Whyred: ”Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I april byter modemärket läge på butiken i Bibliotekstan och utvecklar såväl fysisk som digital butiksupplevelse.

Whyred öppnar ny butik på Smålandsgatan 20 i Bibliotekstan i Stockholm i mitten av april. Efter flytten från Mäster Samuelsgatan i september i fjol har modemärket huserat i en tillfällig lokal på Smålandsgatan 8.

Vd Claes Ströby säger till Habit att modeföretaget nu hamnar mer rätt tillsammans med andra premiummärken och svenska modeverksamheter.

I den nya butiken om 250 kvadratmeter ska förutom mode även ett nytt take-away-koncept med nyttig mat, juicer och smoothies signerat BIM presenteras.

– Det är ju inte hjulet vi skall uppfinna, utan det är Whyreds specifika verksamhet som skall uppgraderas in i framtiden. Det handlar om att  integrera webbshopping i den fysiska butiken, så att många av dess fördelar kan upplevas live när det gäller att kunna välja att få varorna hemskickade, bredda utbudet på betallösningar och att även kunna bredda sortimentet väsentligt, säger Claes Ströby till Habit.

Webbutik och ”looks” ska presenteras på stora digitala skärmar i butikerna på ett sätt som integrerar kunden in i en digital upplevelse – fastän det sker live. Därtill ska en "click-and-collect-lösning" också göra att de två världarna smälter samman så att bekvämligheten och valfriheten utökas maximalt.

Claes Ströby säger att konst och musik är viktiga delar i varumärkes DNA, och han menar att båda bitarna lämpar sig väldigt väl för både den digitala världen och live. Digitalt kan modemärket hjälpa nya artister att nå nya större målgrupper, och därtill finns möjligheter att låta de möta sin publik live i butikerna.

– Detsamma gäller konstnärer som både kan utföra sin konst på våra kläder, och ställa ut sina verk i våra butiker. Allt för att kunna skapa sköna upplevelser för alla våra vänner som delar våra stora intressen oavsett om dom möter oss digitalt eller live.

Ambitionen med den nya satsningen är växa digitalt men även fysiskt och inte dra någon gräns däremellan.

Claes Ströby menar att Whyred har samma utmaningar som andra modemärken som byggts upp på en fysisk infrastruktur och som nu är inne i en kraftig omställningsprocess mot att bli mer digitala. Konsumenten ställer högre krav i dag både när det gäller köpupplevelse och produkt  menar han och där är priset egentligen ingen särskilt avgörande parameter.

– Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla i vår digitala värld, samtidigt som vi vill skapa miljöer och upplevelser utöver vad man förväntar sig i våra fysiska butiker. Detta skall skapa ett ökat intresse för vårt varumärke, vilket även kommer att skapa en ökad omsättning. I båda världarna. Om man nu fortfarande kan dela upp dom i två, eller om det idag inte är att betrakta som en och samma, säger Claes Ströby.

Huruvida fler av modemärkets butiker ska omformas är inte planerat ännu och Claes Ströby säger att det ultimat handlar hur lokalen är utformad men han understryker att modemärket även fortsatt och kontinuerligt arbetar med såväl den digitala som den fysiska butiksupplevelsen.

Mer om: Whyred


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kinesisk jätte vill till Europa

H&M i strid med facket

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Nyhetsbrev

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Arkiv

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M under sommaren

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.22