Whyred: ”Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I april byter modemärket läge på butiken i Bibliotekstan och utvecklar såväl fysisk som digital butiksupplevelse.

Whyred öppnar ny butik på Smålandsgatan 20 i Bibliotekstan i Stockholm i mitten av april. Efter flytten från Mäster Samuelsgatan i september i fjol har modemärket huserat i en tillfällig lokal på Smålandsgatan 8.

Vd Claes Ströby säger till Habit att modeföretaget nu hamnar mer rätt tillsammans med andra premiummärken och svenska modeverksamheter.

I den nya butiken om 250 kvadratmeter ska förutom mode även ett nytt take-away-koncept med nyttig mat, juicer och smoothies signerat BIM presenteras.

– Det är ju inte hjulet vi skall uppfinna, utan det är Whyreds specifika verksamhet som skall uppgraderas in i framtiden. Det handlar om att  integrera webbshopping i den fysiska butiken, så att många av dess fördelar kan upplevas live när det gäller att kunna välja att få varorna hemskickade, bredda utbudet på betallösningar och att även kunna bredda sortimentet väsentligt, säger Claes Ströby till Habit.

Webbutik och ”looks” ska presenteras på stora digitala skärmar i butikerna på ett sätt som integrerar kunden in i en digital upplevelse – fastän det sker live. Därtill ska en "click-and-collect-lösning" också göra att de två världarna smälter samman så att bekvämligheten och valfriheten utökas maximalt.

Claes Ströby säger att konst och musik är viktiga delar i varumärkes DNA, och han menar att båda bitarna lämpar sig väldigt väl för både den digitala världen och live. Digitalt kan modemärket hjälpa nya artister att nå nya större målgrupper, och därtill finns möjligheter att låta de möta sin publik live i butikerna.

– Detsamma gäller konstnärer som både kan utföra sin konst på våra kläder, och ställa ut sina verk i våra butiker. Allt för att kunna skapa sköna upplevelser för alla våra vänner som delar våra stora intressen oavsett om dom möter oss digitalt eller live.

Ambitionen med den nya satsningen är växa digitalt men även fysiskt och inte dra någon gräns däremellan.

Claes Ströby menar att Whyred har samma utmaningar som andra modemärken som byggts upp på en fysisk infrastruktur och som nu är inne i en kraftig omställningsprocess mot att bli mer digitala. Konsumenten ställer högre krav i dag både när det gäller köpupplevelse och produkt  menar han och där är priset egentligen ingen särskilt avgörande parameter.

– Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla i vår digitala värld, samtidigt som vi vill skapa miljöer och upplevelser utöver vad man förväntar sig i våra fysiska butiker. Detta skall skapa ett ökat intresse för vårt varumärke, vilket även kommer att skapa en ökad omsättning. I båda världarna. Om man nu fortfarande kan dela upp dom i två, eller om det idag inte är att betrakta som en och samma, säger Claes Ströby.

Huruvida fler av modemärkets butiker ska omformas är inte planerat ännu och Claes Ströby säger att det ultimat handlar hur lokalen är utformad men han understryker att modemärket även fortsatt och kontinuerligt arbetar med såväl den digitala som den fysiska butiksupplevelsen.

Mer om: Whyred


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214