23948sdkhjf

Whyred: ”Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I april byter modemärket läge på butiken i Bibliotekstan och utvecklar såväl fysisk som digital butiksupplevelse.

Whyred öppnar ny butik på Smålandsgatan 20 i Bibliotekstan i Stockholm i mitten av april. Efter flytten från Mäster Samuelsgatan i september i fjol har modemärket huserat i en tillfällig lokal på Smålandsgatan 8.

Vd Claes Ströby säger till Habit att modeföretaget nu hamnar mer rätt tillsammans med andra premiummärken och svenska modeverksamheter.

I den nya butiken om 250 kvadratmeter ska förutom mode även ett nytt take-away-koncept med nyttig mat, juicer och smoothies signerat BIM presenteras.

– Det är ju inte hjulet vi skall uppfinna, utan det är Whyreds specifika verksamhet som skall uppgraderas in i framtiden. Det handlar om att  integrera webbshopping i den fysiska butiken, så att många av dess fördelar kan upplevas live när det gäller att kunna välja att få varorna hemskickade, bredda utbudet på betallösningar och att även kunna bredda sortimentet väsentligt, säger Claes Ströby till Habit.

Webbutik och ”looks” ska presenteras på stora digitala skärmar i butikerna på ett sätt som integrerar kunden in i en digital upplevelse – fastän det sker live. Därtill ska en "click-and-collect-lösning" också göra att de två världarna smälter samman så att bekvämligheten och valfriheten utökas maximalt.

Claes Ströby säger att konst och musik är viktiga delar i varumärkes DNA, och han menar att båda bitarna lämpar sig väldigt väl för både den digitala världen och live. Digitalt kan modemärket hjälpa nya artister att nå nya större målgrupper, och därtill finns möjligheter att låta de möta sin publik live i butikerna.

– Detsamma gäller konstnärer som både kan utföra sin konst på våra kläder, och ställa ut sina verk i våra butiker. Allt för att kunna skapa sköna upplevelser för alla våra vänner som delar våra stora intressen oavsett om dom möter oss digitalt eller live.

Ambitionen med den nya satsningen är växa digitalt men även fysiskt och inte dra någon gräns däremellan.

Claes Ströby menar att Whyred har samma utmaningar som andra modemärken som byggts upp på en fysisk infrastruktur och som nu är inne i en kraftig omställningsprocess mot att bli mer digitala. Konsumenten ställer högre krav i dag både när det gäller köpupplevelse och produkt  menar han och där är priset egentligen ingen särskilt avgörande parameter.

– Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla i vår digitala värld, samtidigt som vi vill skapa miljöer och upplevelser utöver vad man förväntar sig i våra fysiska butiker. Detta skall skapa ett ökat intresse för vårt varumärke, vilket även kommer att skapa en ökad omsättning. I båda världarna. Om man nu fortfarande kan dela upp dom i två, eller om det idag inte är att betrakta som en och samma, säger Claes Ströby.

Huruvida fler av modemärkets butiker ska omformas är inte planerat ännu och Claes Ströby säger att det ultimat handlar hur lokalen är utformad men han understryker att modemärket även fortsatt och kontinuerligt arbetar med såväl den digitala som den fysiska butiksupplevelsen.

Mer om: Whyred
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105