströby säger att det ultimat handlar hur lokalen är utformad men han understryker att modemärket även fortsatt och kontinuerligt arbetar med såväl den digitala som den fysiska butiksupplevelsen.

Mer om: Whyred
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13